• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36571
+
-

ضایعات 25 میلیون تنی

حمیدرضا قلمکاری| رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست اتاق بازرگانی اصفهان: 


می‌توان گفت ریسک‌پذیری زیاد سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی، نبود اطلاعات و آمار دقیق از میزان نیاز و عرضه محصولات کشاورزی، نبود صنایع تبدیلی و کم‌توجهی به استانداردهای جهانی محصولات از مهم‌ترین دلایل ضرر و زیان کشاورزان هستند، در حالی که کشاورزی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و ارز‌آوری شود. زندگی سالم در گرو تغذیه سالم است و وجود امنیت غذایی یکی از عوامل مهم در توسعه پایدار به شمار می‌آید. 

روند رشد جمعیت جهان نیز نشان می‌دهد که تا سال 2100 حدود 11 میلیارد نفر در کره زمین زندگی خواهند کرد. بنابراین تا سال 2050 در منطقه جنوب آسیا و صحرای آفریقا حدود 130 درصد به افزایش تولیدات کشاورزی نیازمند است و این موضوع از اهمیت برنامه‌‌ریزی برای امنیت غذایی متناسب با میزان رشد جمعیت جهان حکایت دارد. در چنین شرایطی منظور از امنیت غذایی، دسترسی همه مردم در همه اوقات به غذای کافی برای داشتن زندگی سالم است. 

به عبارت دیگر، پایداری، دسترسی همیشگی و موجود بودن غذا برای همه 3 رکن اساسی امنیت غذایی است. 
بر اساس گزارش فائو، ایران از نظر امنیت غذایی در میان 125 کشور دنیا دارای رتبه هشتاد و دوم است. استطاعت‌پذیری، دسترس‌پذیری و کیفیت و ایمنی از مولفه‌های ارزیابی شاخص امنیت غذایی در جهان هستند، اما از 130 میلیون تن تولیدات در ایران تقریبا 25 میلیون تن هدررفت وجود داشته که منشا این ضایعات در کشت و پرورش، توزیع، انبارش، بسته‌بندی، فرایند و فراوری و مصرف است، در حالی که با چند گام در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی در مصرف و تولید، کنترل و ارزیابی و درجه‌بندی محصول، خرید تضمینی محصول، حمایت‌های مالی تولید محصول سالم و استانداردسازی در تولید، فراوری و بسته‌بندی و حمل و توزیع می‌توان در تولید و مصرف مواد غذایی تغییرات قابل توجهی ایجاد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید