• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3606
+
-

بازارهای یورو، سکه و اجاره، بورس را جا گذاشتند

میانگین بازده بازار‌ها تا نیمه دی‌ماه: بورس ۲۴درصد، یورو ۳۵درصد، سکه ۲۶درصد، اجاره‌ب‌ها 24/5درصد، دلار 16/7درصد، مسکن 13/5درصد

بازارها
بازارهای یورو، سکه و اجاره، بورس را جا گذاشتند

همزمان با تغییر جهت نقدینگی در بازارها، یورو و سکه به پربازده‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاران تبدیل شدند.

در نیمه دی‌ماه، بازار سهام پس از بازار اجاره‌بها در رتبه چهارم جدول فرصت‌های سرمایه‌گذاری از نظر میانگین بازده قرار گرفت.

به گزارش همشهری، با تلاطم بازارها در مبادلات هفته قبل، مسیر سرمایه‌گذاران هم تغییر کرد به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد اکنون خرید سکه طلا، یورو و همینطور اجاره دادن خانه، به صرفه‌تر از سرمایه‌گذاری در بورس است.

این روند با نزول شاخص‌های بورس در هفته گذشته تشدید شد. هرچند بازارها در 2روز گذشته اندکی آرام گرفته‌اند اما هنوز تغییر محسوسی در این ترکیب مشاهده نشده است.

اطلاعات آماری از وضعیت معاملات در هفته قبل نشان می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری تحت‌تأثیر عواملی که هنوز به‌طور دقیق ارزیابی نشده دچار دگرگونی شده است، به‌طوری‌که از یک طرف سرمایه‌گذاران برای خرید سکه طلا هجوم بردند و از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای خرید یورو و دلار، قیمت هر2ارز با رشد زیادی مواجه شد.

سرمایه‌گذاران بورس در انتظار ارائه گزارش‌های مالی 9ماهه شرکت‌ها و همینطور اعلام نظر دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور آمریکا - در مورد برجام، در اوایل هفته آینده هستند که ممکن است بر چالش‌های موجود در بازار سهام اضافه کند.

 

 

بازار ارز

بررسی‌های آماری از وضعیت بازار‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال رشد قیمت 2 ارز عمده در اقتصاد ایران یعنی دلار و یورو اکنون یورو به پربازده‌ترین بازار در فضای سرمایه‌گذاری ایران تبدیل شده است. قیمت هر یورو از اول سال تاکنون 35درصد رشد کرده است. این رشد به‌ویژه در مبادلات هفته قبل با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرده و در طول 7روز 10درصد افزایش یافته است. با این حال اول هفته جاری قیمت هر یورو دست‌کم یک درصد کاهش یافت و قدری از شتاب رشد قیمت این ارز مهم در اقتصاد ایران کاسته شد. قیمت هر دلار آمریکا هم با رشد 4.5درصدی در مبادلات هفته قبل از اول سال تاکنون به 16.7درصد رسید.

 

بازار طلا

به‌دنبال رشد قیمت یورو در مبادلات هفته قبل، قیمت هر سکه بهار آزادی هم با رشد 7.3درصدی مواجه شد و میانگین بازده این بازار را از اول امسال تاکنون به 26درصد رسید.

به این ترتیب قیمت هر سکه بهار آزادی که ابتدای سال یک میلیون و 171هزار تومان بود به یک میلیون و 476هزار تومان رسید، یعنی قیمت هر سکه بهار آزادی از اول امسال تاکنون به‌طور میانگین 305هزار تومان افزایش یافته است.

این رشد قیمت بر بازار مبادلات آتی سکه در بورس کالا هم تأثیر زیادی گذاشته و موجب شده سرمایه‌گذاران در یک رویداد بی‌سابقه، هفته قبل 4هزار میلیارد تومان سکه بخرند.

به باور کارشناسان بخش زیادی از این رونق در بازار سکه، ناشی از رشد قیمت جهانی هر اونس طلا است که از مرز 1300دلار هم گذشته است، برخی فعالان بازار معتقدند بازار سکه طلا دچار حباب شده اما معامله‌گران آتی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آینده را می‌خرند همین حالا هر سکه بهار آزادی برای تحویل در شهریور97 را بیش از یک میلیون و 600هزار تومان مبادله می‌کنند.

 

بازار مسکن

با کاهش نرخ سود بانکی، قیمت مسکن و همینطور اجاره‌بها نیز از اول امسال با رشد مواجه شده، این رشد گام به گام با رشد قیمت یورو و طلا خود را نمایان کرده است، به‌طوری که از اول امسال تاکنون میانگین اجاره‌بها در تهران دست‌کم 24.5درصد رشد کرده که این مقدار بیش از میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.

به‌طور سنتی با کاهش نرخ سود بانکی بر میزان اجاره‌بها در ایران افزوده می‌شود. در این مدت همچنین میانگین هر مترمربع مسکن دست‌کم 13.5درصد رشد کرده که این مقدار کمتر از میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است.

 

بازار سهام 

روند سرمایه‌گذاری در بورس تا هفته نخست دی‌ماه به خوبی پیش می‌رفت و بازده بورس بیش از همه بازار‌ها بود اما از اول هفته قبل با نزول شاخص‌های بورس، از بازده بورس تهران هم کاسته شد و ظرف چند روز 15هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد. 

اکنون با محاسبه افت 2درصدی شاخص بورس در مبادلات هفته قبل، بازده بورس تهران به 24.2درصد و بازده فرابورس به 20.6درصد رسیده است. این مقدار بازده کمتر از رشد قیمت یورو، سکه و همینطور نرخ اجاره‌بها و بیشتر از نوسان‌های قیمت دلار و مسکن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید