• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36750
+
-

خروج برخی داروهای شیمی‌درمانی از پوشش بیمه

سخنگوی وزارت بهداشت درباره طرح خروج برخی از داروهای شیمی‌درمانی از شمول بیمه، گفت: طبق قانون، داروی تولید داخلی که کیفیتش مورد تأیید است، زمانی که وارد بازار می‌شود، واردات داروهای مشابه خارجی آن باید به حداقل و صفر برسد. بیمه‌ها هم وقتی که داروی داخلی مورد تأیید مراجع علمی وجود دارد، آن را تحت پوشش قرار می‌دهند.
به گزارش همشهری ایرج حریرچی گفت: به‌طور شفاف می‌گویم وزارت بهداشت مطابق قانون عمل می‌کند. طبق قانون و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مصوبات مجلس، داروی تولید داخلی که کیفیتش مورد تأیید است، زمانی که وارد بازار می‌شود، واردات داروهای مشابه خارجی آن باید به حداقل و صفر برسد. بیمه‌ها هم وقتی که داروی داخلی مورد تأیید مراجع علمی وجود دارد، آن را تحت پوشش قرار می‌دهند. متأسفانه در برخی از موارد بعضی از مردم تصور اشتباهی دارند و فکر می‌کنند داروی خارجی بهتر از داروی داخلی است. این در حالی است که برخی داروهای خارجی حتی اگر مهر اروپایی هم خورده باشند، ساخت کشورهای درجه دوم و سوم هستند که به‌دلیل برخی از ملاحظات نمی‌توانیم اسم آنها را بیاوریم اما سطحشان اصلا با کشور ما قابل مقایسه نیست.حریرچی افزود: در این بین برخی از واردکنندگان و شرکت‌های خارجی هم بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی را انجام می‌دهند و با تجویزکنندگان رابطه‌ مالی برقرار می‌کنند، وعده‌های مالی می‌دهند و به اسم دوره‌ آموزشی سفرهای خارجی برایشان ترتیب می‌دهند. متأسفانه تعداد اندکی از تجویزکنندگان هم با آنها همکاری و ادعا می‌کنند که داروی داخلی مناسب نیست. ایجاد چنین روابطی مناسب نیست و ما طبق قانون وظیفه‌ خود را نسبت به آنها انجام می‌دهیم. باید توجه کرد که اخیرا همان تعداد اندکی که کمبود دارویی در بازار وجود دارد، بیش از دوسومش داروهای خارجی است که مشابه ایرانی آنها هم در بازار وجود دارد.
حریرچی با بیان اینکه البته برخی از موارد استثنا هستند، گفت: بر همین اساس در برخی از موارد تا ۱۰ درصد هم اجازه ورود داروی خارجی مشابه داروی داخلی را می‌دهیم اما به مردم اطمینان می‌دهیم که ما هم برای خود و خانواده‌هایمان از داروی داخلی استفاده می‌کنیم؛ زیرا به کیفیت دارو و دانش دانشمندان‌مان اعتماد داریم و کیفیت آنها در آزمایشگاه‌ها تأیید می‌شود.حریرچی درباره‌ نگرانی برخی از بیماران خاص مبنی بر کمبود داروهایشان در چند‌ماه آینده، گفت: باید توجه کرد که قسمت عمده داروهای مصرفی ما داخلی است و از طرفی روابط خوبی با برخی از کشورها داریم و کانال‌های خوبی ایجاد و نهادینه کرده‌ایم. از طرفی برخلاف تحریم‌های دور قبل که به قول دکتر دستجردی یک تحریم داخلی هم داشتیم و ارز وزارت بهداشت را نمی‌دادند، اکنون دولت فعلی کاملا حامی است و ارز مورد نیاز را از بهترین کانال در اختیار ما قرار داده و امیدواریم بدون مشکل این مسیر را طی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید