• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
چهار شنبه 18 خرداد 1401
کد مطلب : 162697
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkJk4
+
-

نوسازی 5235 خانه فرسوده تا پایان سال

برنامه مدیریت شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیمه جنوبی تهران با تأکید بر محله‌محوری اعلام شد

شورا
نوسازی 5235 خانه فرسوده تا پایان سال

 نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مهم‌ترین موضوع جلسه دیروز پارلمان شهری بود؛ ازاین‌رو رئیس شورای شهر تهران گفت که در دهه 80 باتوجه ‌به تخفیفات پیش‌بینی‌شده برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده، بیش از 20درصد پروانه‌ها به این بافت‌ها اختصاص داشت، اما امروز صدور 1000پروانه در این بافت‌ها اتفاق خوشایندی نیست. مهدی چمران در ادامه تأکید کرد که در بافت فرسوده تک‌سازی‌ مطلوب نیست و باید محله‌محوری موردتوجه قرار گیرد. در ادامه حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران هم از افزایش صدور پروانه خبر داد و گفت: «امسال 5هزار و 235پروانه برای بافت‌های فرسوده صادر می‌شود که ۳۰۰درصد پیشرفت نسبت به سال قبل خواهد داشت.»  به گزارش همشهری، شصت‌وهشتمین جلسه شورای شهر تهران با ادای احترام به پرچم بارگاه امام رضا(ع) آغاز شد. رئیس پارلمان شهری در صحبت‌های ابتدایی خود پس از عرض تسلیت به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، به هک شدن سیستم شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: «موساد و منافقین با همکاری یکدیگر و با برنامه‌ریزی دقیق و مفصل قصد اختلال در سیستم شهرداری پایتخت را داشتند که موفق به انجام کامل آن نشدند.» مهدی چمران تاکید کرد رها شدن شهرداری و عدم‌اضافه‌شدن نیروی متخصص در وقوع این حادثه بی‌تأثیر نبوده و باید این نقص‌ها جبران شود.

سکونت 37درصد جمعیت پایتخت در بافت ناپایدار
معاون معماری و شهرسازی شهردار پایتخت در جریان ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت که در این دوره، مدیریت شهری نگاه عمیقی به بافت فرسوده دارد و رویکرد شهرداری نوسازی، بازآفرینی و بهسازی است. حمیدرضا صارمی با بیان اینکه 24درصد از مساحت پایتخت در وضعیت ناپایداری قرار دارد، عنوان کرد که 37درصد جمعیت شهر تهران در این مساحت ناپایدار زندگی می‌کنند. به‌گفته او در نقاط مختلف تهران تراکم جمعیت در هر هکتار 131نفر است، اما در بافت فرسوده این تراکم به 391نفر در هکتار می‌رسد. صارمی ادامه داد: «محله‌محوری، تأمین مسکن استطاعت‌پذیر و همکاری و مشارکت با دیگر بخش‌ها از راهبردهای ماست.»

بررسی طبقات تشویقی در کمیسیون ماده 5
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران به لزوم ارائه طبقات تشویقی در بافت فرسوده برای ترغیب شهروندان به ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: «باید از طبقات اضافی به‌عنوان مشوق استفاده شود که این موضوع در کمیسیون ماده  5(تغییر، اصلاح و ترمیم طرح تفصیلی) در حال بحث‌وبررسی است.»


اقدام برای احیای بافت‌های فرسوده

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در صحن شورا برخی از اقدامات برای احیای بافت‌های فرسوده پایتخت را تشریح کرد:
  تا پایان خرداد 250میلیارد تومان اوراق مشارکت نفرآباد برای اجرای 15پروژه خدمات زیرساختی و تحرک توسعه اختصاص داده می‌شود که 20درصد این ۱۵پروژه تا پایان امسال اجرایی می‌شود.
  کاهش عرض خیابان شوش سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود که در این دوره مدیریت شهری آن را پیگیری کرد و مقرر شد عرض این خیابان از 45متر به 20متر برسد. کاهش عرض خیابان ظهیری هم در دستور کار قرار دارد.
  برای 2هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ناکارآمد و رها شده در تهران، طرحی تهیه شده که ۷۵۰ هکتار از طرح مربوط به کوره‌پزخانه‌ها و 850هکتار هم ‌زمین‌های مزروعی منطقه 18است.
  تخصیص وام ۶۰۰میلیون‌تومانی برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در حال انجام است.
  سال 85حدود 3هزار و ۲۸۵ هکتار بافت فرسوده مصوب شد که سال ۹۹ به 4هزار و ۴۲۷هکتار رسید.
  در طول سال برای نوسازی 10درصد بافت فرسوده حدود ۴۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این میزان ۲۰هزار میلیارد تومان به بهبود کیفیت خدمات عمومی اختصاص دارد.
  سرانه خدماتی در بافت فرسوده، 7مترمربع و در کل تهران ۳۰مترمربع است.
  حدود 462هزار مسکن نوساز در بافت فرسوده ایجاد شده است.
  صدور بیش از 3هزار پروانه برای بافت‌های فرسوده در حال انجام است.
  برای نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم، وام 600میلیون‌تومانی پیش‌بینی‌شده است.
  اکنون 41دفتر تسهیلگری نوسازی در مناطق ۲۲گانه وجود دارد که باید از ظرفیت آنها در محلات استفاده شود.
  سال ۹۰ و ۹۱ سالانه حدوداً ۱۰هزار پروانه صادر می‌شد که این میزان اکنون به یک‌دهم کاهش‌یافته است.
  براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال ۱۴۰۵ میزان صدور پروانه به ۱۳هزار و ۸۷ مورد خواهد رسید.
  میدانگاه شهید شهریاری در منطقه 18هفته آینده افتتاح می‌شود.
  3هزار و ۲۸۵ هکتار بافت فرسوده در سال ۸۵ مصوب شد که در سال ۹۹ به 4هزار و ۴۲۷ هکتار معادل 7درصد از مساحت و ۲۰درصد جمعیت با ۶۹ هزار پلاک ثبتی رسید.
  براساس پیوست فرهنگی و اجتماعی مصوبه‌ای باید وجود داشته باشد که اگر حقوق مردم در اطراف بناهای تاریخی و... ضایع شده، هزینه‌های آن توسط دستگاه موردنظر به مالکان پرداخت شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید