• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36617
+
-

دانش‌آموزان تبریزی روی سکوی جهانی لکوکاپ

سویلا سجودی، مربی دانش‌آموزان نخبه تبریزی در گفت‌وگو با همشهری از موفقیتشان در مسابقات جهانی لکوکاپ می‌گوید

گفت‌وگو
دانش‌آموزان تبریزی روی سکوی جهانی لکوکاپ

مجتبی خدایی|‌ تبریز – خبرنگار:


کسب موفقیت‌های پی‌درپی نخبگان تبریزی در مسابقات ملی و بین‌المللی لکوکاپ در دوبی زمینه‌ای شد تا «سویلا سجودی» مربی دوره‌های آموزشی خلاقیت‌های علمی و پژوهشی در گفت‌وگوی کوتاه با همشهری به بیان جزئیات بیشتری از این موفقیت‌ها بپردازد.


درباره حضور در مسابقات جهانی بگویید و این‌که چگونه تیمی از استان در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا کرد؟

دانش‌آموزان استان در ۱۴ اردیبهشت ۹۷ در مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری‌های دانش‌آموزی لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف که با حضور بیش از ۳ هزار دانش‌آموز از سراسر کشور در گروه‌های تحصیلی ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی برگزار شده بود، حضور داشتند که با وجود رقابت‌های۴۰ تیم در این مسابقات موفق به کسب ۱۷ عنوان برتر کشوری و ۸ سهمیه مجوز راهیابی به مسابقات جهانی لکوکاپ ۲۰۱۸ دبی شد.

با چند نفر در این مسابقات حضور پیدا کردید و چه عناوینی کسب شد؟

«‌احسان حافظی» و «سورن و سورنا نوروزی» دوقلوهای نابغه ایرانی برای مسابقات جهانی ثبت‌نام و آماده شده بودند. این رقابت‌ها ۲۶ تا ۳۰ مهر ۹۷ در کشور امارات برگزار شد و در این رقابت‌ها ۱۲۰ تیم شرکت‌کننده از ۴ کشور امارات، هند، تانزانیا و ایران حضور داشتند و به رقابت پرداختند. حافظی در رشته مزرعه فکر یا همان بازی‌های فکری موفق به کسب عنوان قهرمانی و اخذ مدال طلای مسابقات جهانی شد و سورن و سورنا نوروزی با وجود این‌که در رشته اصلی و تخصصی خودشان که سازه‌های خلاق بود شرکت نکرده بودند و با گروه سنی دانش‌آموزان دبیرستانی وارد رقابت در رشته سازه ماکارونی شده بودند‌، موفق به کسب عنوان نایب‌قهرمانی جهان و اخذ مدال نقره جهانی شدند. این در حالی است که هر ۳ نماینده استان تنها با ۲ ماه آموزش‌های فشرده و شبانه‌روزی موفق به درخشش در این مسابقات و کسب ۳ مدال پرافتخار طلا و نقره برای کشور و استان 
شدند.

سطح مسابقات و آمادگی دانش‌آموزان تبریزی در این مسابقات چگونه بود؟

مسابقات سطح بالایی داشت، با این وجود حافظی دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی که برای اولین بار در مسابقات جهانی ظاهر شده بود، نتیجه خوبی کسب کرد. دوقلوهای نابغه ایرانی هم در این مسابقات رقابت‌های بسیار پرچالشی داشتند و در رشته سازه ماکارونی که جزو رشته‌های اصلی آنها نبود، شرکت کردند. آنها برای حضور در این رشته تنها در ۲ ماه به صورت فشرده آماده شدند و آموزش دیدند. هر ۳ نماینده استان موفق به کسب عناوین برتر جهانی شده و مدال‌های خوش‌رنگ طلا و نقره را برای کشور و شهر عزیزمان به ارمغان آوردند.

آیا حمــایتی از سوی مسئولان دریافت کردید؟

دانش‌آموزان برای حضور در مسابقات جهانی کاملا با هزینه شخصی و بدون هیچ حمایت مادی حضور داشتند و تنها حامی معنوی ما در استان که بدون هیچ چشمداشت مادی همراه دانش‌آموزان پرافتخار استان بوده‌اند، روزنامه همشهری استان آذربایجان شرقی است که همواره پیگیر موفقیت‌های دانش‌آموزان بوده‌ و هست و با انعکاس خبرهای درخشش‌های دانش‌آموزان موجب ایجاد انگیزه و تلاش و جدیت بیشتر در دانش‌آموزان می‌شود. البته تنی چند از مسئولان آموزش و پرورش هم بعد از کسب عناوین جهانی به استقبال دانش‌آموزان در فرودگاه بین‌المللی تبریز رفته و بعد از آن نیز در منزل دانش‌آموزان مقام‌آور حاضر شده و از آنان تجلیل کردند.

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

در آینده نزدیک شاهد حضور دانش‌آموزان در مسابقات بین‌المللی آسیا و اقیانوسیه در کیش خواهیم بود که ان‌شاءالله خبرهای موفقیت آنها را نیز انعکاس خواهیم داد.  همچنین در ششمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری ربع رشیدی در تبریز با حضور دوقلوهای نابغه ایرانی سورن و سورنا نوروزی حضور پیدا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید