• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36619
+
-

خرم‌آباد مجتمع فرهنگی ندارد

ساخت فرهنگسرا در زمینی که قرار بود به ترمینال تبدیل شود، از خواسته‌های مردم و هنرمندان خرم آباد است

فرهنگ
خرم‌آباد مجتمع فرهنگی ندارد

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:


خرم‌آباد به عنوان مرکز استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی زیادی است و این موضوع بارها از سوی مردم و هنرمندان مورد تاکید قرار گرفته است. طبیعی است که پس از سال‌ها تلاش برای ایجاد چنین فضاهایی از مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری و شهری استان انتظار می‌رود که به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند. با توجه به مشکل کمبود زمین برای ایجاد محیط‌های فرهنگی که بارها از سوی مسئولان بیان شده است، چاره‌ای جز استفاده از فضاهای موجود نیست. در حال حاضر یکی از ظرفیت‌های موجود که می‌تواند با تغییراتی به عنوان یک مرکز فرهنگی در خرم‌آباد مورد استفاده قرار گیرد، ترمینال حافظی است؛ مکانی که زیرمجموعه شهرداری محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای ایجاد فرهنگسرا استفاده کرد. 


امکان ساخت سالن 

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: ترمینال حافظی خرم‌آباد این ظرفیت را دارد که فضایی مانند تئاتر شهر تهران در آن ساخته شود. این در حالی است که ساختمانی که در این مجموعه در حال ساخت است، به نیمه رسیده و تنها نما و برخی نازک‌کاری‌های آن باقی مانده است. 

 «شاهین احمدی» می‌افزاید: در این ترمینال می‌توان یک سالن هزار متری و بازار کار کودک، چیزی شبیه بازار برج میلاد، ایجاد کرد. همچنین فضا برای ایجاد بازارچه‌های فرهنگی و هنری در آن وجود دارد. 
وی ادامه می‌دهد: این ترمینال در فضایی فرهنگی کنار پل شکسته وپارک شاپوری  قرار دارد. بهترین استفاده از این فضا این است که به جای تبدیل شدن به ساختمانی تجاری یا اداری به مکانی فرهنگی تبدیل شود. 

احمدی اظهار می‌کند: پس از بازدید اعضای شورای شهر، شهرداری و... پیشنهادهای مختلفی مطرح شد اما بهترین پیشنهاد، تبدیل این مکان به یک مجتمع فرهنگی یا فرهنگسرا بود؛ مکانی که تالار و محل برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی درخور داشته باشد و بتواند به یک پاتوق فرهنگی و ملی تبدیل شود. 
وی بیان می‌کند: پیشنهادهایی ارائه شده و اگر شهرداری و شورای شهر موافقت کنند، می‌توان سریع طراحی اولیه را انجام داد و در یکی، 2 سال این مجموعه را بر اساس کاربری فرهنگی به بهره‌برداری رساند. 


نیاز شهر به فرهنگسرا

مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: شهر به یک مجتمع فرهنگی نیاز دارد. اگر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان را در شمال شهر یک مجتمع فرهنگی در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم در پهنه جنوبی شهر هیچ فضای فرهنگی وجود ندارد و این ترمینال تنها فرصت مناسب برای داشتن چنین مجموعه‌ای در این منطقه است. باید این فضا به شکلی تجهیز شود که مکان برپایی رویدادهای بین‌المللی و منطقه‌ای باشد. 
وی ادامه می‌دهد: وجود آثار تاریخی و باستانی، موسیقی، آداب و رسوم و... نشان از فرهنگ و هنر عالی استان دارند. 

این مسئول اظهار می‌کند: هنر باید هدایت و حمایت ‌شوند. اگر هنر هدایت نشود، به زیرزمین‌ می‌رود و سرکوب شده و به ابتذال کشیده می‌شود. 
احمدی بیان می‌کند: در حقیقت هزینه کردن برای فرهنگ و هنر نوعی سرمایه‌گذاری‌است. 


لزوم ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: خرم‌آباد از ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش فرهنگ و هنر برخوردار است و باید از همه ظرفیت‌های آن برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای استفاده کنیم. 
 «رستم کوشکی» می‌افزاید: توسعه فرهنگ نیازمند ایجاد زیرساخت است و تا امکانات و تجهیزات مورد نظر فراهم نباشد، نمی‌توان برنامه‌‌ریزی کرد. ساخت تالار مرکزی یکی از مطالبات دیرینه مردم و هنرمندان است. ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری نقش بسیار مهمی در پیشرفت‌ استان دارد. 

این مسئول اظهار می‌کند: در مرکز استان حتی یک فرهنگسرا یا مجتمع فرهنگی وجود ندارد و این در شأن شهری با قدمت 7 هزار سال نیست. تقویت بنیه فرهنگی جامعه به ایجاد فضاهای لازم برای ارائه خدمات و محصولات فرهنگی نیاز دارد. وجود یک فرهنگسرا، علاوه بر افزایش حجم فعالیت‌های فرهنگی و هنری، در توسعه اندیشه و جذب علاقه‌مندان هم تاثیر‌گذار است. 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: خرم‌آباد تالار فرهنگی و چندمنظوره ندارد و بسیاری از مراسم آن در سالن‌های ادارات و بانک‌ها برگزار می‌شود. 

کوشکی ادامه می‌دهد: شهرداری با داشتن سالنی برای برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی، همایش‌ و... می‌تواند علاوه بر انجام کارهای فرهنگی به دنبال درآمدزایی نیز باشد. وی می‌افزاید: به همین منظور کمیسیون فرهنگی شورا در دور قبل ترمینال حافظی را برای ساخت این سالن پیشنهاد داد. این محل شرایط خاصی دارد و به دلیل نزدیکی به پل شاپوری بهتر از هر محل دیگری برای ساخت سالن یا مجتمع فرهنگی است. کوشکی بیان می‌کند: در کمیسیون فرهنگی تلاش بر این است که ساخت سالن یا مجتمع فرهنگی مطرح و تصویب و برای بررسی و تایید به شورا تقدیم شود. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم‌آباد اظهار می‌کند: از آنجا که ساخت مجتمع فرهنگی در حال حاضر از توان شهرداری خارج است، باید شرایط برای حضور بخش خصوصی نیز سنجیده شود. 

کوشکی بیان می‌کند: بخش خصوصی در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که برایش صرفه اقتصادی داشته باشد بنابراین باید شرایط حضور سرمایه‌گذار برای ساخت چنین سالنی مورد بحث قرار بگیرد. 


فرهنگسرا؛ زیرساخت مهم هر شهر

یک کارشناس فرهنگی اظهار می‌کند: فرهنگسرا یکی از زیرساخت‌هایی است که برای بروز خلاقیت‌ و استعدادهای هنرمندان و هنردوستان به‌ویژه نسل جوان بسیار اهمیت دارند. 
 «بابک مرادجانی» می‌افزاید: خرم‌آباد با وجود پیشینه تاریخی، فرهنگ و ظرفیت‌های‌ گردشگری‌اش از داشتن یک تالار فرهنگی بی‌بهره است. نبود تالار فرهنگی در خرم‌آباد یکی از موضوعات و مشکلات اصلی در حوزه فرهنگ این شهر است. این کمبودی محسوس و جدی است و باید چاره‌ای برای آن اندیشید. وی ادامه می‌دهد: ساخت سالن یا مجتمع فرهنگی بارها در جلسات مختلف مطرح شده اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته است. 

این کارشناس بیان می‌کند: ضعف زیرساخت‌های فرهنگی در استان به‌ گونه‌ای است که فرصت‌های ارزشمندی که می‌‌توانستند با برپایی گردهمایی‌ها و سمینارهای ملی در عرصه‌‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری در استان ایجاد شوند، به نبود حداقل یک تالار بزرگ مرکزی و سالن‌های همایش استاندارد با گنجایش و امکانات مناسب، یکی پس از دیگری از دست‌ رفته‌اند. مرادجانی می‌گوید: با فراهم بودن زیرساخت‌های فرهنگی می‌توان به کاهش معضلات اجتماعی نیز امیدوار بود؛ موضوعی که متولیان فرهنگی و اجتماعی به آن بی‌توجه بوده‌اند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید