• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36898
+
-

یک مجرد چقدر برای خورد و خوراک هزینه می‌کند؟

سفره‌های تک نفره

سیرشدن مجردی با هزینه 300هزار تومانی تا ولخرجی 2میلیون تومانی

درنگ
سفره‌های تک نفره

نورا عباسی

زندگی مجردی، قواعد خودش را دارد؛از خورد و خوراک گرفته تا هزار خرج دیگر. وقتی بنا به زندگی مجردی باشد نخستین توانایی‌ای که باید یاد گرفت، آشپزی است. هر مجردی در حد توان خود وارد این کارزار می‌شود؛عده‌ای همیشه غذاهایشان را خودشان در آشپزخانه می‌‍‌پزند تا هم دخل و خرجشان به هم بخورد هم اینکه سالم‌تر زندگی کنند، گروهی هم آنقدر مشغول کار هستند که فرصتی برای رفتن به آشپزخانه و بار گذاشتن غذا  ندارند.

خودم برای خودم غذا می‌پزم

«یخچال ما با آدم‌هایی که با خانواده زندگی می‌کنن، ‌خیلی فرق داره. کم پیش میاد که یخچال خونه مجردی رنگ سبزی قرمه و خوراکی‌های مخصوص خونه مامان‌ها رو به‌خودش ببینه اما حساب جیبمون رو داریم و یه جوری آشپزی می‌کنیم که دخل و خرجمون درست از آب دربیاد.»

از حرف‌ها ی میثم که حالا 7سالی هست تنها در تهران زندگی می‌کند، معلوم است که حسابی حواسش به جیبش هست تا تمام حقوقش را برای خورد و خوراک هزینه نکند.

7سال پیش برای ادامه تحصیل از اراک به تهران آمد اما وقتی درسش تمام شد زندگی مجردی را به جای بازگشت به خانه انتخاب کرد؛«سال‌های اول، آشپزی کردن برام سخت بود اما وقتی دیدم که باید کلی هزینه غذا بدم، ‌کم‌کم دستم راه‌افتاد و الان وقتی آزاد باشم، ‌آشپزی می‌کنم. بیشتر غذاها رو خودم درست می‌کنم و این سال‌ها استامبولی، سبزی پلو، آبگوشت، املت و ماکارونی رو خوب یاد گرفته‌م.»

همین غذاهای ساده‌ای که میثم از مهارت در درست کردنش حرف می‌زند، باعث شده‌اند تا در هزینه‌های زندگی مجردی او صرفه‌جویی شود؛ «من اهل صبحانه خوردن نیستم و اگر بخوام هزینه‌های یک روز غذا خوردنم رو حساب کنم چون خودم بیشتر غذا می‌پزم، چیزی حدود روزانه 10هزار تومن و ماهانه 300هزار تومن برای غذا کنار می‌ذارم.»

سفره لاکچری یک مجرد

اما همه مثل میثم با هزینه کم سفره‌ مجردیشان را پهن نمی‌کنند، چرا که هستند افرادی مانند عارف که رقم 2میلیون و 500هزار تومانی را برای تغذیه ماهانه خود کنار می‌گذارند. عارف 33سال سن دارد. بعد از دوران مدرسه‌اش زندگی مجردی را شروع کرد و با درآمد تدریس در دانشگاه و شغل ثابتش در شهرداری زندگی‌اش را می‌گذراند. او در ‌ماه حدود 7میلیون تومان درآمد دارد، اما می‌گوید که «هزینه‌های زندگی آنقدر بالاست که دیگر فرصت پس‌انداز کردن نمی‌ماند». 

سفره عارف بخش قابل توجهی از درآمد او را می‌بلعد، هر چند او می‌گوید که درصورت داشتن زمان سری به آشپزخانه می‌زند و برای خودش غذا درست می‌کند اما «در سال‌های اخیر چون زمان کمتری دارم، حدود 70درصد غذاهام رو از بیرون سفارش می‌دم. بیشتر غذاهای برنجی و کبابی در منوی غذاییم جا دارن و خیلی کم اهل فست فود هستم. صبحانه رو در محل کار می‌خورم و تا به حال نشده که یک وعده غذایی‌رو حذف کنم.هزینه تغذیه برای هر وعده غذایی که از بیرون سفارش می‌دم 30تا 40هزار تومن و برای صبحانه هم 10هزار تومنه. پس اگر بخوام میانگین بدم، نزدیک به 70تا 100هزار تومن هزینه غذای یک روزم می‌شه؛ یعنی اگر در‌ماه به سفر نرم، رقمی نزدیک به 2میلیون و 500هزار تومن خرج خورد و خوراکم می‌کنم».

هم رستوران، هم غذای خانه

سودابه 32 دارد و سال‌هاست برای کار در تهران زندگی می‌کند. او برخلاف عرفان و میثم نه خیلی اهل غذای بیرون است و نه تمام غذاهایش را خودش درست می‌کند. او می‌گوید اهل آشپزی است اما معمولا 2 شب در هفته غذایش را از بیرون سفارش می‌دهد:«3وعده غذایی دارم و حبوبات، غذاهای دریایی، مرغ و کمی هم گوشت قرمز در منوی غذاییم وجود داره. باتوجه به مدل تغذیه‌م ماهانه حدود ٨٠٠هزار تومن برای غذا خرج می‌کنم».

هزینه‌های جانبی زندگی مجردی

اگر سبد هزینه‌‌های مجردها را بالا و پایین کنیم، مانند باقی هم‌نسل‌هایشان در کنار هزینه‌های اصلی زندگی باید بخشی از درآمدشان را برای هزینه‌های جانبی کنار بگذارند. اینترنت، مهمانی گرفتن، کتاب و... ازجمله مواردی هستند که هر چند جزو  نخستین خرج‌های زندگی مجردی نیستند اما مجردها در گذران زندگی‌شان نیم‌نگاهی به این موضوع‌ها دارند.

محمود 35ساله که 10سال تنها در تهران زندگی می‌کند، در مورد هزینه‌های جانبی زندگی‌اش می‌گوید:«اینترنت گوشی من همیشه روشن است. به‌صورت میانگین هر 15روز یک بسته 25هزار تومانی هزینه می‌کنم. 100تا 150هزار تومان قبض موبایل و تقریبا 150هزار تومان هم هزینه گاز ، آب و برق من می‌شود».

محمود هر‌ماه 300هزار تومان هم برای مهمانی رفتن‌هایش هزینه می‌کند؛«اگر بخواهم مهمانی بروم حتما باید گل یا شیرینی بخرم، اگر هم تولد باشد که باید کادو تهیه کنم، ‌با این حساب 300هزار تومان از حقوقم برای مهمانی خرج می‌شود.»

زهره هم به‌عنوان یک زن مجرد در مورد هزینه‌های جانبی زندگی‌اش در تهران می‌گوید:«ماهانه 40هزار تومان برای اینترنت، 120هزار تومان برای قبض موبایل، 50تا 100هزارتومان هم هزینه مهمانی می‌شود. لباس هم هزینه ثابت ماهانه ندارد و ممکن است در یک‌ماه هیچ خریدی نداشته باشم اما در یک‌ماه 200هزار تومان لباس بخرم. مهم‌ترین نکته هم این است که هرماه 300هزار تومان برای خرید کتاب و فیلم کنار می‌گذارم».

در سبد هزینه‌های مرضیه که 10سال را مجردی سپری کرده است، لباس بالاترین هزینه را از حقوق ماهانه، سهم خود کرده است و اینترنت 30هزار تومان و قبض موبایل هم 80هزار تومان برایش آب می‌خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید