• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 36998
+
-

بازارگوشی تلفن همراه بلاتکلیف ماند

نامه نگاری‌‌ وزارتخانه‌های صنعت و ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تنظیم بازار گوشی موبایل بی نتیجه مانده است

بازار
بازارگوشی تلفن همراه بلاتکلیف ماند

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

گلایه‌های فعالان صنفی و مشتریان از کمبود و افزایش قیمت گوشی‌‌های تلفن همراه فاقد گارانتی در بازار ادامه دارد.
به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد با وجود عرضه محدود گوشی با قیمت پایین‌تر در یکی از سایت‌های فروش اینترنتی، هنوز سرنوشت 720هزار گوشی دپو شده در گمرک مشخص نشده است.
فروشندگان موبایل می‌گویند با اجرای مرحله تازه طرح رجیستری موبایل مسافری از 8آبان‌ماه تنها منفذ واردات و عرضه گوشی به بازار مسدود شده است. حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) با تأیید اجرای طرح رجیستری موبایل مسافری با پاسپورت و شماره مسافری اعلام کرده؛ در اجرای طرح رجیستری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت کمیته راهبردی این طرح را به‌عهده دارد که در دو مرحله ساماندهی گوشی‌های تلفن همراه و ساماندهی تبلت‎ها اجرایی شده است.
مشاهدات خبرنگاران همشهری در بازار موبایل نشان می‌دهد با وجود این ممنوعیت تازه، واردکنندگان رسمی هم می‌گویند به‌دلیل ترس از سرنوشت همتایان قبلی خود و مشکلات تامین ارز، اقبال چندانی به واردات گوشی تلفن همراه ندارند.

وزارت صنعت متولی تنظیم بازار 
با این شرایط نامه‌نگاری‌های وزارت صنعت برای انتقال مسئولیت تنظیم بازار گوشی به وزارت ارتباطات بی‌نتیجه مانده و رئیس رگولاتوری همچنان وزارت صنعت را متولی تنظیم بازار این کالا می‌داند. حسین فلاح‌جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تأمین گوشی در بازار است، گفت: موضوع تأمین ارز گوشی‌های تلفن همراه در حوزه وظایف ما نیست.


تلاش برای ترخیص گوشی‌ها از گمرک 
در این شرایط معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه رایزنی برای رفع مشکلات ترخیص گوشی‌های تلفن همراه دپو شده در گمرک ادامه دارد و ستاد مسئولیتی برای تنظیم بازار این کالا ندارد، گفت: متولی تنظیم بازار گوشی تلفن همراه کارگروهی است که در وزارت صمت برای این موضوع با حضور سایر دستگاه‌ها تشکیل شده است. اگرچه این وزارتخانه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار واگذاری این مسئولیت شد اما وزارت ارتباطات از پذیرش این مسئولیت امتناع کرد. عبدالله هندیانی، رجیستری گوشی تلفن همراه در حوزه مسافری را جزئی از این طرح خواند که تا‌کنون به‌دلیل فراهم نبودن امکان ارتباط بین سامانه‌های مختلف اجرایی نشده است و افزود: به‌طور کلی طرح رجیستری مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه را هدفگذاری کرده و با رجیستری گوشی‌های مسافری نیز از این پس افراد می‌توانند تنها به‌صورت محدود و برای رفع نیاز خود اقدام به واردات گوشی کنند. با این روند چگونگی تامین نیاز بازار به گوشی تلفن همراه ارتباطی با طرح رجیستری ندارد و به این موضوع بستگی دارد که دستگاه‌های ستاد تنظیم بازار گوشی موبایل چه تمهیداتی را برای واردات و عرضه گوشی تلفن همراه اتخاذ کنند. اینکه گوشی‌های توقیف شده شرکت‌ها یا گوشی‌هایی که در گمرکات مانده یا فرایند شیوه جدید واردات گوشی تلفن همراه بر عهده ستاد تنظیم بازار است. به گفته او باید بپذیریم که حجم قابل توجهی از نیاز مردم به گوشی تلفن همراه از طریق واردات تامین می‌شود اما گرچه اکنون نیز منع قانونی برای واردات گوشی تلفن همراه با توجه به اولویت و نرخ ارز تخصیص یافته وجود ندارد اما پرونده برخورد با تخلف در واردات گوشی تلفن همراه موجب شده است تا اکنون واردکنندگان رسمی نیز تمایلی به انجام این کار نداشته باشند. با این روند باید برای رفع مشکلات واردات گوشی تلفن همراه تدابیری اندیشیده شود.


 تلاش برای رفع مشکلات بازار گوشی تلفن همراه

معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اختلاف نظر وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تنظیم بازار گوشی تلفن همراه، گفت: اختلاف وزارت صنعت و وزارت ارتباطات در مورد تنظیم بازار گوشی تلفن همراه با برآیند‌های اجرایی این دو وزارتخانه مرتبط است گرچه نشست‌های متعددی با مسئولان این دو وزارتخانه برگزار شده و به‌نظر می‌رسد مشکلات تنظیم بازار و ترخیص گوشی‌های دپو شده در گمرکات در آینده نزدیک مرتفع شود. به گفته او، در جلسات مشترک برای تعیین تکلیف حدود 720هزار گوشی تلفن همراه دپو شده در گمرک بحث شده و حتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌هایی به دستگاه‌های ذیربط خواستار رفع مشکل و عرضه این گوشی‌ها به بازار شده است اما بحث بین دو وزارتخانه موضوعی بیرونی است و با تغییر و تحولات اخیر در وزارت صنعت و بازنشسته شدن معاون ذیربط در این وزارتخانه، باید منتظر انتصاب معاون جدید و آغاز به‌کار او باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید