• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36887
+
-

خودروهای عمومی یا وسیله شخصی؛ کدامیک برای زندگی مجردی به‌صرفه‌تر است؟

«چند می‌گیری من‌و ببری؟»

محاسبه هزینه‌‌های رفت‌وآمد در تهران

«چند می‌گیری من‌و ببری؟»

محمدتقی حاجی موسی

اگر شما مجرد باشید، در تهران باشید و قرار باشد هر روز به دانشگاه یا محل کار بروید، مجبورید از خودرو استفاده کنید. چون اگر قرار باشد پیاده راه بیفتید احتمالا هیچ‌وقت به مقصد نمی‌رسید و استفاده از دوچرخه هم در شهری مثل تهران بیشتر باعث آسیب به‌خودتان می‌شود. چون یا خدای‌ناکرده زیر خودروها  له می‌شوید یا ریه‌تان به‌دلیل حجم بالای ذرات معلق و سرب و ... نابود می‌شود. لذا بهتر است بی‌خیال این چیزها، سوار بر خودرو شوید. حالا سؤال اینجاست که خودروی عمومی یا شخصی؟ مسئله این است.

راه، تو را می‌خواند

قبل از هر چیزی باید ببینید که مسیرتان متروخور، اتوبوس‌خور، تاکسی‌خور و کلا در یک کلام خوش‌مسیر است یا نه؟ همین الان در تهران مسیرهایی داریم که هیچ‌طور نمی‌شود با وسایل نقلیه عمومی به آنها رسید و اگر بشود رسید هم با مکافات و اتلاف وقت زیاد است. لذا قبل از هر چیزی این مسیر و راه است که تکلیف را روشن می‌کند.

به جیب‌تان نگاه کنید

اگر هنوز جوان و هستید و جویای نام و شپش در جیبتان به هنر قلاب بافی مشغول است تنها گزینه پیش رویتان خودروهای عمومی است. هر چند در مواردی می‌توانید روی موتورسیکلت هم حساب کنید که با توجه به بالا‌رفتن قیمت‌ها شاید نتوانید پولش را جور کنید. البته فروشگاه‌هایی هم هستند که موتورسیکلت را به‌صورت قسطی و ماهی 500هزار تومان می‌فروشند و شما می‌توانید یک موتور معمولی را به قیمت حدودا 5/2میلیون‌تومان از آنها بخرید. به این قیمت باید هزینه‌‌های جانبی موتورسیکلت را هم اضافه کنید و بعدا تصمیم بگیرید. درنظر گرفتن خطرات و دردسر موتورسواری در تهران هم جای خود.

دوردور با مترو

اگر بی‌خیال گزینه موتورسیکلت شدید و پول خرید خودرو هم ندارید با زدن CTRL+Z به مرحله وسایل نقلیه عمومی وارد شوید. شما برای یک سفر با مترو درون‌شهری و با استفاده از کارت‌های اعتباری به‌طور متوسط 500تومان هزینه می‌کنید. این عدد برای اتوبوس‌ها بیشتر است و به‌طور متوسط 800تومان می‌شود. حالا اگر قرار باشد هر روز هفته با این وسایل سفر کنید باید روزی نزدیک به 3هزارتومان کنار بگذارید که در‌ ماه با احتساب روزهای تعطیل می‌شود 88هزار تومان. این در شرایطی است که شما فقط از یک خط مترو و یک خط اتوبوس استفاده کنید. بدیهی است این عدد می‌تواند با توجه به مسیرتان تا نصف کمتر یا تا 2برابر بیشتر هم بشود.

لذت گفت‌وگو با راننده تاکسی

بعضی‌ها هستند که دوست ندارند توی شلوغی مترو و اتوبوس باشند و دلشان می‌خواهد آسمان آبی را هر لحظه بالای سر خویش ببینند. این افراد برای استفاده از این منظره باید پول بیشتری هم پرداخت کنند و با تاکسی این طرف و آن طرف بروند. الان حداقل هزینه تاکسی سوارشدن برای کوتاه‌ترین مسیر 1000تومان است. مسیرهای طولانی‌تر هم تا حدود 5هزارتومان وجود دارد و تازه این بدون درنظر گرفتن سفرهای بین‌شهری مثل تهران تا کرج، پردیس و... است. اگر شما بخواهید هر روز سفرهایتان را با تاکسی انجام دهید به‌طور متوسط روزی 5هزارتومان باید هزینه کنید. این یعنی ماهی 130هزارتومان. تازه این در شرایطی است که شما با یک تاکسی به مقصد برسید و برگردید. وگرنه این عدد قابلیت 3برابرشدن هم دارد.

آنلاین شو رفیق

یک عده قشر مرفه و البته شاید تنبل هم هستند که حال ایستادن کنار خیابان و قرارگرفتن در کنار دیگران درون خودروهای عمومی را ندارند و استاد لمس گوشی تلفن همراه و درخواست تاکسی اینترنتی هستند. این دوستان باید بدانند که در این حالت روزانه به‌طور متوسط 25هزار تومان باید از حسابشان کم شود و این عدد سر‌ماه به 650هزار تومان می‌رسد. یعنی تقریبا نصف حقوق ماهانه یک کارگر و یک‌چهارم درآمد یک کارمند معمولی. حالا انتخاب با خودتان است.

چاردیواری اختیاری

شاید مسیر هرروزه شما برای گرفتن تاکسی و استفاده از اتوبوس و مترو مناسب نباشد. شاید ساعت کاری شما جوری باشد که نتوانید از این وسایل استفاده کنید یا اصلا به هر دلیلی دوست دارید با خودروی شخصی خودتان طی طریق کنید. اگر خودرو دارید که باید هزینه استهلاک و موارد مربوط به آن را حساب کنید و مثلا به‌طور متوسط هر 4 روز 30 لیتر بنزین بزنید که می‌شود تقریبا ماهی 200هزارتومان. به اینها خرج تعویض روغن، بیمه، خسارت و... را هم باید اضافه کنید که در ‌ماه عدد قابل توجهی خواهد شد. شاید هم بعد از خواندن این مطلب تصمیم گرفته‌اید که برای خودتان خودرو بخرید و پولی که می‌خواهید به دیگران بدهید را برای خودتان نگه دارید. منتهی قبل از هر چیز باید بدانید که الان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر یعنی پراید در بازار حدود 32میلیون تومان است. ‌ام‌وی‌ام 110تقریبا 34میلیون‌تومان است و بعد از آن قیمت‌ها یک‌دفعه اوج می‌گیرند و این یعنی برای خودرودارشدن یک‌مقدار دیر شده و همان بهتر که سختی خودروهای عمومی را به جان بخرید. وگرنه خودتان را برای نوشتن یک چک 30میلیون‌تومانی آماده کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید