• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36424
+
-

آمارهای دوست‌داشتنی

چهره روز
آمارهای دوست‌داشتنی

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دیروز در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی 3قوه، گزارشی از عملکرد ۷ ماهه و وضعیت بودجه کشور در ماه‌های آینده سال‌جاری ارائه کرده است. براساس گزارش نوبخت، پرداخت اعتبارات عمرانی در ۷‌ماه امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰۰‌درصد افزایش داشته و تدابیر لازم برای تأمین منابع برای اعتبارات هزینه‌ای با صرفه‌جویی‌های لازم، صورت گرفته است.

جالب اینجاست که محمدباقر نوبخت، سال گذشته نیز در چنین روزهایی میهمان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بود تا گزارشی از اختصاص بودجه به طرح‌های عمرانی کشور ارائه بدهد. براساس گزارش سال قبل نوبخت، در 7ماهه سال گذشته 42درصد از اعتبار 70هزار میلیارد تومانی طرح‌های عمرانی در بودجه سال96 تخصیص پیدا کرده بود که 6هزار میلیارد تومان از آن به‌صورت ریالی و مابقی به‌صورت اسناد خزانه و اوراق مشارکت بوده است. با این اوصاف، امسال باید 84درصد از بودجه عمرانی کشور تخصیص پیدا کرده باشد که می‌توان گفت اتفاق بسیار کم‌سابقه‌ای در تاریخ تخصیص بودجه‌های عمرانی است چراکه همواره بودجه عمرانی نخستین قربانی کسری بودجه دولت‌ها بوده و به همین واسطه کشور به موزه طرح‌های نیمه‌تمام تبدیل شده است.

البته اگر قرار باشد نحوه تخصیص بودجه عمرانی در 7‌ماه امسال به همان شیوه سال قبل بوده و بخش عمده اعتبارات در قالب اوراق مشارکت و اسناد خرانه تزریق شده باشد، باید گفت از این تخصیص‌ها طرح عمرانی عمل نمی‌آید و جز سنگین‌تر کردن بار تعهدات دولت‌های آینده دستاوردی ندارد. کوتاه‌سخن اینکه کشور در جنگ اقتصادی پیش‌رو مشکلات زیادی دارد و مسئولان باید وضعیت حوزه تحت امر خود را بی‌پرده و شفاف به اطلاع سران قوا برسانند تا تصمیمات درخور وضعیت اتخاذ شود. بر این اساس، انتظار می‌رود مسئولان لااقل در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی به‌دنبال مساعد جلوه دادن عملکرد خود نباشند و دردها را بگویند تا اگر قرار است قدمی برای اقتصاد مملکت برداشته شود، آن قدم درست و استوار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید