• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36845
+
-

شکایت جدید ایران از آمریکا

ایران در واکنش به تلاش آمریکا برای محدودکردن فعالیت کشتی‌های ایرانی، به سازمان بین‌المللی دریانوردی شکایت کرد

حقوقی
شکایت جدید ایران از آمریکا

دامنه شکایت‌های ایران از آمریکا درخصوص تحریم‌های این کشور هر روز گسترده‌تر می‌شود. در این میان ظرفیت‌های سازمان‌ها‌ و نهادهای بین‌المللی در دستور کار مقامات کشورمان قرار گرفته و بعد از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه حالا نوبت به شکایت ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی رسیده است.

سفیر کشورمان در لندن از ارسال نامه سفارت ایران به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در محکومیت درخواست آمریکا از کشورها برای ممانعت از پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر آنها خبر داده است. این سازمان جهانی یکی از مؤسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد و مقر آن در لندن انگلیس است. وظیفه عمده این نهاد بین‌المللی به وجود آوردن عالی‌ترین معیارهای ایمنی دریایی و تبادل اطلاعات فنی مربوط به دریا و دیانوردی و کشتیرانی است.

اظهارت حمید بعیدی‌نژاد در واکنش به اظهارات «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بود. هوک هفته گذشته با ادعای اینکه نفتکش‌های ایرانی ‌هنگام تردد دستگاه فرستنده رادیویی خود را خاموش می‌کنند، از احتمال بالای بروز حادثه توسط این نفتکش‌ها خبر داد. این اظهارات از سوی برخی ‌محافل سیاسی تهدید نفتکش‌های ایرانی ارزیابی شده بود. به گزارش ایندیا تایمز، ‌برایان هوک‌ همچنین مدعی شد که کشتی‌های ایرانی پس از تحریم‌ها به «دردسر‌های شناور» تبدیل شده‌اند و شرکت‌های بیمه و بنادر بین‌المللی نباید با آنها همکاری کنند.

به‌نظر می‌رسد مسئولان کشورمان در مرحله مستند‌سازی‌ نقض وظایف آمریکا که مندرج در دستور لاهه است، هستند؛ چراکه پرونده ایران در لاهه از 3 مرحله فقط یک مرحله را گذرانده ‌و 2مرحله «احراز صلاحیت لاهه» درخصوص رسیدگی به پرونده و رسیدگی محتوایی که منجر به حکم نهایی می‌شود، هنوز باقی مانده و احتمالا زمان‌بر است. مستند‌سازی‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نقض دستور لاهه مسئله‌ای است که لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم از ابتدای صدور این دستور روی آن تأکید داشت.

11مهر‌ماه دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی درخواست قرار موقت ایران، آمریکا را به رفع تحریم‌های اقلام انسان‌دوستانه، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد و از طرفین خواست از اقدامی که مناقشه را تشدید کند، خودداری کنند.

 لاهه همچنین از آمریکا خواسته است مراقب باشد که این تحریم‌ها بر کمک‌های بشردوستانه به ایران و سازمان هواپیمایی این کشور اثری منفی نگذارد. این در حالی است که برخی ‌مسئولان کشورمان ازجمله محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور به‌تازگی به‌صورت ضمنی مدعی شده‌اند که آمریکا با تحریم صنعت هوا‌نوردی، جان ایرانیان را به خطر انداخته است. با این اظهارات، مستند‌سازی‌‌های ایران وارد فاز جدیدی شده است.

بعیدی‌نژاد در پست اینستاگرامی‌اش نوشته است: بدون‌شک ایران به‌دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی ممانعت کند و قطعا آمریکا مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید