• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 36993
+
-

بازار به پیشواز افزایش احتمالی قیمت خودرو رفت

خودروهای تولید داخل 2تا 5میلیون و خودروهای مونتاژی 10تا 25میلیون تومان گران شد

خودرو
بازار به پیشواز افزایش احتمالی قیمت خودرو رفت

قیمت خودرو در حاشیه بازار طی چند روز گذشته متاثر از کاهش شدید تولید و عرضه، نوسان نرخ ارز و گرانی رسمی احتمالی خودروهای داخلی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار 2تا‌5میلیون تومان و خودروهای خارجی مونتاژ داخل 10تا‌25میلیون تومان افزایش یافت. 
به گزارش همشهری، زمزمه‌های افزایش 30تا 50درصدی قیمت رسمی خودروهای داخلی با مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در حالی به گوش می‌رسد که چندی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین واکنش خود به این موضوع از اتخاذ نشدن تصمیم جدیدی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی خبر داده بود. بااین وجود کاهش تیراژ تولید و عرضه خودرو و قطعات، رشد مطالبات معوق قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی و گمانه‌زنی در مورد گرانی رسمی خودروهای داخلی، زمینه رشد چندباره قیمت‌ها در بازار آزاد را فراهم کرده است. همچنین برخی نمایندگان مجلس نیز از بررسی و تعیین وضعیت قیمت خودروهای داخلی در نشست هفته جاری کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر می‌دهند.

گرانی خودرو در بازار بی‌مشتری 
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری از افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد طی 3‌روز گذشته خبر داد و گفت: میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار 2تا 5میلیون و خودروهای مونتاژ داخل حدود 10تا 25میلیون تومان بوده است که این افزایش قیمت نه به‌خاطر رشد تقاضا بلکه ناشی از عرضه محدود و قطره‌چکانی خودرو به بازار بوده است. 
سعید مؤتمنی، با بیان اینکه اکنون بازار خودرو راکد است و هفته‌ای بیش از یک معامله در نمایشگاه‌های خودرو صورت می‌گیرد، افزود: این در حالی است که به‌رغم کاهش عرضه رسمی خودرو به بازار برای خرید خودرو با قیمت‌های حاشیه بازار کمبودی وجود ندارد. 
به گفته او افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی تابع نوسان نرخ ارز نبوده و بیشتر تابع جو روانی به‌دلیل خبرهای منتشر شده در زمینه مطالبات نجومی قطعه‌سازان از خودروسازان و خبرهای تعطیلی خودروسازان و قطعه‌سازان و افزایش رسمی احتمالی قیمت خودرو بوده است. 
مؤتمنی در مورد تأثیر افزایش رسمی 30تا 50درصدی احتمالی قیمت خودرو بر بازار گفت: حتی درصورتی که قیمت خودروهای داخلی رسما افزایش یابد و خودروسازان تولید روزانه 1500دستگاه خودرو را به بازار تزریق کرده و تعهدات معوق خود برای تحویل خودرو به مشتریان را اجرایی کنند، قیمت‌ خودرو در حاشیه بازار 30تا 40درصد ریزش می‌کند. درست است که هزینه تمام‌شده تولید متاثر از گرانی مواداولیه تولید خودرو بالا رفته است اما باید در کنار افزایش قیمت، عرضه خودرو به بازار نیز افزایش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید