• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36621
+
-

پیاده‌روهایی که آرام می‌گیرند

دستفروشان فردیس در بازارچه دائمی بلوار شهدا برای هر غرفه 350 هزار تومان در ماه پرداخت می‌کنند

در شهر
پیاده‌روهایی که آرام می‌گیرند

زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:

نام بلوار شهدای فردیس با دستفروشان گره خورده است. در هر ساعت از روز  دستفروشان را می‌توان در این بلوار و پیاده‌روهای فردیس دید؛ موضوعی که با توجه به جمعیت و ترافیک این منطقه، شرایط را هر روز سخت‌تر می‌کند. در سال‌های گذشته، بارها شاهد تجمع کسبه و اصناف در فرمانداری، استانداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط برای جمع‌آوری دستفروشان بوده‌ایم، اما گویی این مشکل حل‌شدنی نبوده است. با استقلال شورای شهر فردیس یکی از خواسته‌های مردم از مدیریت جدید شهری و مباحثی که در صحن شورا مطرح می‌شد توجه و رسیدگی به این معضل بود.

حالا شهرداری فردیس از به نتیجه رسیدن این طرح خبر داده است؛ بر همین اساس زمینی در کانال شرقی فردیس برای ساماندهی دستفروشان در یک بازارچه دائمی اختصاص یافته است تا دستفروشان به آنجا نقل مکان کنند؛ هرچند این موضوع نگرانی‌هایی برای برخی دستفروشان به‌وجود آورده است.


دغدغه‌های دستفروشان

یکی از دستفروشان بلوار شهدا که بیش از ۵ سال است در فلکه دوم فردیس بساط لباس‌فروشی دارد، درباره اجرای طرح ساماندهی دستفروشان می‌گوید: این موضوع سال‌هاست که مطرح شده اما هیچ وقت به مرحله اجرا نرسیده است اما این بار طی جلساتی که شهرداری با برخی دستفروشان داشته گویا مسئله جدی است و قرار است بازارچه‌ای به دستفروشان اختصاص داده شود.

«طاهر صالحی» با اشاره به نگرانی‌هایی که دستفروشان در این زمینه دارند، می‌گوید: بیشتر نگرانی ما از احتمال ناتوانی شهرداری درخصوص جلوگیری از استقرار دستفروشان جدید در بلوار شهداست. شاید با رفتن ما دستفروشان دیگری به این منطقه بیایند.


شهرداری باید امنیت را تامین کند

یکی دیگر از دستفروشان نگران اجاره غرفه‌هاست و می‌گوید: مبلغ اجاره و توان پرداخت آن برای ما مهم است. تامین امنیت لازم در مقابل حوادث و موقتی بودن بازارچه هم مهم است. بازارچه باید زیرساخت مناسبی داشته باشد تا در زمستان به مشکل برنخوریم.
«رامین عزیزی» اضافه می‌کند: سال‌های گذشته، نمایشگاه‌های فصلی تجربه‌ای جز بدعهدی شهرداری برای ما نداشت؛ چراکه برای جبران خسارت آتش‌سوزی غرفه‌ها و بر باد رفتن سرمایه ما کاری نکرد.


ایجاد بازارچه برای دستفروشان بلوار شهدا

معاون خدمات شهر شهرداری فردیس در پاسخ به ابراز نگرانی دستفروشان می‌گوید: پیش از اقدام برای اجرای طرح، آمار دستفروشان بلوار شهدا به صورت نامحسوس گرفته و مشخص شد بیش از ۳۸۰ دستفروش در بلوار شهدا مستقرند.
«علی خوشگرد» می‌افزاید: تلاش کردیم بازارچه را در قالب نمایشگاه، در فضایی مناسب و در نزدیک‌ترین مکان به بلوار شهدا با تامین ایمنی لازم ایجاد کنیم؛ ضمن این‌که این بازارچه توسط شهرداری به مبلغ یک میلیارد تومان بیمه آتش‌سوزی و مسئولیت مدنی می‌شود و بیمه خسارات احتمالی را جبران خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: بازارچه به صورت دائمی برپا خواهد بود؛ چراکه با بررسی شرایط، تدابیر لازم برای استقرار دائمی نمایشگاه اندیشیده شده است.
وی با بیان این‌که دستفروشان نیز باید برای به سرانجام رسیدن این طرح همکاری کنند، اضافه می‌کند: این نمایشگاه دارای ۲۵۰ غرفه است اما فقط ۸۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. آزادسازی معبر عمومی وظیفه شهرداری است و با ایجاد این نمایشگاه برای حمایت از کاسبان دستفروش، انتظار داریم دستفروشان همکاری بیشتری برای اجرای طرح با شهرداری داشته باشند.

خوشگرد می‌افزاید: به منظور ایجاد تعامل و همکاری دوسویه شهرداری و دستفروشان، در 4 ماه گذشته برای اجرای طرح و بازدید از محل نمایشگاه به دستفروشان در 4 مرحله اطلاع‌رسانی شد و اخیرا نیز دعوتنامه به صورت کتبی به افراد ارسال شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری فردیس می‌گوید: مبلغ اجاره هر غرفه 350 هزار تومان برای یک ماه است. همه غرفه‌ها بیمه‌های مسئولیت مدنی و آتش‌سوزی نیز دارند و برای افزایش ایمنی، خودرو آتش‌نشانی در محل بازارچه مستقر خواهد بود. همچنین ۱۰ غرفه برای میوه‌فروشان در نظر گرفته شده است.


لزوم همکاری دستفروشان با مدیریت شهری

شهردار فردیس نیز حمایت از دستفروشان را مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری در اجرای طرح ساماندهی دستفروشان می‌داند و می‌گوید: اگرچه رفع سد معبر از وظایف شهرداری است که باید بدون توجه به دلایل ایجاد آن انجام شود. تقاضای شهروندان و کسبه نیز از سالیان گذشته بر آزادسازی معبر و جلوگیری از بساط دستفروشان بوده و به عقیده بسیاری از شهروندان، شهرداری به عدم اجرای این وظیفه متهم است، اما هدف شورا و شهرداری فردیس از اجرای طرح ساماندهی، حمایت از دستفروشان واقعیست که از این راه امرار معاش می‌کنند.

«منوچهر غفاری» می‌افزاید: مجموعه مدیریت شهری وضعیت دستفروشان را که برای امرار معاش چاره‌ای جز این ندارند درک می‌کند اما برای اجرای وظیفه و اجابت خواسته شهروندان بیش از یک سال است که طرح ساماندهی دستفروشان را با مسئولان ذی‌ربط و کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار داده است.
وی ادامه می‌دهد: نتیجه همفکری‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، ایجاد مکانی مناسب برای ساماندهی دستفروشان بوده است که علاوه بر تامین شرایط لازم برای کاسبی، دسترسی آسان خریداران و آزادسازی بلوار شهدا، خواسته شهروندان تامین و وظیفه شهرداری درخصوص رفع سد معبر نیز اجرا می‌شود.

غفاری با بیان این‌که بازارچه فضایی مطلوب و آبرومندانه برای کاسبی دستفروشان و قابل دسترس برای شهروندان است، اضافه می‌کند: در این مکان ایمنی، ترافیک، پارکینگ، سرویس بهداشتی و ... تامین شده که این موارد در خیابان برای دستفروشان مهیا نیست. شهردار فردیس اجرای طرح ساماندهی دستفروشان را نیازمند همکاری دوسویه دستفروشان و مسئولان می‌داند و می‌گوید: همه ما به عنوان شهروندان این شهر وظیفه داریم برای پیشرفت و آبادانی آن تلاش و شرایط استفاده از  امکانات برابر شهری را برای همه شهروندان فراهم کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید