• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 36053
+
-

ضایعات مادرزادی ستون فقرات را جدی بگیرید

تندرستی
ضایعات مادرزادی ستون فقرات را جدی بگیرید

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به عوارض ضایعات مادرزادی ستون فقرات اطفال هشدار داد و گفت: با معاینه دقیق پزشک اطفال، می‌توان نسبت به تشخیص زودهنگام این ضایعات اقدام کرد.
فرزانه شریفی اقدس با عنوان این مطلب که خیلی از ضایعات باعث اختلال در عملکرد مثانه و کلیه‌ها می‌شوند، افزود: رشته نورویورلوژی، اختلالات عصبی مثانه، ناحیه کف لگن و روده‌ها را تشخیص داده و درمان می‌کند. نورویورلوژی تشخیص می‌دهد کدام بیماری‌ها می‌توانند روی اعصاب مثانه اثر منفی داشته باشند و آنها را تشخیص داده و درمان می‌کند. همچنین بیماری‌هایی همچون ضایعات ستون فقرات، بیماری‌های مادرزادی، متابولیک و... که شایع‌ترین آنها دیابت است و بیماری‌های نورولوژیک مثل‌ ام‌اس ممکن است آرام آرام اعصاب کنترل‌کننده ناحیه کف لگن و مثانه و روده‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد و باعث اختلال در سیستم عصبی فرد شود.
شریفی اقدس در ادامه به ضایعات ستون فقرات در اطفال اشاره کرد و گفت: بچه‌هایی که با ضایعات مادرزادی ستون فقرات به دنیا می‌آیند، بعضا عارضه آنها علائم تظاهر نداشته و همین موضوع باعث می‌شود پزشکان اطفال با دقت بیشتری معاینات لازم انجام دهند.
این متخصص اورولوژی با اشاره به علائم پوستی خفیف در ضایعات مادرزادی ستون فقرات، افزود: اگر این کودکان از بدو تولد شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند، عارضه این ضایعه قابل کنترل است به‌طوری‌که با درمان‌های موجود ۵۰ تا ۶۰ درصد کنترل ادرار صورت می‌گیرد.وی گفت: متأسفانه عدم‌تشخیص این ضایعه در کودکان، باعث می‌شود وقتی سراغ اورولوژیست می‌روند دیگر خیلی دیر شده و مثانه و کلیه‌ها آسیب دیده باشند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 2 عامل دیابت بارداری و کمبود اسیدفولیک را در بروز ضایعات ستون فقرات اطفال مورد تأکید قرار داد و گفت: شب‌ادراری اطفال، یکی دیگر از بیماری‌هایی است که اگر به‌درستی مورد توجه قرار نگیرد، عوارض خطرناکی به‌دنبال خواهد داشت.(همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید