• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36623
+
-

368 هزار روستایی در خانه‌های فرسوده

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مرکزی: ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در نظر گرفته شده است

روستا
368 هزار روستایی در خانه‌های فرسوده

آوا صادق|  اراک- خبرنگار:

چند سالی است که موضوع مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در استان مرکزی به دلیل مشکلات و کمبود اعتبارات با چالش مواجه شده و در حالی که حوادثی همچون زلزله، سیل و... ساکنان روستاهای پرشمار این استان را تهدید می‌کند، اما روند این مقاوم‌سازی بسیار کند پیش می‌رود. مرکزی با 1200 روستا، یکی از استان‌های نخست کشور در زمینه پراکندگی جمعیت در روستاها محسوب می‌شود و بنا به آمار موجود حدود 60 درصد منازل روستاهای مرکزی نیاز به مقاوم‌سازی دارد. چند وقتی است بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مرکزی، عملیات مقاوم‌سازی منازل روستایی و یا شهرهای کم‌جمعیت را آغاز کرده و این ارگان سعی دارد با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به مردم روستاها، گامی موثر در جهت مقاوم‌سازی این منازل بردارد. به باور بسیاری از کارشناسان در صورت موفقیت این طرح، در کنار ایمنی که برای خانواده‌های روستایی به وجود می‌آید، بسیاری از آنها در روستاهایشان ماندگار و از مهاجرت به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.


اهمیت مقاوم‌سازی

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز می‌گوید: با توجه به این‌که تمامی کشور روی گسل زلزله واقع شده و در برخی از استان‌ها مانند مرکزی احتمال زلزله بیشتر وجود دارد، پیش‌بینی قبل از وقوع حادثه و آمادگی برای برخورد و مقابله با این بلای طبیعی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

«محمدرضا رضافرح» بیان می‌کند: در هنگام بروز زلزله اگر ساختمان‌ها و منازل مسکونی از ایمنی و مقاومت لازم و همچنین مباحث حرفه‌ای و مهندسی در ساخت‌و‌ساز برخوردار نباشند، قطعاً فاجعه‌ای عظیم رخ خواهد داد که صدمات جانی و مالی بسیاری را در پی خواهد داشت، همچنین علاوه بر ویرانی‌ها، تاثیراتی که بر روح و روان مردم بر جای می‌گذارد، کمتر از خسارات دیگر نخواهد بود.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی اظهار می‌کند: زلزله 3/7 ریشتری کرمانشاه که به واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای این استان آسیب بسیار جدی وارد کرد تجربه‌ای سخت، اما گران‌بها بود و این هشدار را می‌دهد که باید در زمینه ساخت و سازها بیشتر به سمت مقاوم‌سازی برویم.

رضافرح با اشاره به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستاهای استان مرکزی می‌افزاید: این استان در زمینه مقاومسازی واحدهای مسکونی روستایی تاکنون اقدامات مهمی انجام داده که از جمله این موارد می‌توان به اختصاص 370 میلیارد تومان تسهیلات اشاره کرد که با کارمزد 5 درصد در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاها به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 368 هزار روستایی استان در خانه‌های غیر مقاوم سکونت دارند، می‌گوید: تعداد زیادی مسکن روستایی در استان، نیازمند مقاوم‌سازی است و برای مقاوم‌سازی آنها باید سرعت بیشتری را لحاظ کنیم. مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی با اشاره به این‌که مقاوم‌سازی در روستاهای استان تا حدودی مطلوب و مقاوم‌سازی 40 هزار واحد روستایی در دستور کار قرار دارد، بیان می‌کند: حدود 34 هزار واحد نیز در استان پایان کار گرفته‌اند که در این زمینه دهیاری‌ها و شوراهای روستا می‌توانند در تسریع روند این مهم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

رضا‌فرح ادامه می‌دهد: در استان مرکزی 24 دفتر طراحی به منظور مراجعه روستاییان فعال و حضور 100 مهندس خبره برای نظارت و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ایجاد شده است.وی با بیان این‌که بنیاد مسکن استان تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا تمامی خانه‌های روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر را مقاوم‌سازی کند، می‌افزاید: همکاری روستاییان نیز در مقاومسازی منازلشان و سرعت در این کار حائز اهمیت است.


پیشگیری بهتر از درمان 

یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی در رابطه با ضرورت این طرح در روستاها می‌گوید: زلزله و بلایای طبیعی قابل پیش‌بینی نیستند و زمان نمی‌شناسند، اندازه و مقدار آن هم مشخص نیست، میزان خسارتی که به وجود خواهد آورد هم قابل پیش‌بینی نیست و وقتی اتفاق می‌افتند تازه به عمق فاجعه و کم‌کاری‌ها پی می‌بریم.

«شیوا مظفری» به همشهری اظهار می‌کند: بدون تردید این ویرانی‌ها بیشتر نصیب خانه‌هایی می‌شود که مقاومت کمتری در برابر زلزله و سیل دارند و امروزه می‌توان هزاران خانه از این قبیل را در روستاها و حاشیه شهرها دید. این خانه‌ها مانند بمب‌های عمل نکرده می‌مانند که با یک اتفاق می‌توانند فاجعه بیافرینند. آنچه امروز در روستاها و حاشیه شهرها مهم است و می‌توان با برنامه‌ریزی و تجهیز از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کرد، مقاوم‌سازی این خانه‌هاست. بدون تردید منازل روستایی بیشتر از همه در معرض آسیب هستند. وی در ادامه می‌افزاید: البته مردم روستا را باید از اهمیت مقاومسازی منازل قدیمی و فرسوده آگاه کرد تا خود آنها نسبت به مقاوم‌سازی منازل پیش‌قدم شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید