• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36627
+
-

رشت منتظر ایستگاه سنجش آلودگی هوا

هزینه خرید و احداث دستگاه سنجش آلایندگی هوای شهر، ۳میلیارد تومان و هزینه نگهداری سالانه آن ۱۰۰میلیون تومان برآورد شد

شهری
رشت منتظر ایستگاه سنجش آلودگی هوا

 مهسا طالبی|  رشت-خبرنگار:


رشت بزرگ‌ترین شهر شمال کشور است که جمعیت شناور آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. 
بر اساس مطالعات و بررسی‌های وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ متر‌مربع برای هر نفر است. اما در رشت سرانه فضای سبز ۴/۲ درصد است و از نظر کارشناسان این مقدار سرانه برای شهری که اقلیم مناسبی دارد، یک فاجعه اکولوژیکی است. 

وجود فضای سبز موجب تصفیه هوا از آلودگی هم می‌شود و رشت با توجه به فقر فضای سبز در داخل شهر و حجم ترددی که صورت می‌گیرد، قطعا یکی از شهرهایی است که آلودگی هوا آن را تهدید می‌کند. خصوصا اینکه شهر صنعتی در جوار آن قرار دارد که حجم آلاینده‌های هوای آن تهدیدی دیگر برای رشت است. 
در رشت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی همچون اتوبوس و خطوط تندرو وجود ندارد و تردد بیش از حد خودروی تک‌سرنشین و نبود فرهنگ دوچرخه‌سواری به آلودگی هوای آن می‌افزاید. به همین دلیل آلودگی هوا در ایام گرم سال و ساعات پیک ترافیک تشدید می‌شود.‌

با این اوصاف وجود مرکز کنترل و پایش آلودگی هوا که از ابتدای دهه۹۰ مورد تاکید کارشناسان محیط‌زیست بود، همچنان نادیده گرفته می‌شد، اما کم‌کم گفت‌وگو با مدیران شهری توجه آنان به این مهم را جلب کرد. چراکه نصب این هشداردهنده‌ها مدیران را در برنامه‌‌ریزی بهتر برای کنترل آلودگی هوا و نیز بهبود کیفیت زندگی شهروندان هم یاری می‌کند.


جانمایی سنجش آلودگی هوا در رشت

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری رشت در این رابطه اظهار کرد: در راستای اقدامات انجام شده کمیسیون عمران در نظر دارد با تدوین یک الگوریتم مشخص و کاربردی با توجه به اولویت‌های مدنظر و مطالبات شهروندان، بودجه عمرانی در حوزه‌های مختلف را با یک ساز و کار هدفمند به شهرداری ارائه دهد.

«رضا رسولی» با بیان اینکه رشت از لحاظ ترافیکی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد، افزود: نبود نظام‌مندی مشخص در حوزه ترافیک باعث تردد حجم بالایی از خودرو در شهر شده و این موضوع در حال تبدیل به چالشی زیست‌محیطی است. آلایندگی هوا تاثیر مستقیم بر زندگی روزمره شهروندان خواهد داشت و مدیریت شهری در راستای وظایف خود که ارتقای سطح کیفی‌ زیست شهروندان و تضمین سلامت آنهاست، باید اقدامات مقتضی انجام دهد.

وی با اشاره به درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان مبنی بر جانمایی حداقل 2ایستگاه سنجش آلودگی هوا در رشت از مشاوران کمیسیون درخواست اعلام نظر کارشناسی کرد.
این عضو شورا با بیان اینکه میدان‌هایی از جمله مصلا، یخسازی، فرهنگ، جانبازان، گاز، جهاد و نیروی دریایی توسط کارشناسان شهرداری در این خصوص معرفی شده، با نظر مشاوران کمیسیون عمران، میدان‌های جانبازان و نیروی دریایی را هم با توجه به حجم ترافیک و حدفاصل آنها با یکدیگر برای این جانمایی معرفی کرد.


 همکاری شورا و شهرداری با محیط‌زیست

مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری رشت هم ضمن قدردانی از حمایت همه‌جانبه مجموعه نمایندگان پارلمان محلی رشت به خصوص کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی این شهر از ستاد محیط‌زیست شهرداری رشت گفت: در حال حاضر محل استقرار ایستگاه سنجش میزان آلاینده‌های هوای رشت داخل محوطه سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان واقع در خیابان رسالت است.

«طیبه بینا» بیان کرد: از آنجا که این منطقه از فضای سبز نسبتا مناسب و تراکم آلودگی کمی در مقایسه با دیگر نقاط آلوده رشت برخوردار است، بنابراین نمی‌توان نتایج دستگاه سنجش را به کل رشت تعمیم داد. وی ارگان متولی احداث ایستگاه سنجش میزان آلایندگی هوای رشت را سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان عنوان کرد و گفت: هزینه خرید و احداث دستگاه سنجش آلایندگی هوا ۳میلیارد تومان و هزینه نگهداری سالانه دستگاه سنجش آلایندگی هوای این شهر حدود 50 تا 100میلیون تومان برآورد شده است.

مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری رشت یادآور شد: طبق مصوبه سال ۱۳۸۹ شورای اسلامی شهر رشت، ایستگاه سنجش آلایندگی از سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد.
 از آنجا که مکان‌های پیشنهادی برای استقرار ایستگاه سنجش مورد توافق قرار نگرفت، در نهایت ایستگاه در محوطه اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان استقرار یافت.

 بینا در خصوص مناطق پیشنهادی محیط‌زیست برای جانمایی ایستگاه سنجش آلایندگی شهر رشت تصریح کرد: با توجه به میزان آلایندگی سنجش شده، ۱۴ ایستگاه پیشنهاد شده که ۵ ایستگاه در میدان‌های مصلا، شهید انصاری، نیروی دریایی، فلکه گاز و رازی با وضعیت کیفی خوب سنجش شده است.

وی در خصوص مکان‌های مورد تایید شهرداری رشت برای استقرار ایستگاه سنجش آلایندگی رشت بیان کرد: میدان جانبازان زیر پل عابر پیاده و میدان نیروی دریایی، پیاده‌رو جلوی مدرسه شهید نوبخت، مکان‌های تعرفه شده از سوی شهرداری برای استقرار این کیوسک‌ها هستند.


ضرورت کنترل وضعیت هوا

عضو کمیسیون عمران شورای شهر رشت با تاکید بر اهمیت جانمایی ایستگاه سنجش آلودگی در شهر برای ارتقای بهداشت عمومی شهروندان، تامین سلامت گروه‌های حساس را در گرو کنترل وضعیت آلایندگی هوا دانست.
«بهراد ذاکری» گفت: متاسفانه مدیریت محیط‌زیست شهرداری رشت به آن شکل که باید دارای دامنه اختیارات لازم برای تعامل برون‌سازمانی با محیط‌زیست استان نیست که باید در شرح وظایف این مدیریت بازنگری شود.
عضو کمیسیون عمران شورا با بیان اینکه پس از بررسی‌های کارشناسی و علمی در اسرع وقت اقدام به نصب این ایستگاه‌ها در شهر می‌شود، خواستار ایجاد تغییراتی در باکس این ایستگاه با در نظر گرفتن مولفه‌های سیما و منظر شهری شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید