• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36891
+
-

حدود هزینه مسکن برای یک‌نفر در تهران چقدر است؟

اجاره‌خانه از 10تا 600میلیون‌تومان

هزینه رهن خانه در تهران بسته به اینکه یک اتاق 35متری در بریانک باشد یا یک خانه 180متری در زعفرانیه تا 60برابر متفاوت است

درنگ
اجاره‌خانه از 10تا 600میلیون‌تومان

شبنم سیدمجیدی


اگر به فکر استقلال از خانواده افتاده‌اید، اگر برنامه‌هایتان را چیده‌اید تا در تهران به دانشگاه بروید یا اینکه به‌دنبال کاری باشید، بهتر است اول اوضاع بازار مسکن در این شهر دست تان باشد. طبیعتا تامین خانه در تهران، مهم‌ترین و نخستین خوانی است که برای سکونت در این شهر باید آن را پشت سر بگذارید. این روزها خرید خانه در تهران برای خیلی‌ها تبدیل به خواب و خیال شده است و اجاره‌کردن خانه نیز روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. خیلی از آنهایی که در مراکز شهر سکونت داشتند، حالا کمی به محلات پایین‌تر کوچ کرده‌اند و آنهایی که در محلات پایین‌تر بوده‌اند، کم‌کم به اطراف تهران رفته‌اند؛ چراکه قیمت بالای اجاره‌خانه‌ها اینطور ایجاب می‌کند. البته در آخر همه‌‌چیز بستگی به این دارد که شما چقدر پول داشته باشید. هر قدر پول داشته باشید، همان قدر هم آش می‌خورید.

اجاره خانه با 10میلیون‌تومان

از کمترین اعداد شروع می‌کنیم. شما با 10میلیون‌تومان پول پیش و ماهی 350هزارتومان پرداخت اجاره و کمی شانس شاید بتوانید یک خانه 35متری قدیمی، بدون اتاق و امکانات، و با ظاهری نه‌چندان مطلوب، در محله‌ای مثل بریانک پیدا کنید. معمولا هم اعداد این مدل خانه‌ها قابل تبدیل هستند یعنی می‌توانید اجاره کمتر بدهید اما پیش‌پرداخت بیشتر. اگر در همان محله بریانک، خانه‌ای معقول‌تر با سر و ظاهری شکیل‌تر بخواهید، می‌توانید با همان 10میلیون‌تومان پول پیش و در عوض پرداخت 800هزارتومان اجاره ماهانه، خانه را پیدا کنید. که البته آن هم باز به شانس و اقبال شما بستگی زیادی دارد. بگذارید خیالتان را راحت کنم. شما اگر زیر 25میلیون‌تومان پول داشته باشید، نمی‌توانید خانه‌ای با حداقل امکانات را در تهران داشته باشید.

سوئیت برای مجرد

حالا با 25میلیون‌تومان چه چیزی می‌توانید پیدا کنید؟ یک سوئیت 35متری در شهرری بدون اتاق خواب، با یک آشپزخانه بدون در و پیکر با 4عدد کابینت و بدون پنجره، بسیار قدیمی. یا آنکه در خیابان قزوین یک 45متری قدیمی و بدون امکانات. معمولا هم اینجور خانه‌ها به نام مجردها خورده است و در آگهی می‌نویسند: سوئیت مجردی!
اگر بخواهید خانه کمی سر و شکل تمیزتری داشته باشد با همان 25میلیون‌تومان می‌توانید بروید کمی دورتر. مثلا در شهرک ولیعصر با ودیعه 25میلیون و اجاره 400هزار تا 500هزار تومان در ‌ماه می‌توان چنین خانه‌ای را پیدا کرد.
اما اگر پولتان کم است و خانه‌ای خوش‌ساخت که بتوان واقعا نام خانه را بر آن گذاشت بخواهید، باید 25میلیون تومانتان را بردارید و به اطراف تهران مثلا شهریار یا شهرک اندیشه در نزدیکی شهریار بروید. آنجا می‌توانید یک خانه نوساز 40تا 50متری با امکانات خوب پیدا کنید.

بالای 30میلیون تومان

اگر پولتان بین 30تا 40میلیون‌تومان است، می‌توانید در محدوده نظام‌آباد، سلسبیل، مولوی، افسریه، تهران نو، جیحون، استاد معین، شهرری، بریانک، پردیس و جوادیه و با کمی پرداخت اجاره بهای بیشتر، حتی در یافت‌آباد و نازی‌آباد خانه‌ای کوچک با امکانات متوسط بیابید.

با 60میلیون تومان می‌توانید در محله‌هایی کمی بهتر مثل پیروزی، تهرانپارس شرقی، نارمک، جی، مجیدیه، میدان سپاه، منیریه، امیریه و... خانه‌هایی50-40 متری با سر و وضعی معقول پیدا کنید که هر کدامشان بسته به‌نظر صاحب خانه و محل قرارگیری خانه، بین 100هزار تا 500هزار تومان هم اجاره می‌گیرند.

اگر پولتان از 60میلیون تومان بیشتر باشد، واقعا کارتان راحت‌تر خواهد بود. مثلا با 65تا 70میلیون تومان می‌توانید یک 45متری تمیز و کم‌سال در هفت حوض یا تهرانپارس غربی اجاره کنید  یا یک 50متری در محدوده سیدخندان و دبستان و البته ستارخان. در محدوده جنت‌آباد شمالی یا جنوبی و شهران با 70تا 80میلیون تومان شاید بشود یک 60متری با امکانات کامل را پیدا کرد. در محدوده سهروردی، طالقانی و مطهری نیز می‌توان خانه مجردی با امکانات معقول یافت.

رهن بالای 90میلیون‌تومان

اما برای یافتن خانه‌ای اجاره‌ای در محدوده پونک، سازمان برنامه، کوی فردوس، مرزداران، اشرفی اصفهانی، سردارجنگل و شهرک نفت و بعضی مناطق ستارخان حتما باید بالای 90میلیون‌تومان پول در جیب داشته باشید  یا از این طرف در محدوده جمالزاده، خیابان کارگر و فاطمی و از آن طرف در عباس آباد نیز وضع به‌همین منوال است. البته همه اینها درصورتی است که شما تمایل داشته باشید، اجاره‌بهای کمتری پرداخت کنید و البته خانه بزرگی هم نداشته باشید و در نهایت به خانه 60متری رضایت دهید وگرنه هر چه متراژ خانه بالاتر می‌رود، پول بیشتری نیز باید پرداخت کنید.

اما در محله‌های اعیان‌نشین‌تر مثل ونک برای یک خانه 60متری باید بین 120تا 150میلیون تومان پول پیش پرداخت کنید. در محدوده قلهک، زعفرانیه، قیطریه، سعادت‌آباد، دروس، اختیاریه، فرمانیه، ظفر و نیاوران، اگر خیلی خوش‌شانس باشید می‌توانید با پرداخت پول پیش تا 200میلیون‌تومان خانه‌ای 60تا 70متری را برای یک‌سال اجاره کنید. اما در بیشتر این مناطق و مناطق دیگری مثل جردن، تجریش، الهیه، اقدسیه، نیاوران و یوسف‌آباد، خانه‌های 60تا 70متری حدود 250میلیون تومان پول رهن می‌خواهد.

بیشترین پولی که برای اجاره خانه می‌توانید پرداخت کنید 300میلیون تومان برای اجاره یک خانه 70متری فول امکانات دارای استخر، سونا، جکوزی و روف گاردن در الهیه است.

البته که همه این اعداد برای خانه‌هایی با متراژ زیر 70متر بود و هرچه متراژ خانه بالاتر رود، همان‌قدر هم بر میزان پول پرداختی افزوده می‌شود، مثلا‌ شاید برایتان جالب باشد که بدانید با 600میلیون‌تومان (پول خرید یک خانه در بعضی محله‌ها) می‌توانید یک 180متری در زعفرانیه اجاره کنید. پس می‌بینید همانطور که گفتم اجاره‌خانه در تهران همه‌اش بستگی به پول شما دارد؛ از 10میلیون تا 600میلیون‌تومان!

این خبر را به اشتراک بگذارید