• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36833
+
-

پرونده «منبع‌ آب» اهواز همچنان روی میز

قرار است ساکنان این محل به منطقه‌ای در محدوده شهر اهواز منتقل شوند

در شهر
پرونده «منبع‌ آب» اهواز همچنان روی میز

سید علیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار: 

«منبع‌ آب» یکی از مناطق بافت فرسوده اهواز است که به دلیل قرار گرفتن روی تپه‌ها جزو مناطق خطرپذیر شهر محسوب می‌شود. این منطقه به دلیل ریزش کوه و جان باختن 2 کودک در سال گذشته مورد توجه مسئولان استان و اهواز قرار گرفت و قرار شد خیلی زود برخی از ساکنان آن که در معرض ریزش کوه قرار دارند، جابه‌جا شوند.
پس از این‌که 47 خانوار ساکن در منازل پرخطر در سال 96 از آن منطقه جابه‌جا شدند، قرار شد 150 منزل مسکونی دیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تا آذرماه 97 نیز 2 هزار منزل مسکونی پرخطر تخلیه شوند.


احتمال دوباره ریزش کوه

هفته گذشته بود که عضو شورای شهر اهواز هشدار داد: با توجه به وضعیت کنونی منطقه منبع آب، اگر باران شدیدی ببارد یا زلزله ای با قدرت متوسط رخ دهد و خاک‌های بین تپه‌ها در این منطقه از هم جدا شوند، تعداد زیادی از خانوارهای ساکن منبع آب زیر آوار می‌روند.
«محمدرضا ایزدی» گفت: باید یک سرمایه‌گذار پیدا شود که زمین را از شهرداری تحویل بگیرد و منازل را بسازد چون شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

این عضو شورای شهر اهواز بیان می‌کند: 811 واحد مسکونی پرخطر در منطقه منبع آب وجود دارد. مردم به دلیل مشکلات مالی مجبور شده‌اند در ارتفاعات و جاهایی که امکان زندگی وجود ندارد، خانه بسازند.
وی ادامه داد: جابه‌جایی منازل پرخطر این منطقه به اعتبار ملی نیاز دارد که اختصاص این اعتبار باید از طریق استانداری خوزستان پیگیری شود.

ایزدی این را هم گفت که با توجه به بدهی‌های مالی شهرداری اهواز و عقب‌افتادگی‌هایی که وجود دارد، شهرداری نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و تنها می‌تواند زمین مورد نیاز جابه‌جایی منازل را تامین کند.


تشکیل کمیسیون جابه‌جایی مناطق پرخطر

با گذشت یک سال از حادثه ریزش کوه و مرگ 2 نفر از ساکنان منبع آب اهواز، نایب‌رئیس شورای شهر اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: کمیسیونی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، شورای شهر، شهردار و برخی دیگر از مسئولان محلی تشکیل شده تا منطقه جدیدی برای این افراد در نظر گرفته شود.

«مهران باباپور» می‌افزاید: ابتدا نظر مسئولان دولتی این بود که ساکنان منبع آب به شیرین‌شهر یا شهر رامین منتقل شوند اما این کار عملا غیرممکن بود چون این 2 شهر بیرون از اهواز قرار دارند و از زیرساخت و امکانات اولیه هم
 بی‌بهره‌اند.

وی بیان می‌کند: اکنون به دنبال راهکار عملی برای پایان دادن به وضعیت مناطق خطرپذیر هستیم و می‌خواهیم در یکی از مناطق محدوده اهواز، زمینی را برای جابه‌جایی اهالی منبع آب در نظر بگیریم تا پس از تصویب در کمیسیون مربوط، موضوع به شهردار اهواز ابلاغ شود.


حذف صورت‌مساله

اما همه ساکنان منبع آب با جابه‌جایی از محله‌ای که سال‌ها در آن زندگی کرده‌اند و به کوچه‌ها و معابر آن و همسایه‌های خود خو گرفته‌اند، موافق نیستند.

یکی از ساکنان این کوی می‌گوید: ما 40 سال است که در این منطقه ساکن هستیم. در این سال‌ها برخی افراد به ‌صورت غیرقانونی به خانه‌سازی پرداختند و شهرداری و اداره‌کل شهرسازی هم در این مدت بر ساخت و سازها نظارتی نداشته‌اند.
«مهدی پریچه» می‌افزاید: مسئولان چشمشان را سال‌ها بستند و حالا بعد از ریزش کوه و مرگ 2 نفر به این موضوع پرداختند که این کار گذراست و آنها به صورت واقعی و عملی نمی‌خواهند این مشکل را حل کنند.

وی بیان می‌کند: ساکنان این منطقه سند مالکیت دارند و جا‌به‌جایی آنها به بیرون از شهر به معنی حذف صورت‌مساله است. کدام شهروند حاضر است مرکز شهر را رها کند و به جایی برود که هیچ امکاناتی ندارد؟
این شهروند ساکن در کوی منبع آب عنوان می‌کند: در شهرهای کوهستانی مگر مسئولان شهر را تخلیه و مردم را به دشت‌ها منتقل می‌کنند که مسئولان خوزستان در اهواز به دنبال این کار هستند؟ 

وی می‌گوید: بهترین راه این است که شهرداری و راه و شهرسازی همین منطقه را ایمن‌ کنند چون اهالی محل زندگی خود را دوست دارند، همسایه‌ها و اطرافیان خود را می‌شناسند و به این محله وابستگی دارند. بنابراین جابه‌جایی کار درستی نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید