• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36618
+
-

ساماندهی ظرفیت‌های گردشگری کاشمر

فرماندار کاشمر: میزان اقامت مسافران در کاشمر 5/1 روز است

گردشگری
ساماندهی ظرفیت‌های گردشگری کاشمر

 جواد افتخاری‌| خراسان رضوی ـ خبرنگار:


کاشمر با وجود برخورداری از منابع بسیار خوب گردشگری و جاذبه های فرهنگی و طبیعی، از صنعت گردشگری بی‌بهره است و برنامه و هدف‌گذاری تعیین‌کننده‌ای برای رونق اقتصاد گردشگری در این شهرستان وجود ندارد.  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کاشمر با بیان این‌که امروزه صنعت گردشگری به عنوان یک نیروی محرک اقتصادی به شمار می‌رود، می‌گوید: بسیاری از کشورها مدل توسعه خود را بر مسیر گردشگری طراحی می‌کنند. 


کاشمر هتل ندارد

«رضا یوسفی» با اشاره به این‌که اکنون فقط یک مجتمع بین‌راهی در کاشمر داریم که خدمات ارائه می‌دهد، می‌افزاید: مهمانپذیر این شهر باید استانداردسازی شود. به علاوه هنوز هیچ هتلی در کاشمر احداث نشده و دغدغه ما نبود زیرساخت‌های مناسب در حوزه گردشگری است.  او از خدمات‌دهی 4 دفتر خدمات مسافربری در این شهرستان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: تاکنون موافقت‌نامه اولیه 7 اقامتگاه بوم‌گردی گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به سرعتی که قطار گردشگری دارد، می‌افزاید: نباید از این قطار عقب افتاد، اما با وجود تمامی پتانسیل‌ها کاشمر از داشتن هتل و تاسیسات گردشگری دارای مجوز محروم است، در حالی که زمان ماندگاری مسافر در این شهر باید مورد توجه باشد.

یوسفی تاثیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی را در افزایش ماندگاری مسافران بسیار حائز اهمیت می‌داند و ادامه می‌دهد: باید به منظور ماندگاری مسافران از 5/1 روز به 5/2 تا 3 روز تلاش کرد.  وی با بیان این‌که اکنون برای آماده‌سازی کتاب دوزبانه با محوریت مسیرهای گردشگری تلاش می‌کنیم، اظهار می‌کند: اگر نتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم در جذب گردشگر موفق 
نخواهیم بود. 


صنعت فراموش‌شده

در ادامه مسئول یکی از آژانس‌های گردشگری در کاشمر با اظهار تاسف از مغفول ماندن صنعت گردشگری در این شهرستان بیان می‌کند: هرچند تاکنون گردشگران بسیاری از کشورهای دیگر و تورهای داخلی به این منطقه آمده‌اند، اما از نبود مکانی مناسب برای اقامت رنج می‌برند.  «علی شوقی» با اشاره به این‌که متاسفانه وقتی می‌خواهیم زائرانی از کشورهای بحرین، عراق و عربستان به کاشمر بیاوریم به دلیل نبود هتل از آمدن امتناع می‌کنند، می‌گوید: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم تاکنون از کشورهای خارجی نتوانسته‌ایم در قالب تور گردشگرانی را به شهرستان بیاوریم.

وی با بیان این‌که به دلیل نبود مکان اقامتی مناسب مجبوریم مهمان‌های خارجی را در خانه شخصی اقامت دهیم اظهار می‌کند: متاسفانه از فعالان حوزه گردشگری به خوبی حمایت‌ نمی‌شود.  شوقی می‌افزاید: هرچند مسئولان مدام بر جذب گردشگر تاکید دارند، اما با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجهیم و تاکنون در جذب گردشگران خارجی آن‌گونه که باید موفق نبوده‌ایم. 


زیرساخت‌های ضعیف گردشگری

فرماندار کاشمر هم رونق گردشگری را دغدغه همه مسئولان می‌داند و می‌گوید: میراث فرهنگی شهرستان باید توجه جدی‌تری به موضوع گردشگری داشته باشد.  «محمدعلی نبی‌پور» از گردشگری به عنوان صنعتی مهم در حوزه اشتغال و آوردهای اقتصادی نام می‌برد و می‌افزاید: طی سال‌های اخیر در شهرستان‌های مختلف به موضوع گردشگری توجه خوبی شده است.

وی با اعلام این‌که هرچند صنعت گردشگری در کشور از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است، اما تاکنون دولت‌ها توجه بسیار کمی داشته‌اند عنوان می‌کند: کاشمر به رغم دارا بودن طبیعتی بسیار زیبا، سابقه تاریخی بسیار کهن و اماکنی دیدنی، تاکنون آن‌گونه که باید در جذب گردشگر موفق نبوده است.  فرماندار کاشمر ادامه می‌دهد: با توجه به از بین رفتن کشاورزی در منطقه دریچه جدیدی باید برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی مطرح شود.

وی با تاکید بر این‌که یکی از محورهای سند توسعه باید موضوع گردشگری باشد، می‌گوید: در حوزه میراث فرهنگی داشته‌هایمان بسیار کم است.  نبی‌پور با بیان این‌که تاکنون به حفظ غذاهای سنتی در کاشمر بسیار کم توجه شده است، می‌افزاید: بدون شک توجه به غذاهای سنتی بسیار ارزشمند و از درآمد بسیار بالایی برخوردار است.  فرماندار کاشمر با اشاره به این‌که به جز گردشگری مذهبی داشته‌های بسیار دیگری در این شهرستان داریم، بیان می‌کند: متاسفانه برخی مواقع به راحتی از کنار پتانسیل‌های ارزشمند منطقه در حوزه گردشگری و تاریخی می‌گذریم. 
او زیرساخت‌های گردشگری را در منطقه ضعیف می‌داند و می‌گوید: اکنون به دلیل نبود مکان اقامتی ارزان‌قیمت در افزایش ماندگاری مسافران با مشکلات بسیاری مواجهیم. 

نبی‌پور همچنین تهیه بسته‌های فرهنگی و سوغات را بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌افزاید: به جز اماکن مذهبی باید گردشگران را با سایر پتانسیل‌‎ها و اماکن دیدنی منطقه آشنا کرد. 
این مقام مسئول با اشاره به این‌که کاشمر منطقه‌ای بسیار غنی است که کم‌توجهی بسیاری به آن شده است، عنوان می‌کند: اگر گردشگر به منطقه بیاوریم ولی نتوانیم برای ماندگاری‌شان برنامه داشته باشیم موفق نخواهیم بود. 
وی با بیان این‌که گردشگری می‌تواند در معرفی کالاهای ایرانی و تولید هر شهر و منطقه نقش بسزایی داشته باشد، اظهار می‌کند: بدون شک با رفتن هر گردشگر به شهر و روستا محصولاتشان فروش خوبی خواهد داشت. 

نبی‌پور بیان می‌کند: هرچند سفرهای خارجی جذابیت‌های خاص خود را دارد اما با توجه به افزایش هزینه‌ها باید گردشگری داخلی به خصوص بوم‌گردی‌ها از این فرصت استفاده کرده و جاذبه‌های خود را قوی‌تر کنند.


تکمیل زیرساخت‌های گردشگری کاشمر

فرماندار کاشمر با اعلام این‌که گردشگری کاشمر از نبود نقشه راه رنج می‌برد، عنوان می‌کند: آمایش سرزمین کاشمر مبتنی بر گردشگری انجام نشده و همچنان محور سند توسعه کاشمر کشاورزی است. 
«محمدعلی نبی‌پور»در ادامه از شصت‌دره در منطقه کاشمر به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان خراسان نام می‌برد و می‌گوید: بدون شک نوع معماری و طبیعت کوهسرخ می‌تواند در جذب گردشگر بسیار مفید باشد.  نبی‌پور با اعلام این‌که با سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده از سوی استان شاهد تحولات چشمگیری در منطقه شصت‌دره به خصوص کوهسرخ خواهیم بود، اضافه می‌کند: در تلاشیم برای گردشگرانی که کاشمر را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند مکان‌های مناسبی تهیه کنیم. 
فرماندار کاشمر با انتقاد از این‌که تاکنون اطلاع‌رسانی خوبی از اماکن گردشگری و دیدنی شهرستان صورت نگرفته است، می‌افزاید: اکنون میزان اقامت مسافران در کاشمر 5/1 روز است، اما اگر برنامه‌ریزی خوبی برای مسافران نداشته باشیم قطعاً کاشمر به شهری عبوری تبدیل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید