• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 36052
+
-

وزارت بهداشت مسئول فروش دارو خارج از داروخانه‌ها نیست

کمبود داروچند ماهی است که بیماران بسیاری را دچار مشکل کرده است؛ ضمن اینکه صنعت داروسازی کشور هم در شرایط حساس و ویژه‌ای قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود با افزایش تحریم ها درروزهای آینده  بازار دارو با مشکلات بیشتری روبه‌رو شود؛ موضوعی که سخنگوی وزارت بهداشت آن را رد می‌کند و درباره فهرست‌های جدید قیمت شرکت‌های دارویی می‌گوید: افزایش قیمت دارو در کل سال 9درصد است. درباره دارو با قیمت بسیار پایین که قیمت اصلی آنها از مواد اولیه و جانبی تشکیل نمی‌شود و بسته‌بندی و جعبه و ... نیز بخشی از هزینه را تشکیل می‌دهد، به‌علت افزایش قیمت مقوا و... افزایش قیمت بیشتر است.ایرج حریرچی درنشست خبری خودبه همشهری درباره فروش دارو خارج از داروخانه‌ها، گفت: مسئولیت فروش دارو خارج از داروخانه‌ها بر عهده وزارت بهداشت نیست ولی با شبکه‌های ماهواره‌ای، فروش اینترنتی و... با هماهنگی نیروی انتظامی برخورد می‌شود. حدود 10هزار داروخانه در سطح کشور وجود دارد، اما شاید فقط جلو 20یا 30 داروخانه پدیده فروش دارو اتفاق می‌افتد. وی افزود: سهمیه هیچ داروخانه‌ای به 3 یا 4 عدد دارو محدود نشده است. داروهای اصلی و مورد نیاز طی چند‌ماه اخیر بیش از سال‌های گذشته توزیع شده است. بیش از 99درصد داروهای کشور در 7 ماه گذشته بیش از مدت مشابه سال گذشته توزیع شده است، حالا چرا جو کمبود دارو وجود دارد؟ البته کمبود دارویی صفر نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند کمبود دارویی در کشورش صفر است. نسبت به 6‌ ماه گذشته در آبان‌ماه کمترین کمبود را داریم و مردم نباید نگران باشند.

فروش دارو بیشتر از قیمت درج شده روی جعبه
حریرچی در ادامه درباره فروش دارو بیش از قیمت درج شده روی جعبه دارو گفت: این روال از گذشته وجود داشته که وقتی دارویی با قیمت جدید به داروخانه وارد می‌شد، داروهای مانده از قبل نیز با قیمت جدید فروخته می‌شد. روند این موضوع در حال بررسی است تا این کار انجام نشود. با این حال، اگر کسی دارویی را خریداری کرد و با قیمت مندرج مغایر بود، می‌تواند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرد و شکایت کند.

نسخه مجدد برای دریافت شیرخشک رژیمی
معاون وزیر بهداشت درباره شیرخشک رژیمی و هزینه مجدد ویزیت برای تجویز نیز گفت: شیرخشک‌های خاص در منزل به افراد تحویل داده می‌شود. قیمت قوطی برخی از این شیرخشک‌ها یک میلیون تومان است، اما این شیرخشک‌ها را با 5 هزار تومان در منزل تحویل می‌دهیم. با توجه به نرخ ارز، چاره‌ای نداریم که شیرخشک رژیمی را نسخه کنیم، زیرا قاچاق معکوس اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه مجبوریم سیستم‌های کنترلی برای این کار بگذاریم.

جایگزینی تست HPV به‌جای پاپ اسمیر
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری درباره جایگزینی تست HPV به جای پاپ اسمیر گفت: کمیته کشوری که درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد شامل بهترین استادان کشور است و بیش از 15نفر درباره یک موضوع تصمیم می‌گیرند که براساس مبانی علمی است. متأسفانه تست پاپ اسمیری که تاکنون در کشور انجام شده به غیراز آن پاپ اسمیر استانداردی است که در جهان انجام می‌شود.

 الکل 959نفر را مسموم کرد
حریرچی درباره آخرین آمار مسمومیت با الکل نیز اظهار داشت: از موج اخیر مسمومیت با الکل تا دیروز 959نفر مراجعه‌کننده مسموم با الکل داشتیم که 402نفر در البرز، 326نفر در هرمزگان، 76نفر در خراسان شمالی و 61 نفر در تهران بوده و 84 نفر از این افراد تاکنون فوت شده و 305 نفر مورد دیالیز قرار گرفته و 27 نفر نابینا یا کم‌بینا شدند. همه این افراد با الکل متیلیک مسموم شدند که تعدادی از این مشروبات دست‌ساز بوده است. قسمت عمده این مسمومیت‌ها به‌علت تقلب با الکل متیلیک بوده، یعنی سازنده یا فروشنده می‌دانسته که در این مشروبات الکل متیلیک ریخته شده است.وی درباره تعداد مراکز ترک الکل نیز گفت: فعلا 150مرکز از مراکز ترک اعتیاد آموزش ترک الکل را دریافت کرده‌اند و فعلا این کار به‌صورت پایلوت در این مراکز در حال انجام است.

 قرص برنج هیچ پادزهری ندارد
معاون وزیر بهداشت درباره قرص برنج نیز بیان کرد: در 5ماهه اول سال‌جاری، هر روز 2نفر فوتی ناشی از مصرف قرص برنج داشتیم. قرص برنج برای دفع آفات استفاده می‌شود و سال‌هاست خرید و فروش آن در کشور ممنوع است، اما به‌صورت قاچاق در برخی مغازه‌ها فروخته می‌شود. در بسیاری از موارد افرادی که قرص برنج مصرف می‌کنند خودشان به بیمارستان می‌آیند و می‌گویند با قرص برنج خودکشی کرده‌اند. هیچ کاری برای نجات جان این افراد نمی‌توان انجام داد و هیچ پادزهری برای این قرص وجود ندارد.وی افزود: نامه‌ای برای ریاست قوه قضاییه نوشته شده که فروشندگان این قرص نیز در جرم افراد خودکشی کرده شریک باشند که این تصمیم مهمی است و می‌تواند باعث کاهش مرگ‌ومیر ناشی از مصرف قرص برنج شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید