• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36477
+
-

شرط پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در گیلان

گفت و گو با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار

گیلان
شرط پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در گیلان

فاطمه عسگری‌نیا /خبرنگار

گیلان از استان‌های ریزنقش اما توانمند کشور است که با وجود داشتن فقط 9/0 درصد از مساحت ایران بخش قابل ‌توجهی از نیازهای تولیدی و خدماتی کشور را تامین می‌کند.
 استانی که نرخ بیکاری جوانانش با رقمی معادل 7/10 درصد از نرخ 1/12 درصدی بیکاری جوانان کشور پایین‌تر است. شاید یکی از دلایل تحقق این مهم، برنامه‌های مدون اجرایی در حوزه اشتغال‌زایی باشد، موضوعی که درباره آن با سید محمد احمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان گفت‌وگو کرده‌ایم.

بسترهای جذب سرمایه‌گذاری در استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
گیلان از جمله استان‌های توانمند در جذب سرمایه‌گذاری است، زیرا علاوه بر ظرفیت تخلیه 5/6 میلیون تن کالا در بنادرش یک منطقه تجاری با 6 نوع کاربری و 3 گمرک منطقه‌ای هم دارد. همه این‌ها در کنار زیرساخت‌های حمل ‌و ‌نقل از جمله فرودگاه بین‌المللی و 200 کیلومتر راه‌آهن کریدور شمال - جنوب بسترهای خوب جذب سرمایه‌گذاری در این استان را فراهم کرده است.  
نرخ بیکاری گیلان از میانگین کشوری پایین‌تر است. برای حفظ این آمار چه برنامه‌ای دارید؟
مطمئنا مهم‌ترین کار برای تحقق این مهم، حفظ وضع موجود و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است. ما در بخش پرداخت تسهیلات شاهد تعامل خوب بانک‌ها با متقاضیان هستیم. دربخش حفظ ظرفیت‌های موجود هم کارگروه شهرک‌های صنعتی استان برای بررسی مشکلات هر شهرستان راه‌اندازی شده است، زیرا معتقدیم حمایت از تولید نمایشی نیست و مستلزم ارتباط دوسویه میان تولیدکنندگان و عوامل تولید است.
این کارگروه قرار است به چه اموری رسیدگی کند؟ 
با تشکیل این کارگروه ضمن تهیه بانک اطلاعاتی مشخص از مشکلات ملی و استانی پیش روی بخش تولید در استان، تلاش برای رفع آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم. 
معتقدید این ارتباط امروز وجود ندارد؟
بله. یکی از چالش‌های مهم و اساسی ما این است که امروز شاهد هماهنگی و حرکت همگام میان تولیدکننده و عوامل تولید نیستیم. همین مساله موجب شده است در حوزه بدهکاران بانکی با حجم عظیمی از تولیدکنندگانی روبه‌رو باشیم که بدون آورده مالی و فقط با پشتیبانی تسهیلات بانکی وارد این عرصه شده‌اند و به همین دلیل با کوچک‌ترین تغییرات اقتصادی دچار مشکل می‌شوند.
در استان با موانعی برای سرمایه‌گذاری و تولید هم روبه‌رو هستیم؟
اغلب مشکلات موجود ریشه در مشکلات ساختاری و قوانین دست‌وپاگیر دارد. 
مهم‌ترین اولویت سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال گیلان کدام است؟
با توجه به ماهیت گیلان یکی از برنامه‌های استان در حوزه اشتغال‌زایی توسعه بخش گردشگری و تقویت بوم‌گردی است. حوزه‌ای که ظرفیت‌های بسیاری در منطقه دارد و شاهد تجربه‌های موفقی هم در این حوزه بوده‌ایم.
نقطه‌ای در استان به عنوان پایتخت بوم‌گردی انتخاب شده؟
شهرستان صومعه‌سرا این ویژگی را دارد و از ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برخوردار است. منطقه‌ای که امروز به عنوان یک معبر استفاده می‌شود و با جذب سرمایه‌گذاری‌ها شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار در آن بودیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید