• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36622
+
-

آسمان خالی فرودگاه زنجان

مدیر فرودگاه: برای برقراری پروازها نیاز به حمایت مدیران استانی داریم

گفت و گو
آسمان خالی فرودگاه زنجان

زهرا هادی‌لو |  زنجان - خبرنگار :

سال 69 بود که مسئولان ارشد استانی خبر از ساخت فرودگاه در زنجان دادند. عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا ساخت این فرودگاه 10 سال به طول بینجامد. وعده مسئولان در آن سال‌ها به هم‌استانی‌ها این بود که می‌توان از فرودگاه مذکور شاهد پرواز دبی، مشهد، ترکیه، کیش و تهران باشیم اما دریغ از قول‌هایی که به سرانجام برسد.

بعد از عید امسال آژانس‌های هوایی به این نتیجه رسیدند که پرواز زنجان - مشهد و زنجان - کیش دیگر صرفه اقتصادی برایشان ندارد و بهتر است که این پروازها لغو شود. بدین ترتیب فرودگاه شهر سوت و کور شد تا این‌که پروازهای حج تمتع به واسطه مناسک حج برقرار شد.

محمد قاسمی که مدیر فرودگاه زنجان است در گفت‌و‌گو با همشهری از تلاش برای برقراری پروازهای زنجان به مشهد و کیش می‌گوید. او همچنان امیدوار است زنجانی‌ها برای رسیدن به پایتخت از هواپیما استفاده کنند.


پیش‌تر خبر از لغو پرواز کیش و مشهد از زنجان داده بودید. حال که در نیمه دوم سال قرار داریم می‌خواهیم بدانیم برای برقراری مجدد این پروازها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

دی ماه سال گذشته پرواز کیش انجام شد اما متاسفانه استقبال خوبی را شاهد نبودیم، با این‌که بخش خصوصی پروازها را فول چارتر ارائه می‌داد ضررده شده بود، بنابراین تصمیم گرفته شد برای مدتی این پرواز لغو شود. در مورد پرواز مشهد هم این اتفاق افتاد. اما ما در این مدت بیکار ننشستیم و تمام تلاش خود را برای برقراری پروازها انجام دادیم. در مهر ماه امسال 2 جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی برای صدور مجوز هلدینگ که نیاز پروازی است برگزار کردیم تا بتوانیم پرواز مشهد را با هواپیمای صندلی محدود فعال کنیم. با مدیر ایران ایر نیز جلساتی داشتیم تا بتوانیم برخی از پروازها مانند عتبات را برقرار کنیم که البته نتیجه این مذاکرات بعد از محاسبه سود و زیان و اعلام نتایج آن مشخص می‌شود.

منظور شما چه نوع حمایتی است؟

حمایت‌هایی که موجب رونق در تعداد پرواز و پایین آمدن قیمت‌ها شود. همان‌طور که می‌دانید قیمت بلیت‌ها بعد از آزادسازی افزایش پیدا کرد و افزایش شدید قیمت دلار و شرایط اقتصادی موجود باعث شد مردم استقبال زیادی از پروازها نکنند. ما نیز مجبور شدیم در این مدت هواپیماها را کوچک‌تر کنیم و در اواخر سال گذشته از کوچک‌ترین هواپیمای کشور استفاده کردیم. برای پروازهایی مانند پرواز مشهد و تهران باید آژانس‌های گردشگری و مسافرتی فعالیت زیادتری از خود نشان دهند ضمن این‌که با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید مدیران استانی و استاندار نیز کمک حال ما باشند.

وضعیت استان‌های همجوار مانند آذربایجان شرقی و اردبیل چگونه است؟

با توجه به آزادسازی قیمت‌ها که در چند سال اخیر روی داد تعداد پروازها رشد منفی داشته است که در کل ایران همه‌گیر است. اما آنچه در حال حاضر هواپیماها را زمین‌گیر کرده است نبود برخی از قطعات است. در حال حاضر حتی اگر بخواهیم پروازی را برقرار کنیم باید منتظر باشیم تا قطعات هواپیما پیدا شود. 

امسال چند پرواز از فرودگاه زنجان انجام شده است؟

امسال مدتی پرواز مشهد را شاهد بودیم و 10 پرواز رفت و 10 پرواز برگشت از حج تمتع را داشتیم. ضمن این‌که پروازهای آموزشی و تفریحی مانند هلال احمر و نظامی را شاهدیم.

باتوجه به این‌که تعداد پروازها در طول سال در فرودگاه زنجان بسیار پایین است موضوعی که در این میان به چشم می‌خورد، هزینه‌های نگهداری است. در این مورد توضیح می‌دهید؟

در حال حاضر فرودگاه‌ها ضررده شده‌اند. ما نیز 30 برابر درآمد هزینه کرده‌ایم. با این حال اعتبارات خود را از شرکت فرودگاه‌های کشور که زیر نظر وزرات راه و شهرسازی است دریافت می‌کنیم.

امسال چه میزان اعتبار دریافت کردید؟

6 میلیارد تومان.

آیا این میزان اعتبار کافی بود؟

بله، این اعتبار صرف نگهداری و هزینه پرسنل می‌شود.

در حال حاضر فرودگاه زنجان هواپیما دارد یا نه؟

ما هواپیمایی در فرودگاه زنجان نداریم. پروازهایی که از زنجان به کیش یا مشهد انجام می‌شد متعلق به فرودگاه‌های این 2 شهر بود. هواپیمای پرواز کیش فوکر 100 و ساخت اروپا بود.

قرار است قیمت بلیت افزایش پیدا کند؟

افزایش قیمت‌ها به تقاضای مردم برای سفر هوایی بستگی دارد و نرخ‌گذاری هم بر این اساس انجام می‌شود. وقتی مسافر کم باشد قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. از عوامل تأثیرگذار اقتصادی و سیاسی هم نباید بگذریم.


پروازهای خارجی از زنجان

مدیر فرودگاه زنجان درباره سفرهای خارجی از فرودگاه زنجان می‌گوید: سفر خارجی از فرودگاه زنجان شامل سفر حج تمتع بوده و در حال حاضر برای سفر عتبات (نجف) با بخش خصوصی در حال رایزنی هستیم. با فرودگاه نجف به توافقاتی رسیده‌ایم تا پرواز عتبات را برقرار کنیم. در مورد پرواز ترکیه باید بخش خصوصی وارد شود چرا که از نظر آماده‌سازی پرواز همه امکانات را داریم فقط چارتر‌کننده باید اقدام به این کار بکند و تا زمانی که برایش منفعتی نداشته باشد دست به این کار نمی‌زند.
حمید قاسمی در پاسخ به این سوال که شما بارها از پرواز زنجان - تهران سخن گفته‌اید و همچنان بر این باورید که می‌توان این موضوع را عملی کرد؛ این درحالی است که شاید برای زنجانی‌ها چنین کاری صرفه اقتصادی نداشته باشد، اظهار می‌کند: این مسیر سیاسی - اجتماعی ماست. مسیر زنجان - تهران پرتردد است و بسیاری از مدیران سیاسی، مسئولان کشوری، پزشکان و دانشجویان در آن تردد می‌کنند. به طور قطع با راه‌اندازی این پرواز وقت مسافران زنجان - تهران گرفته نمی‌شود.
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر فرودگاه تهران مجهز به مترو است و هر کسی در هر مسیری که می‌خواهد سریع به مقصد می‌رسد و به تبع در مسیر وقت‌گیر و پر ترافیک کرج توقف نمی‌کند. به نظر من می‌توان با پروازهای فول چارتر این موضوع را محقق کرد، ضمن این‌که ما نیاز به حمایت استانی داریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید