• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36628
+
-

تحول سلامت درآذربایجان غربی

بیمارستان امام خمینیره ارومیه به عنوان یکی از پروژه‌های نفیس استان طی روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد

گزارش
تحول سلامت درآذربایجان غربی

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار:


زمان زیادی از هفته دولت نگذشته است، اما باید اعتراف کرد حوزه سلامت در این هفته بسیار موفق ظاهر شد و ده‌ها پروژه عمرانی و بهداشتی افتتاح شد. حال آذربایجان غربی در آستانه سفر ریاست جمهوری بار دیگر شاهد افتتاح چندین پروژه بزرگ در حوزه سلامت خواهد بود. با دکتر «جواد آقازاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، «علی تقی‌زاده افشاری» مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان و «جلال غفارزاده» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درباره افتتاح پروژه‌های جدید این مرکز و بررسی شاخص‌های سلامت، فعالیت خیران و وضعیت پخش دارو در استان صحبت کردیم. 


حذف درمانگاه‌های غیر‌استاندارد محلی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان این‌که ۴ پروژه بزرگ درمانی همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان افتتاح خواهد شد، اظهار می‌کند: بیمارستان امام خمینی(ره) خوی، توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه، کلینیک، دی‌کلینیک تدبیر ارومیه و آزمایشگاه رفرانس ارومیه همزمان با سفر دکتر «حسن روحانی» به استان افتتاح خواهند شد. طرح توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه به عنوان یکی از پروژه‌های نفیس استان با ۲۰ هزار متر‌ مربع و ۲۲۰ تخت از سال ۹۵ شروع شده و با صرف اعتبار ۷۵ میلیارد تومان آماده افتتاح است. 

«جواد آقازاده» با اشاره به این‌که کلینیک تدبیر ارومیه با ۳۰ تخت بستری و ۴ اتاق عمل افتتاح خواهد شد، بیان می‌کند: این کلینیک با هدف توسعه پدافند غیر‌عامل و حذف درمانگاه‌های غیر‌استاندارد محلی شهر احداث می‌شود.
آقازاده از فعالیت ۲۴ بیمارستان دانشگاهی در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: دانشجویان پزشکی با رعایت ضوابط و اخلاق پزشکی و برای کسب تجربه در همه این بیمارستان‌ها آموزش می‌بینند. این مسئول با اشاره به افزایش تخت‌های بیمارستانی در استان بیان می‌کند: از ۴ سال گذشته تاکنون ۱۳۸ تخت در بوکان،۳۰ تخت در چالدران و ۵۰ تخت در بیمارستان مطهری ارومیه افتتاح شده و ۶۸۳ تخت بستری و ۱۴۰ تخت ال‌دی‌آر زایمان هم آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان این‌که در سال آینده نیز حدود 1100 تخت عادی و ۱۸۲ تخت ویژه به استان اضافه خواهد شد که با متوسط کشوری برابری دارد، اظهار می‌کند: از 2 سال گذشته تا امروز ۱۳۰ دستگاه آمبولانس در مقاطع زمانی در استان توزیع شده است.


افتتاح اولین داروخانه رباتیک کشور

آقازاده درباره افتتاح اولین داروخانه رباتیک کشور می‌گوید: این پروژه با همکاری یک کشور فنلاندی ۱۳ آبان سال جاری با وجود تحریم‌ها و مشکلات متناسب با تجهیزات روز دنیا در ارومیه افتتاح خواهد شد. وی با اشاره به این‌که آذربایجان غربی به ۸۰ درصد اهداف موجود در نقشه سلامت رسیده است، تصریح می‌کند: استان از لحاظ شاخص‌های سلامت توسعه و پیشرفت چشمگیری داشته و از لحاظ شاخص‌های درمانی در رده‌های بالای کشور قرار 
دارد. این مسئول با اشاره به تغییر کاربری بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی شهید بهشتی ارومیه اظهار می‌کند: به دلیل مشکلات مالی، معماری و سازه‌ای و مشکلات مقاوم‌سازی تصمیم گرفته شد این بیمارستان تغییر کاربری دهد که به ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان تبدیل شده و در آینده افتتاح خواهد شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که افتتاح بیمارستان زنان ارومیه به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح و ارز با مشکل مواجه شده است، افزود: در صورت تامین اعتبار بیمارستان زنان ارومیه نیمه اول سال ۹۸ افتتاح خواهد شد.


کاهش مرگ مادران باردار

آقازاده درباره کاهش مرگ مادران باردار که یکی از شاخص‌های توسعه سلامت است، می‌گوید: بهبود شاخص مرگ و میر مادران یکی از ارکان توسعه خدمات بهداشتی و درمانی برای جوامع رو به رشد به شمار می‌رود و در این خصوص رتبه‌های خوبی در کشور و منطقه به دست آمده است. شاخص مرگ و میر مادران باردار در استان 17 در 100 هزار نفر و در حد میانگین کشوری است.
وی با بیان این‌که شاخص زایمان ایمن در استان در 4 دهه گذشته کمتر از 30 درصد و اکنون به 9/99 درصد رسیده است، ادامه می‌دهد: امروزه مراقبت از مادران باردار به معنای واقعی کلمه صورت می‌گیرد و این مراقبت‌ها از اعطای مکمل گرفته تا سونوگرافی و سایر خدمات سلامت مادر در دوران بارداری را شامل می‌شود. در پوشش خدمات مراقبت دوران بارداری، آذربایجان غربی جزو استان‌های برتر کشور است.  رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در این باره تاکید می‌کند: آذربایجان غربی در شاخص بیماری‌های غیرواگیر بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته میانگین ۵۴ درصدی و در مراقبت‌های بارداری میانگین ۹۵ درصدی دارد.


توزیع عادلانه امکانات در استان و مناطق محروم 

آقازاده اظهار می‌کند: خدمت به مردم باور قلبی ماست و برای ارائه خدمات بهینه، تسهیل و افزایش دسترسی به این خدمات از هیچ تلاشی فرو‌گذار نخواهیم کرد. وی تاکید می‌کند: اقدامات عدیده و زیرساختی مهم و بزرگی انجام گرفته و این توسعه عرصه سلامت استان بر پایه نقشه راه و بررسی‌های کارشناسانه بوده است.

این مسئول یکی از برنامه‌های مهم عرصه سلامت را استقرار نظام ارجاع عنوان می‌کند و می‌گوید: برنامه نظام ارجاع به صورت پایلوت در نقده آغاز شده و شرایط برای اجرای سیستم ارجاع در شهرستان چایپاره نیز مهیاست.
آقازاده تصریح می‌کند: برخی می‌گویند چرا تعداد زیادی بیمارستان ساخته می‌شود که باید بگویم اگر این همه پروژه بیمارستانی در استان در حال اجراست، در واقع جبران گذشته‌هاست که باید ساخته می‌شد ولی انجام نگرفته بود، در حالی که نیاز استان بود. به گفته وی، در نظام تحول سلامت امکانات زیادی به استان داده شد و یکی از وظایف آن توزیع عادلانه این امکانات در سطح استان و توجه ویژه به مناطق محروم است.

آقازاده با اشاره به موضوع بدهی دانشگاه به همکارانش می‌گوید: کاملاً از معوقات پرداختی به همکاران و مشکلات مربوطه آگاهیم و تلاش جدی برای پیگیری و حل این مشکلات انجام می‌دهیم. درباره تاخیر پرداخت کارانه‌ها هم این مساله کشوری است و فقط به دانشگاه ما منحصر نمی‌شود. البته گفته می‌شود که وضعیت معوقات دانشگاه علوم پزشکی استان از متوسط کشوری پایین‌تر است که این مساله را تکذیب می‌کنم. از سوی دیگر برخی می‌گویند هزینه احداث پروژه‌های سلامت در استان از محل پرداختی همکاران است که کاملاً کذب است.


خدمات کم‌نظیر خیران در حوزه سلامت

مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان بیان می‌کند: حوزه سلامت تنها بر عهده یک وزارتخانه یا دانشگاه نیست، بلکه سلامتی نیاز اساسی مردم است و همیشه هم از نظر بیماری‌ها و هم از نظر هزینه‌های بهداشت، درمان و تجهیزات در حال تغییر است. تامین این هزینه‌ها از عهده حتی یک دولت هم فراتر است، لذا باید سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران کمک کنند تا بتوانیم از عهده این مشکلات برآییم.

«علی تقی‌زاده افشاری» با اشاره به این‌که مجمع خیرین سلامت در استان و 17 شهرستان تشکیل یافته است، می‌گوید: تا سال 96 خیران 22 میلیارد تومان برای ساخت درمانگاه، خانه بهداشت و تجهیزات و در طول 6 ماه اول امسال نیز حدود 5/7 میلیارد تومان کمک کردند. وی با تاکید بر فرهنگسازی و جذب خیران می‌گوید: در بخش پیوند کلیه استان ما دومین مرکز پیوند در کشور است که تا‌کنون با 3 متخصص بیش از 2هزار و 782 مورد پیوند کلیه انجام داده است و امیدواریم با استفاده از اعضای بیماران مرگ مغزی بتوانیم بیماران دیالیزی را از این رنج رهایی بخشیم. تقی‌زاده می‌افزاید: رسانه‌ها آینه‌ای هستند که با نکته‌سنجی و ریز‌بینی نکات لازم را به ما نشان می‌دهند و لازم است خدمات صورت‌گرفته را نیز منعکس کنند تا موجب امیدواری مردم شوند. خدمات انجام‌گرفته در این 40 سال بی‌نظیر بوده و ما که اغلب پایین‌تر از میانگین کشوری بودیم، امروز نه‌تنها همسطح میانگین کشوری، بلکه در برخی موارد بالاتر نیز هستیم. 


داروی مورد نیاز تامین است
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این‌که از لحاظ دارو استان در چه وضعیتی قرار دارد، تصریح می‌کند: در آذربایجان غربی کمبود جدی دارو نداریم.
«جلال غفارزاده» ادامه می‌دهد: در کشور فقط با 36 قلم کمبود دارو مواجهیم که این امر را از طریق ساز و کارهای مدیریتی در استان از جمله سهمیه‌بندی «داروهای حیاتی»، «شیر خشک‌های رژیمی» و «غذاهای ویژه» و... مدیریت می‌کنیم و توزیع این داروها و اقلام از طریق داروخانه‌های معین به نحو قابل قبول انجام و اقلام مورد نیاز شهروندان تامین می‌شود.وی می‌گوید: به دلیل شرایط اقتصادی موجود، برخی کمبودهای غیر‌واقعی در کشور ایجاد می‌شود که موجب خلاء می‌شود و درخواست کاذب در جامعه ایجاد می‌کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی علت برخی از این کمبودهای غیر‌واقعی در استان را نتیجه تجویز خارج از فارماکوپه دارویی و فهرست دارویی عنوان می‌کند و می‌افزاید: تجویز داروهای خارج از فهرست‌ دارویی کشور از سوی پزشکان‌ ممنوع است. فهرست داروهای ایران مبنای تولید، واردات، عرضه و توزیع داروها در بازار دارویی کشور است که برحسب نیاز کشور این فهرست تهیه و تامین می‌شود و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. وی تاکید می‌کند: منابع مالی مورد نیاز برای تامین داروی مورد نیاز شهروندان به سازمان غذا و دارو تزریق شده و مشکلی در خصوص تامین داروی بیماران خاص نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید