• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3653
+
-

کاهش 26درصدی ترافیک پایتخت با اجرای طرح جدید

4میلیون خودروی تهران هر روز بیش از 20میلیون ساعت در معابر عمومی حضور دارند و وقت شهروندان را تلف می‌کنند

گزارش
کاهش 26درصدی ترافیک پایتخت با اجرای طرح جدید

سید محمد فخار|خبرنگار:

 طرح‌های ترافیکی تهران پس از سال‌ها اجرا و اثر ناچیزی که بر رفت‌وآمد شهری داشته‌اند، دیگر نخ‌نما شده و کارایی خود را از دست داده‌اند. در چنین شرایطی طرحی نو برای بهبود عبور و مرور در پایتختی نیاز است که روزانه 20میلیون سفر شهری در آن انجام می‌شود و باید هرچه‌زودتر برای آن فکری کرد. به گزارش همشهری، ترافیک در تهران اوضاعی اسفبارتر از آنچه در یک بزرگراه و خیابان می‌بینیم دارد. آخرین آمار در این زمینه به سال 95بازمی‌گردد که بر مبنای تعداد خودروها و شرایط آن سال، روزانه 20میلیون ساعت وقت تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شد و این عدد بی‌شک در سال‌جاری با افزایش حجم خودروهای پلاک تهران و شهرستان در معابر شهری، رشد کرده است. بدین‌ترتیب باید برای کاهش ترافیک معابر شهری هرچه زودتر گامی اساسی برداشته شود.

10درصد افزایش سرعت تردد 

براساس «مطالعات اجرای شیوه جدید طرح محدوده ترافیک تهران» که در اختیار همشهری قرار گرفته، طرح ترافیک جدید پس از اجرا در ساعات اوج ترافیک صبح، 9.3درصد و طبق برآوردهای کلی تا 26.4درصد از ترافیک معابر در تهران می‌کاهد. علی پیرحسین‌لو، مشاور اجتماعی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: براساس نتایج ارزیابی سناریوی اجرای شیوه جدید، در مدل حمل‌ونقل تهران، تعداد خودروهای شخصی تهران در ورودی به محدوده طرح در ساعات اوج ترافیکی صبح، حدود 10درصد کاهش می‌یابد و در مقابل، سرعت تردد در تهران تا 10درصد افزایش خواهد یافت. از سویی به گفته پیرحسین لو، تقاضا برای استفاده از مترو و اتوبوس در ساعات اوج صبح حدود 8درصد افزایش می‌‌یابد که مدیریت شهری تمهیدات لازم را باید برای آن درنظر بگیرد.

به گفته معاون شهردار تهران، در بخش عوارض نیز، مدیریت سفر صورت خواهد گرفت تا از حجم تردد خودروها در 2برهه صبح و عصر کاسته و ترددها در تمام طول روز تقسیم شود. اجرای طرح عوارض ترافیک امکان ورود تمام خودروها به محدوده طرح ترافیک را فراهم می‌کند و حجم ترافیک را افزایش می‌دهد. پورسیدآقایی می‌افزاید: تاکنون 23هزار طرح ترافیک روزانه به فروش می‌رسیده که با وجود اینکه تقاضا برای دریافت آن به این میزان نمی‌رسید اما محدودیتی برای این امر وجود نداشت اما با اجرای طرح عوارض ترافیک شهری پیش‌بینی می‌شود که تنها همان میزان 118هزار خودرو امکان ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند، قطع سهمیه‌ها موجب کاهش میزان تردد در این محدوده شده و استقبال افراد برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را افزایش می‌دهد که در پی آن شاهد ایجاد ترافیک روان‌تری در این محدوده خواهیم بود.

 

 

باید اطمینان خاطر پیدا کنیم اصغر سلیمی| سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس:

هنوز روی این طرح دارد کار می‌شود و باید با شورای‌شهر برای قیمت‌گذاری و همچنین در مورد ترافیک و آلودگی جلساتی گذاشته شود  تا اطمینان خاطر از این وضع پیدا کنیم. مزایایی که این طرح دارد دسترسی مردم بیشتر و عدالت اجتماعی بهتر رعایت می‌شود و از طرفی کاهش تخلفات ناشی از ورود به محدوده طرح است که همه مردم می‌توانند مجوز بگیرند، یکی هم کاهش استفاده از موتورسیکلت‌ها در سطح معابر شهر است. از دیگر برداشت‌هایی که از طرح جدید می‌شود اینکه استفاده از حمل‌ونقل عمومی بیشتر شود.

 

شرط ورود خودروها به محدوده سبز افشین حبیب‌زاده| نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر:

اخذ معاینه فنی برتر شرط ورود خودروها به محدوده سبز طرح ترافیک جدید است. البته ۵۰ درصد خودروهای فعلی در معاینه فنی برتر رد صلاحیت می‌شوند و این اقدامی برای کاهش آلودگی هواست. همچنین شورا پیشنهاد داده است که یک زون شامل کل شهر تهران باشد که در مواقع آلودگی بتوان عوارضی قابل توجه را به‌منظور جلوگیری از تردد بیش از حد تعریف کرد؛ اما خودروهای سواری بیشترین نقش را در آلودگی هوا ندارند و بحث ترافیک نیز موضوع دیگری است.

 

مبنای دریافت عوارض  فناوری خودرو باشد  یوسف رشیدی|استاد دانشگاه شهید بهشتی:

کلیات طرح ترافیکی جدید را می‌پسندم اما به شرط اینکه در ورود به طرح و تردد در این محدوده 2 موضوع درنظر گرفته شود؛ یکی اینکه دریافت عوارض ترافیک تابعی از میزان تولید آلودگی خودرو باشد و فناوری خودرو به جای پلاک، محور قرار گیرد. دوم اینکه برای ساکنان محدوده ترافیکی تسهیلاتی درنظر گرفته شود و اینطور نباشد که بعد از مدتی ساکنان این منطقه، محل زندگی خود را ترک کنند؛ همان اتفاقی که بر اثر اجرای طرح ترافیکی قبلی رخ داد.

 

طرح باید تا 15بهمن نهایی شود پوریا محمدیان یزدی| دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور:

طرح جدید ترافیک تهران باید تا قبل از 15بهمن‌ماه نیز نهایی و مصوب و بعد برای فرمانداری ارسال شود. البته در هیأت تطبیق فرمانداری تهران نیز باید مجددا بحث قیمت‌ها و عوارض کنترل شود تا با ضوابط و قوانین مغایرتی نداشته باشد. تاکنون چارچوب کلی طرح در شورای ترافیک تهران بسته شده و امیدواریم این موضوع در شورای شهر تهران مطرح و نسبت به بحث قیمتی و عوارض تصمیم‌گیری لازم انجام شود تا طرح برای مراحل تصویب و اجرا زمان لازم را داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید