• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36782
+
-

نیمی از پاییز گذشت اما آسمان پایتخت هنوز روز ناسالم به‌خود ندیده است

پاییز تمیز

مرحله دوم طرح کاهش از امروز با جریمه دوربینی آغاز می‌شود

شهر
پاییز تمیز

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار - عکاس

 پاییز به نیمه رسیده اما هنوز از آلودگی هوای تهران خبری نیست. آلودگی هوای فزاینده هرسال مهمان پاییزی و زمستانی تهران می‌شود اما با گذشت 45روز از پاییز، هنوز سایه آسمان آبی از سر پایتخت کم نشده است. سال گذشته تا چنین روزی، هوا 13روز آلوده بود. از امروز با آغاز فاز دوم طرح کاهش، این روند تثبیت خواهد شد. تهران از معدود کلانشهرهای جهان است که هوای پاک در آن عمری کمتر از 2روز دارد و به سرعت شهر بر اثر انبوه وسایل نقلیه غیراستاندارد آلوده می‌شود. تا 15آبان که ۲۳1روز از سال ۱۳۹۷ می‌گذرد، هوای تهران در هیچ روزی به وضعیت ناسالم نرسیده است و تعداد روزهای با هوای پاک و سالم نیز از ۱۹۶ روز در سال ۹۶ به ۲۰۳ روز در سال ۹۷ رسیده است.

نیمی از پاییز، خوب
با آنکه در نیمه ابتدایی سال‌جاری کیفیت هوای تهران در ادامه روند 3سال اخیر روند نزولی داشت و تعداد روزهای پاک و سالم کاهش یافته و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش یافته بود، با ورود به نیمه دوم سال این روند به طرز محسوسی تغییر کرده است. بررسی گزارش‌های رسیده از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد درحالی‌که در سال ۹۶ از اول مهر تا ۱۴ آبان، تهران ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز کاملا ناسالم را تجربه کرد، در سال ۹۷ در این 45روز حتی یک روز هم هوای تهران از مرز سلامت عبور نکرده و تعداد روزهای آلوده در این برهه زمانی از ۱۳ روز به صفر رسیده است. در مقابل، در همین بازه زمانی 45روزه در سال ۹۷ شاهد ۵ روز هوای پاک هستیم و حال آنکه در سال ۹۶ در همین برهه، تهران تنها یک روز هوای پاک را به‌خود دید.

اهمیت فاز دوم طرح
وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره روند کاهشی آلودگی هوای تهران به همشهری می‌گوید: مرحله نخست طرح کاهش اگرچه ترددهای شهری را از رینگ مرکزی شهر بیرون برد و موجب شد انتشار آلودگی هوای وسایل نقلیه در محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک کم شود اما راه‌حل مؤثری برای کاهش ذرات و گازهای آلاینده نبود. چراکه ترددها را به سایر نقاط شهر سوق داد و همان آلودگی که باید در داخل شهر منتشر می‌شد، در سایر مناطق پراکنده شد. بدین‌ترتیب طرح کاهش اگر به‌طور کامل از امروز(15آبان) در تمام معابر شهری اجرا شود و فاز دوم طرح با تکیه بر معاینه فنی برتر عملیاتی شود، اثری دائم و مستقیم بر انتشار منابع خواهد داشت.
بهبود کیفیت هوای 45سال اخیر تهران در حالی است که هنوز اعمال جریمه توسط دوربین‌های جدید آغاز نشده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش پوشش معاینه فنی خودروها و به‌ویژه نظارت‌های سختگیرانه‌ای که در خصوص خودروهای دیزلی آغاز شده است، به زودی شاهد تأثیرگذاری بیشتر طرح کاهش آلودگی هوا بر تولید و انتشار ذرات آلاینده کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون باشیم. در فاز دوم طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) که از امروز آغاز می‌شود، معاینه فنی همه خودروهای سبک و سنگین به صورت ۲۴ ساعته و در همه روزهای هفته تحت کنترل قرار می‌گیرد. 




آغاز مرحله دوم طرح کاهش

از امروز و پس از 2هفته دوره ارشادی، مرحله دوم طرح کاهش شروع می‌شود. نواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با اعلام این خبر ‌گفت: دوربین‌ها خودروهای فاقد معاینه فنی را 50هزار تومان جریمه می‌کنند. یکی از دغدغه‌های شهروندان و پلیس این بود که طول صف‌های مراکز زیاد است به‌خصوص در 4مرکز شمالی طول صف 4 تا 5ساعت بوده؛ البته با اطلاع‌رسانی صورت گرفته و 24ساعته شدن 4مرکز معاینه فنی طول صف‌ها کاهش پیدا کرد؛ برای نمونه روز گذشته 9هزار و 450خودرو معاینه فنی دریافت کردند و طول صف هم کمتر از یک ساعت بود. او درخصوص نوبت‌دهی آنلاین گفت: امروز که گزارش گرفتم تا 26‌آبان‌ماه شهروندان آنلاین وقت رزرو کردند و این جای خوشحالی دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید