• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36233
+
-

نشانه‌های نرمش در جنگ تجاری آمریکا و چین

گزارش‌2
نشانه‌های نرمش در جنگ تجاری آمریکا و چین


 رؤسای جمهور آمریکا و چین بالاخره در یک مکالمه تلفنی درباره ضرورت کنارگذاشتن اختلافات تجاری و حل مشکلات میان 2کشور گفت‌وگو کردند تا احتمال رسیدن به توافقی دوجانبه میان آنها بیش از پیش تقویت شود.

دونالد ترامپ که این روزها سخت مشغول سخنرانی‌های انتخاباتی است و خارج از واشنگتن به‌سر می‌برد، دیروز در پستی توییتری نوشت که یک گفت‌وگوی «بسیار خوب و طولانی» با شی جین‌پینگ داشته و توانسته با او درباره موضوعات متعدد ازجمله تجارت دوجانبه و بحران کره‌شمالی صحبت کند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین نوشت که قرار است در نشست «گروه20» در آرژانتین با همتای چینی خود دیدار کند.

بلومبرگ ساعاتی پیش از پست توییتری ترامپ به نقل از 4مقام آگاه در کاخ سفید از گفت‌وگوی تلفنی 2رئیس‌جمهور خبر داده بود. به نوشته این وب‌سایت خبری، ترامپ بلافاصله پس از مکالمه با شی‌جین‌پینگ به دستیاران و کابینه‌اش دستور داده که طی فرصت باقی‌مانده تا نشست گروه20 در آرژانتین توافقی را برای امضا با چین آماده کنند؛ خبری که بلافاصله روی بازارهای مالی و سهام در آسیا و آمریکا اثر گذاشت.

طی ماه‌های گذشته مقام‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا و چین علاوه بر آنکه در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های‌شان بارها برای هم خط و نشان کشیدند، در چندین مرحله نیز کالاهای صادراتی یکدیگر را مشمول افزایش تعرفه کردند. اعمال تعرفه‌ها از طرف دولت آمریکا آغاز و با مقابله به‌مثل چینی‌ها همراه شد. دولت ترامپ طی 6‌ ماه گذشته حدود 250میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین را مشمول افزایش تعرفه کرده است. چین نیز در مقابل روی 110میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید وضع کرده است. ترامپ اما طی هفته‌های اخیر حتی تهدید کرده اگر چینی‌ها در دعوای تجاری با آمریکا کوتاه نیایند، کل 500 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را مشمول افزایش تعرفه خواهد کرد؛ اقدامی که نه‌تنها اقتصاد آمریکا و چین را مختل خواهد کرد بلکه اقتصاد جهان را هم به لرزه درخواهد آورد. این موضوع ‌ماه گذشته به‌وضوح در گزارش صندوق بین‌المللی پول مورد اشاره قرار گرفت و باعث نگرانی‌های بسیاری در محافل اقتصادی جهان شد.


واکنش بازار
انتشار خبر مکالمه تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و چین، ابتدا واکنش رسانه‌ها را به‌دنبال داشت و سپس واکنش بازارهای مالی و سهام در آسیا و آمریکا. شاخص سهام در شانگهای 4.2درصد، بازار سهام ژاپن 2.5درصد و بازار سهام هنگ‌کنگ 3.3درصد رشد داشتند. بازار سهام کره‌جنوبی با رشد 3.5درصدی بهترین روز خود را در 7سال گذشته پشت سر گذاشت. شاخص بورس در نیویورک 0.7درصد و شاخص در لندن یک‌درصد رشد نشان دادند. ارزش یوان چین نیز که طی هفته‌های اخیر در سایه جنگ تجاری با آمریکا روند نزولی پیدا کرده بود، حدود 0.5درصد افزایش پیدا کرد.


آیا توافق ممکن است؟
اگرچه بازارهای مالی و سهام به جدی‌تر شدن احتمال توافق میان آمریکا و چین واکنش مثبت نشان دادند، برخی تحلیلگران هدف ترامپ از برقراری تماس تلفنی با رئیس‌جمهور چین را تنها با هدف اثرگذاری بر انتخابات روز سه‌شنبه کنگره دانسته‌اند. بلومبرگ به نقل از برخی از این افراد نوشت که زمان باقی‌مانده تا نشست گروه20 در آرژانتین که ترامپ و شی‌جین‌پینگ قرار است در حاشیه آن دیدار کنند، یک فرصت طولانی است و تا آن زمان ممکن است بار دیگر تنش میان دوطرف تشدید شود.

ترامپ اما همین مکالمه تلفنی را به عنوان یک پیروزی به هوادارانش عرضه کرد. او طی سخنانی در جمع هواداران حزب جمهوریخواه در ایالت میزوری گفت: «گفت‌وگوها خیلی خوب پیش می‌رود. آنها به‌شدت دنبال یک توافق هستند؛ آنها واقعا یک توافق می‌خواهند.»

مقام‌های چینی طی ماه‌های گذشته با هدف حل مشکلات تجاری با آمریکا مشغول مذاکره با نمایندگان طرف مقابل بوده‌اند اما دائما نسبت به جدیت آمریکایی‌ها اظهار تردید کرده‌اند. مقام‌های دولت چین نسبت به پایبندی ترامپ به هرگونه توافقی که بین 2کشور امضا شود، تردید دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید