• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36894
+
-

تهدید‌های زندگی تک نفره کدام ها هستند؟

شیوه‌های تخریب روان یک مجرد

دکتر حامد محمدی‌کنگرانی | روانپزشک

باتوجه به تأثیر زیاد و گریزناپذیر دوستان بر جوانان مجرد چند‌دسته از خطرناک‌ترین دوستان برای این افراد را می‌شود اینطور معرفی کرد: دوستان خودشیفته، بی‌بندوبار، دارای سوءظن یا بی‌ثباتی خلق‌وخو که می‌توانند در تخریب روان افراد مجرد نقش بولدوزر را بازی کنند، چون بعد از جداشدن از خانواده وضعیت روحی و روانی دوستان نزدیک فرد، بدون شک در وضعیت عاطفی و روانی او بسیار مؤثر است.

نشست و برخاست با آدم‌های ناامید و افسرده هم می‌تواند مجردها را بعد از گذشت مدتی به درد آنها مبتلا کند به‌طوری که فرد مجرد گاهی از دوست یا هم‌خانه بیمارش، بیمارتر می‌شود و اما در پایان، خطری درحد بمب اتم کسانی را که دوستان حسود دارند، تهدید می‌کند. از طرف دیگر هم اگر کسی باشد که فرد مجرد نسبت به او حس حسادت دارد باید زودتر قید ارتباط با او را بزند چون حسادت یک آسیب روانی است که می‌تواند در مدت‌زمان طولانی به‌جای انگیزه‌بخشی برای تلاش بیشتر، افراد را فلج کند و به حاشیه بکشد.

از طرفی آنچه روی جوانان مجرد آثار تخریبی روانی دارد، تحمل فشار نگاه عیب‌جوی جامعه به‌طور مداوم است. این موضوع به‌واقع خطرناک‌تر از دوستان نامناسب، بی‌پولی یا ناامنی از طرف دزدان و بزهکاران است. بزرگ‌ترها باید بدانند هر کسی که به‌عنوان فرد مجرد و تنها زندگی می‌کند از سر خوشگذرانی و علافی این نوع زندگی را انتخاب نکرده است. بسیاری از زنان و مردان مجرد به‌دلیل طلاق یا فوت همسر، دانشجوبودن در شهرهایی غیراز محل سکونت خانواده‌شان یا جبر خانواده‌ای که نمی‌تواند به لحاظ مالی پذیرایشان باشد و یا نابهنجاربودن خودشان، به‌ناچار زندگی مجردی دارند. پس آن پیش‌فرض غلط که هر کس زندگی مجردی دارد لاابالی و خوشگذران است قضاوت بسیار نادرستی است که صدمات زیادی برای افرادی که به‌طور مجرد زندگی می‌کنند به‌همراه دارد.

آنچه برای جوانان مجرد یک تهدید روانی جدی است، در بسیاری از مواقع از دل جامعه و باورها و قضاوت‌های نادرستش بیرون می‌آید و گاهی این احساس نبود امنیت روانی از طرف همسایه‌ها، حتی مغازه‌دارها و کسانی که در ارتباط مداوم با این قشر هستند، فشار مضاعفی را برای کسانی که به‌ناچار یا خودخواسته از سیستم‌های حمایتی عاطفی و مالی خانواده محرومند به‌همراه دارد. حالا وقت آن رسیده که برای تصحیح این نگاه آسیب‌زا تلاش کنیم و با رویکرد حمایتگر نسبت به جوانان مجرد، آنها را در برابر خطرات محافظت کنیم نه اینکه خودمان برای سلامتی روانی‌شان خطر جدی باشیم‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید