• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3657
+
-

سرپرست موزه هنرهای معاصر خبر داد

5/9میلیارد تومان برای مرمت موزه

تجسمی
5/9میلیارد تومان برای مرمت موزه

مرتضی کاردر/ خبرنگار:

تشکیک در صحت برخی اسناد خرید آثار موزه هنرهای معاصر یکی از مباحثی است که در ماه‌های گذشته بسیار محل بحث بوده است.

پیش‌تر در گزارشی به وضعیت اسناد موزه هنرهای معاصر پرداخته بودیم. علی‌محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر چندی پیش در گفت‌و‌گو با همشهری از برگزاری نشستی برای ارائه اسناد خرید آثار موزه خبر داد.

بار دیگر به سراغ زارع رفتیم تا پیگیر وضعیت ارائه آثار شویم. سرپرست موزه خبرهای دیگری نیز برای ما دارد که مهم‌ترین آنها خبر بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران است.

 

 

در گفت‌و‌گوی قبلی‌تان با همشهری گفتید که تا یکی، دو هفته دیگر اسناد خرید آثار موزه در یک نشست عمومی به نمایش درمی‌آید. اما الان حدود 2‌ماه از آن زمان گذشته و خبری از برگزاری نشست ارائه اسناد خرید آثار نشده است.

ما آماده برگزاری این نشست هستیم، اما اتفاقاتی سبب شده که این نشست به تعویق بیفتد. ما درگیر نمایشگاه مجسمه‌های تونی کرگ بودیم که این هفته تمام می‌شود. همزمان تغییرات معاونت هنری وزارت ارشاد پیش آمد. پس از آن درگیر جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر هستیم. مطمئن باشید به‌زودی این نشست برگزار می‌شود و سند خرید همه آثار را ارائه می‌کنیم. قرار شد که انجمن‌های هنری حقوقدانی را که تخصص آثار هنری هم داشته باشد به ما معرفی کنند تا صحت اسناد خرید را تأیید کند. بعد از جشنواره هنرهای تجسمی فجر این نشست را برگزار می‌کنیم. 

مدیرکل هنرهای تجسمی اخیرا از بازگشت شماری از آثار خارج شده از گنجینه موزه خبر داد. چه تعداد از آثار خارج شده به گنجینه موزه بازمی‌گردند؟

112 اثر از حدود 500 اثری که از گنجینه موزه خارج شده بود پس از کارشناسی و ارزیابی مجدد به موزه بازمی‌گردد.

 این آثار از چه هنرمندانی است؟

آثاری از فریده لاشایی، بهمن محصص، اردشیر محصص، پروانه اعتمادی، علیرضا اسپهبد و... در میان آثاری است که قرار است به موزه بازگردند.

 پاسخ موزه هنرهای معاصر درباره خروج آثار این بود که به‌دلیل کمبود جا این آثار از موزه خارج شده‌اند. آیا حالا مشکل کمبود جا برطرف شده است؟

در مرمت و بازسازی موزه که به‌زودی آغاز می‌شود فضای اختصاص‌ یافته برای نگهداری آثار بیشتر می‌شود. وقتی فضا آماده شد آثاری که بازگردانده می‌شوند در آن جای می‌گیرند.

 یعنی بالاخره قرار است که موزه مرمت شود؟

بله، مشغول انجام کارهای مقدماتی برای بازسازی موزه هستیم و به‌زودی بازسازی موزه را آغاز می‌کنیم. تلاش ما این است که پیش از پایان سال عملیات اجرایی بازسازی را شروع کنیم.

 قرار است چه بخش‌هایی از موزه بازسازی شوند؟

سراسر موزه قرار است به‌طور کلی تعمیر و مرمت شود. علاوه بر این قرار است جای نگهداری آثار بیشتر شود. همچنین ریل‌هایی که آثار روی آنها نگهداری می‌شوند و نورها و چراغ‌های گالری‌های موزه نیز تغییر می‌کنند.

 مبلغ اختصاص یافته برای بازسازی موزه چقدر است؟ 

مجموعا 9.5میلیارد تومان برای بازسازی موزه تخصیص یافته است که 6 میلیارد تومان آن اوراق مشارکتی است و 3.5میلیارد تومان آن بودجه‌ای است که مستقیما به موزه اختصاص یافته است.

 

 

نخستین مرمت گسترده پس از 40سال

موزه هنرهای معاصر تهران در دهه پنجاه در ضلع غربی پارک لاله ساخته و در سال1356 افتتاح شد. وجود تابلوهایی از جکسون پولاک، مارک روتکو، اندی وارهول، پابلو پیکاسو، آگوست رنوار، آلبرتو جاکومتی، رنه ماگریت، هنری مور، دانلد جاد و بسیاری دیگر از چهره‌های تأثیرگذار هنر معاصر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را به یکی از باارزش‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در دنیا تبدیل کرده است.علاوه بر این، ساختمان موزه که کامران دیبا معمار آن بوده یکی از آثار شاخص معماری معاصر ایران است.

در طول 40سال گذشته کمتر بودجه‌ای به بازسازی و مرمت موزه اختصاص یافته است. اکنون بخش‌هایی از ساختمان موزه و نیز فضای نگهداری آثار نیاز به مرمت و بازسازی دارند. مرمت موزه نخستین مرمت گسترده‌ای است که در 40سال گذشته انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید