• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3694
+
-

وزیر امور خارجه در اجلاس امنیتی تهران تشریح کرد

3 چالش مهم منطقه

سیاست خارجی
3 چالش مهم منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در دورانی که بین فروپاشی خلافت جعلی داعش و شکل‌گیری شرایط مطلوب امنیتی در منطقه قرار داریم، ما و دیگر بازیگران منطقه‌ای با 3چالش مهم یعنی درک درست واقعیات موجود، نیل به درکی مشترک در مورد وضعیت مطلوب برای منطقه و راه‌های تحقق این وضعیت مطلوب مواجه هستیم.

محمدجواد ظریف در دومین کنفرانس امنیتی تهران که با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا؛ چالش‌ها و روندهای نوظهور» در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: داعش به‌عنوان دهشتناک‌ترین نماینده این جریان، از نظر نظامی سرکوب و خلافت خودخوانده و جعلی‌اش نابود شده و کنترلش بر قلمرو وسیعی که از راه خشونتِ بی‌حد و ایجاد رعب تصرف شده بود، از میان رفته است، اما سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه هنوز فعالند.

آنها همچنان با توجه به شبکه وسیعی که در کشورهای مختلف در آسیای میانه و آسیای غربی و به‌ویژه افغانستان و نیز در شمال آفریقا ایجاد کرده‌اند، دارای بردی منطقه‌ای و جهانی‌اند و باید همچنان تهدیدی جدی به‌شمار آیند. بنابراین، ادامه مقابله با باقیمانده‌های این تفکر خطرناک در سوریه و عراق، جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خاستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط همچنان باید یک اولویت باشد.

وی بازسازی عراق و سوریه را یکی از مسائل مهمی دانست که جامعه جهانی در دوره کنونی باید به آن بپردازد و گفت: ادامه تجاوز علیه مردم مظلوم یمن و تداوم حملات کور هوایی و جنایات جنگی گسترده علیه غیرنظامیان در این کشور یکی دیگر از عوامل تنش‌زا در منطقه است.

ظریف دخالت‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه را یکی از اساسی‌ترین چالش‌هایی دانست که به بحران کنونی دامن زده و موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده است. او گفت: آمریکا هنوز نسبت به واقعیات عینی در سطح منطقه بی‌توجه است و با ادامه حضور نظامی غیرمشروع در خاک سوریه بر پیگیری سیاست‌های مخرب و تنش‌زای خود اصرار دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف افزود: اشغال فلسطین همچنان حادترین مسئله‌ای است که منطقه و جهان با آن دست به گریبان است. شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی توسط آمریکا، اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت‌های اسلامی و ایجاد فرصت برای افراط‌گرایی و تروریسم است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسابقه تسلیحاتی نمونه‌ای از رقابت‌های مخرب در منطقه است، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند به قیمت ناامن کردن همسایگان خود برای خود تولید امنیت کند. چنین تصوری در جهان به هم پیوسته کنونی توهمی خطرناک بیش نیست. تجربه 4دهه گذشته منطقه ما ثابت کرده است که چنین تلاشی پیش و بیش از همه دامنگیر آنهایی شده است که برای همسایگانشان جنگ و خونریزی خواسته‌اند. تجربه صدام، طالبان و داعش و افراط، زنده‌ترین نمونه‌های این واقعیت انکارناپذیرند.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد راهکار برون‌رفت از این چرخه باطل و خطرناک، امنیت شبکه‌ای بر مبنای هم‌افزایی و فراگیری و با مشارکت همه کشورهای کوچک و بزرگ منطقه بر مبنای اصول و اهداف منشور ملل متحد، شامل اصل برابری کشورها، اصل عدم‌توسل به زور، اصل حل مسالمت‌آمیز اختلافات، اصل احترام به تمامیت ارضی کشورها و اصل عدم‌مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به تعیین سرنوشت هر کشور توسط آحاد همان ملت استوار است.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از موفقیت برجام، پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج‌فارس را مطرح کرد، یادآور شد: این مجمع می‌تواند به‌عنوان سازوکاری برای گفت‌وگو در همه سطوح رسمی و غیررسمی در منطقه خلیج‌فارس مورد استفاده قرار گیرد و همزمان با ترغیب همکاری و گفت‌وگوی رسمی و دولتی، مشوق گفت‌وگو بین نخبگان غیردولتی باشد. در همین چارچوب، کشورهای منطقه می‌توانند مشورت‌های اولیه برای به اجرا گذاشتن تدابیر اعتماد‌ساز را نیز انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید