• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36640
+
-

راه دشوار‌«گیزمل سفلی» تا آبادانی

دهیار روستا: شبکه توزیع آب آشامیدنی در‌ «گیزمل سفلی» وجود ندارد

روستا
راه دشوار‌«گیزمل سفلی» تا آبادانی

روح‎الله زرین|  دیواندره- خبرنگار:

گیزمل سفلی روستایی در ۵۷ کیلومتری بخش سارال دیواندره است که با وجود قدمت چند صد ساله هنوز امکانات عمرانی و رفاهی چندانی در آن وجود ندارد. این در حالی است که این منطقه دارای ظرفیت‎های طبیعی مانند اراضی کشاورزی و مراتع سرسبز است. نبود شغل مناسب و کمبود امکانات موجب شده در چند سال اخیر چند‌‌خانواده به شهر مهاجرت کنند و به مشاغل کاذبی مانند کارگری و دست‌فروشی روی آورند. همچنین این مساله موجب کاهش ساخت‌و‌ساز در روستا شده است. به نحوی که بافت مسکونی روستا ساختاری قدیمی و فرسوده دارد. 


معرفی روستا 

دهیار گیزمل سفلی می‌گوید: این روستا در ۵۷ کیلومتری دیواندره و در بخش سارال میان دره‎ای زیبا و سرسبز قرار دارد. «سالار محمدی» ادامه می‎دهد: این روستا دارای ۷۰ خانوار و ۳۰۰ نفر جمعیت است. در چند سال اخیر از این میزان حدود ۵ خانواده با ۳۰ نفر جمعیت به شهر مهاجرت کرده است. وی می‎افزاید: بافت مسکونی روستا حدود یک و نیم هکتار است. 


چندین کوچه خاکی بدون خیابان

در آن به صورت سنتی و عدم تعریض شکل گرفته است. محمدی تصریح می‎کند: با وجود رودخانه دائم و چشمه‌های کوهستانی، شبکه توزیع آب آشامیدنی در گیزمل سفلی وجود ندارد. به نحوی که در برخی فصول سال تنها روزانه یک ساعت آب آشامیدنی در اختیار خانوارها قرار می‏گیرد. 

دهیار این روستا ادامه می‎دهد: حدود هزار متر از طرح اصلی هدایت فاضلاب خانگی روستا اجرا شده است. به دلیل نبود اعتبار مالی به منظور ایجاد چاه سپتیک فاضلاب روستا وارد رودخانه می‎شود، این مساله موجب بروز بیماری‎های مشترک میان انسان و دام در منطقه می‎شود. محمدی ادامه می‎دهد: تهیه لوله و تجهیزات انتقال آب در شبکه روستا ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، ‌همچنین با برآوردهای صورت گرفته انتقال کامل فاضلاب از معابر روستا به صورت لوله‌گذاری زیرزمینی نیازمند اعتبار مالی ۳۵ میلیون تومانی است. محمدی می‎افزاید: جاده گیزمل سفلی تا شهر آسفالت است‌. با وجود این، به دلیل عمر بیش از چند دهه فرسوده است و نبود علائم هشداردهنده جاده‏ای، تعریض نشدن جاده، کمبود شانه خاکی و... موجب حادثه‌خیزی جاده روستایی این منطقه شده است. 


نیازمندی‌ها

عضو شورای اسلامی روستای گیزمل سفلی می‌گوید: تنها مدرسه این روستا عمر نزدیک به ۴۰ سال دارد. این مکان فرسوده نمی‌تواند محیط مناسبی برای دانش‌آموزان گیزمل سفلی را فراهم کند. «کمال پیوند» ادامه می‎دهد: این روستا نیازمند احداث ۳ خیابان اصلی و ۱۷ کوچه فرعی متناسب با اصول توسعه روستایی است.  وی می‎افزاید: تمام معابر گیزمل سفلی خاکی است که در فصول بارندگی تردد در آن با مشکل مواجه است. 

از این رو ضرورت ۳ هزار و ۵۰۰ متر پیاده‌روسازی و سنگ‌فرش احداث شود. چنین شرایطی نیازمند اعتبار مالی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان است. پیوند تصریح می‎کند: هیچ‌گونه عملیات عمرانی طرح هادی در گیزمل سفلی اجرا نشده است. این در حالی است که این روستا تنها ۷ کیلومتر با بخش سارال دیواندره فاصله دارد.

عضو شورای اسلامی این روستا ادامه می‎دهد: به منظور هدایت آب‌های سطحی و کاهش آلودگی سطح روستا ضرورت دارد حدود ۴ هزار متر جدول‌گذاری ایجاد شود. پیوند می‎افزاید: اجرایی شدن برخی طرح‎های هادی در این روستا مانند نوسازی معابر نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است. با وجود برآوردهای صورت گرفته و جانمایی‎های مشخص شده هنوز هیچ دستگاه اجرایی حاضر به پرداخت اعتبار مالی به روستای گیزمل سفلی نشده است. عضو شورای اسلامی این روستا ادامه می‎دهد: تنها پارک کودک این روستا سفلی به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بازی به حال خود رها شده است. این در حالی است که چندین قطعه زمین اهدایی از سوی مردم روستا به منظور ایجاد سالن ورزشی و فضای بازی اختصاص یافته است. 


دردل اهالی

یکی از ساکنان این روستا می‌گوید: آنتن‌دهی شبکه تلفن همراه در گیزمل سفلی ضعیف است. همچنین اینترنت در آن وجود ندارد، این مساله موجب شده برای بسیاری از فعالیت‌های بانکی و مدرسه‎ای، ساعت‌ها زمان برای رفتن به شهر صرف شود.

«صالح نوری‎زاد» ادامه می‎دهد: طبق بقایای به‌جامانده در کتیبه‎ها و سنگ‎نگاره‎های موجود قدمت این روستا به ۴ هزار سال پیش بازمی‌گردد و نامگذاری گیزمل از واژه‌ای آذری شکل گرفته است. وی می‎افزاید: درمانگاه و مرکز بهداشتی برای ارائه خدمات درمانی در این روستا وجود ندارد. مردم برای مداوای بیماری و دریافت خدمات مشاوره‎ای، درمانی و دارویی باید به روستاهای همجوار یا دیواندره بروند. به دلیل نبود خطوط مسافربری روستایی این شرایط نیازمند پرداخت هزینه فراوانی است. ‌


ظرفیت‎های گیزمل سفلی 

یکی از ساکنان گیزمل سفلی می‌گوید: این روستا در میان دره‌ای خوش آب‌وهوا و سرسبز قرار گرفته است. «یحیی سلیمی» ادامه می‎دهد: ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی در گیزمل سفلی وجود دارد که شامل هزار و ۹۰۰ هکتار مرتع و ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی است، از این میزان ۳۰ هکتار آن را باغ‌ها و ۳۰ هکتار دیگر به کشت محصولات آبی اختصاص یافته است. 

وی می‎افزاید: عمده محصولات باغی این منطقه شامل هلو، آلو و زردآلو است. همچنین محصولات زراعی مانند یونجه، نخود، جو و عدس نیز در اراضی روستا کشت می‎شود. 
سلیمی تصریح می‎کند: وجود مراتع سرسبز این منطقه صنعت دامپروری را رونق داده است. با صنایع تبدیلی محصولات دامی و بازار فروش محصولات لبنی می‌توان اشتغال پایدار در روستا ایجاد کرد، ادامه این روند کاهش مهاجرت را به همراه دارد. در این زمینه در سال جاری ۴ خانواده از شهربه روستا «مهاجرت معکوس» داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید