• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36235
+
-

نیمی از خاک افغانستان؛ خارج از کنترل دولت


اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» گزارش داده است که دولت مرکزی افغانستان کنترل حدود نیمی از خاک این کشور را از دست داده است.

به گزارش الجزیره، این اداره در گزارش فصلی خود به کنگره آمریکا اعلام کرد که دولت افغانستان 55درصد از خاک این کشور را به‌طور مؤثر تحت کنترل دارد و طی 3سال گذشته نه‌تنها موفق نشده کنترل بخش‌های بیشتری را به‌دست بگیرد، بلکه تسلط بر حدود 16درصد از مناطق تحت کنترل را هم از دست داده است. طبق این گزارش حدود 65درصد از جمعیت افغانستان در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می‌کنند. 11درصد از جمعیت افغانستان در مناطق تحت کنترل طالبان به‌سرمی‌برند. در مقابل، گروه‌های تروریستی ازجمله گروه طالبان بر حدود 6درصد از خاک افغانستان کنترل کامل دارند و درگیری بر سر کنترل باقی مناطق دائما بین 2طرف در جریان است. 24درصد از جمعیت افغانستان در این مناطق زندگی می‌کنند که ادامه درگیری‌ها باعث کشته و زخمی شدن شمار بسیاری از آنها شده است. آمار تازه مربوط به افغانستان در حالی منتشر می‌شود که فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور، سال گذشته همزمان با اعمال استراتژی جدید دولت آمریکا در قبال افغانستان اعلام کرد که طی یک سال تمامی مناطق تحت کنترل طالبان از دست این گروه خارج خواهد شد. سیگار همچنین اعلام کرده است که شمار نیروهای نظامی افغانستان متشکل از ارتش و نیروهای پلیس حدود 312هزار و 350نفر است که حدود 2هزار نفر نسبت به فصل قبل و حدود 9هزار نفر نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس، نیروهای نظامی افغانستان تنها طی 2‌ماه گذشته حدود هزار کشته و زخمی داشته‌اند.

اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان درباره افزایش تولید و تجارت مواد‌مخدر در این کشور نیز هشدار داده است. به‌گفته این اداره، تنها در سال2017 میلادی، کشت خشخاش حدود 1.4میلیارد دلار نصیب کشاورزان افغان کرده است. در این میان اما سود اصلی را قاچاقچیان برده‌اند و حدود 5میلیارد دلار از قاچاق مواد‌مخدر به‌دست آورده‌اند. به‌گفته سیگار، بخش قابل‌توجهی از این تجارت در دست طالبان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید