• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36839
+
-

انتخاب شهردار از 25 نگاه

همشهری با ‌نظرسنجی از تعدادی از کارشناسان به بررسی معیارهای انتخاب شهردار تهران پرداخته است

شهر
انتخاب شهردار از 25 نگاه

  اعضای شورای شهر تهران هفته پرکار و سرنوشت‌سازی را پیش‌رو دارند؛ آنها فردا از میان 5کاندیدای تصدی شهرداری تهران، باید 2نفر را راهی فینال کرده و ظهر سه‌شنبه هم شهردار جدید پایتخت را معرفی کنند. این بار انتخاب شهردار متفاوت از 2دفعه قبل به‌نظر می‌رسد؛ حساسیت‌ها شناخته شده و حالا تجربه اعضای شورا برای انتخاب سوم بالا رفته است؛ گویی انتخاب شهردار در مرتبه سوم، فینالی برای پایان دادن به کشمکش «انتخاب» است؛ انتخابی که به سرنوشت چند سال آینده پایتخت گره خورده است.

در این بین، نکته مهم معیارهایی است که اعضای شورا برای انتخاب کاندیدای شهرداری و سرانجام برگزیدن شهردار در نظر می‌گیرند. به‌طور معمول در چنین برهه‌ای، اولویت‌ها و معیارهایی از سوی کارشناسان، اهالی رسانه و شهروندان مطرح می‌شود که توجه به آنها اهمیت بالایی دارد. نظرات کسانی که شهر را از منظرهای گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، هنری و... خوب می‌شناسند و سابقه فعالیت در مدیریت شهری  را دارند می‌تواند نگاه شورایی‌ها را به موارد اساسی جلب کند. به هرحال پایتخت زوایای پنهان کم ندارد و خیلی‌ها می‌توانند کمکی بزرگ به شورا در راه انتخاب شهرداری باشند که به خیابان بهشت می‌آید و امور اداره تهران را در دست می‌گیرد. شاید بد نباشد، همین حالا که تعداد گزینه‌ها محدودتر شده، پویشی در شبکه‌های اجتماعی راه بیفتد و اعضای شورا از فضای مجازی برای نظرخواهی و رسیدن به اولویت‌های اصلی بهره ببرند.

برای همین، گروه شهر نظرات 25کارشناس حوزه شهری، فعال اجتماعی، مدیران پیشین شهر تهران، استادان دانشگاهی یا هنرمند عرصه سینما و تئاتر را جویا شده‌ است. بر این اساس، 10سؤال از افراد پرسیده شد. سرانجام با جمع امتیازهای هر سؤال، 3 اولویت نخست در انتخاب شهردار تهران تعیین شد. در عین حال در نحوه امتیازدهی کارشناسان، امتیاز یک به‌معنای اهمیت خیلی کم، 2کم، 3متوسط، 4زیاد و 5خیلی زیاد موضوع درنظر گرفته شده است.



اولویت‌های طلایی با جملات طلایی

 عباس عبدی، پژوهشگر اجتماعی: مسئله مهم گرایش تحصیلی است. تهران بیش از اینکه نیازی به مهندس یا مجری قوی داشته باشد به فردی با بینش روز اجتماعی و شهرسازی به‌معنای عام نیاز دارد.

 محسن سرخو، عضو شورای چهارم شهر تهران: شهردار جدید باید به فوریت برنامه‌های عقب‌مانده شهر را پیگیری و اجرا کند.

 محمد توسلی، شهردار اسبق تهران: من قبل از اینکه آقای نجفی شهردار تهران شود، در مقاله‌ای ویژگی‌های یک شهردار مناسب برای تهران را نوشتم؛ اینکه چه کارهایی انجام دهد که در کارش اثر بگذارد. الان هم فکر می‌کنم همان ویژگی‌ها کافی است.

 اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور: گزینه مناسب شهرداری تهران کسی است که بتواند شهر تهران را ارزان اداره کند. امورات شهرداری با این مسئله می‌گذرد که بتوانند از روش‌های دیگری درآمد کسب کنند، چون اداره شهر تهران بدون گرفتن عوارض و با این وضعیت ممکن نیست.

 مصطفی بهزادفر، استاد دانشگاه علم و صنعت: اینکه شهردار اهل تهران باشد یا نه، اهمیت ندارد؛ مهم این است که تهران را بشناسد. زن و مرد بودن شهردار هم فرقی ندارد. البته جامعه ما از آنجایی که مردسالار است، شاید برای عده‌ای مهم باشد.

 محمدعلی نجفی، کارگردان و شهرساز: مهم‌ترین مسئله این است که‌ شهردار زندگی امروز و زندگی یک کلانشهر را بشناسد و به آینده شهر هم توجه داشته باشد؛ یعنی فکر نکند اگر مسائل امروز را هم حل کرد، همه‌‌چیز تمام است. بسیاری از معضلاتی که در تهران هست، مسائلی است که زمانی حل شده ولی حالا به معضل تبدیل شده است. نیاز امروز تهران فضای شهری است؛ زیرا امروز فضای شهری بسیار کم است.

 فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس: اگر شهردار یک زن باشد، بهتر است؛ چون پیش از این چنین تجربه‌ای در مدیریت شهر تهران اتفاق نیفتاده است. به‌نظر هم می‌‌رسد که شهروندان اعتماد بیشتری به شهردار زن داشته باشند.

 محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی: شهردار تهران نباید گام‌های مدیریت شهری را از پله اول بپیماید.

 نصرالله حدادی، تهران‌شناس: تهران شهردار سیاسی نمی‌خواهد؛ درست برعکس یک‌وزیر مثل وزیر خارجه که باید سابقه سیاسی و حزبی داشته باشد. شهردار باید افراد متخصص با کارنامه روشن را وارد سیستم کاری کند.

 محمدتقی رهنمایی، دکترای جغرافیا و فعال حوزه شهری: شهردار تهران باید چهره شناخته شده و باتجربه‌ای باشد. از طرفی شورا باید دقت کند طی سال‌های اخیر موضوع رسیدگی به فعالیت‌های خدماتی و ذاتی شهرداری نه‌تنها در پایتخت که کل شهرهای کشور تاحدودی فراموش شده؛ چراکه شهرداران تنها به فکر کسب درآمد بوده‌اند و 10درصد تمرکزشان را برای خدمات و رفاه اختصاص داده‌اند.

 فاطمه دانشور، فعال اجتماعی و عضو شورای چهارم شهر تهران: تصور می‌کنم موضوع پرداختن به فساد و به‌طور مشخص، صرف وقت برای مطرح کردن مسائلی که در فاصله سال‌های 84 تا 96 رخ داده است، مقدار زیادی از توان شهرداری را صرف می‌کند. البته رسیدگی به موارد فساد اداری و مالی رخ داده ضروری است و باید انجام شود اما این کار باید به شکلی صحیح و در کنار دیگر امور انجام شود.

 احمد حکیمی‌پور، عضو شورای اول و چهارم شهر تهران: شهردار باید به جز ساختار شهرداری با شورا هم آشنا باشد.

 محمدرضا راه چمنی، فعال سیاسی: شهردار تهران باید در حد یک وزیر توانایی مدیریتی داشته باشد؛ زیرا شهردار باید تخصص در حوزه اداره شهر و همینطور توانایی برقراری ارتباط میان نهاد‌های مختلف را داشته باشد. شهردار تهران همچنین باید توانایی تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری داشته باشد.

 علی‌اکبر جمالی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن نابینایان ایران: کاندیدای مناسب باید برای امور معلولان برنامه مدونی داشته باشد و در ضمن به انتخاب مشاور در این حوزه اهمیت دهد.

 مصطفی خلیلی، حقوقدان: در انتخاب شهردار جدید، داشتن چهره ملی لزوما به‌معنای توانمندی نیست و توجه به فعالیت‌های ذاتی شهرداری به‌مثابه دفاع از حقوق شهروندانی است که در نحوه هزینه‌کرد درآمدهای شهرداری حق نظارت داشته و ذینفع هستند. این امر نیز محقق نخواهد شد مگر اینکه فرد مورد نظر دارای تیم اجرایی قوی و روحیه مبارزه با فساد باشد.

 فاطمه راکعی، مشاور امور بانوان شهرداری تهران: اگر زن توانمند در سطح بالا باشد،  ترجیح می‌دهم او شهردار شود. چون خودم چند دهه است که فعالیت می‌کنم؛ البته به شرط آنکه تیم قوی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید