• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 36042
+
-

آوار گرانی مصالح بر صنعت ساختمان

قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در فصل تابستان امسال، 49.1درصد نسبت به تابستان پارسال افزایش یافت

مسکن
آوار گرانی مصالح بر صنعت ساختمان

افت تولید ساختمان‌های مسکونی در چند سال اخیر، بازار مسکن را به‌شدت با کاهش عرضه واحدهای نوساز مواجه کرده و حالا در شرایطی که امید می‌رفت با افزایش قیمت فروش زیربنای مسکونی، بار دیگر رونق به حوزه ساخت‌وساز بازگردد و عرضه مسکن را متعادل کند، صعودی شدن روند قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی، سازندگان را به چالش کشیده است.

 به گزارش همشهری، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان امسال، 25.7درصد نسبت به فصل بهار امسال و 49.1درصد نسبت به فصل تابستان پارسال افزایش یافته است. نرخ تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در یک سال منتهی به تابستان سال‌جاری، 26.7درصد بوده که گرانی آهن‌آلات اثر قابل‌توجهی بر آن داشته است.

براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مهرماه امسال، سهم واحدهای با عمر تا 5 سال به 44.5درصد از کل معاملات بازار رسیده که در مقایسه با 5 سال گذشته 25درصد کاهش یافته است. این کاهش بیش از آنکه ناشی از افزایش قیمت واحدهای نوساز و نبود تناسب آنها با قدرت خرید متقاضیان باشد، ناشی از کاهش تولید مسکن و کاهش عرضه این واحدها به بازار بوده است که امید می‌رفت با رونق نسبی بازار مسکن و افزایش حاشیه سود ساخت‌وساز مسکونی مرتفع شود اما حالا با گران شدن مصالح ساختمانی، عملا حاشیه سود تولید مسکن دوباره کاهش پیدا کرده که می‌تواند تقاضای سرمایه‌گذاری در این حوزه را کاهش دهد.

در این وضعیت با توجه به اینکه بازار مسکن دوباره وارد رکود تورمی شده و سرمایه‌گذاری در این بازار را با ریسک خواب سرمایه مواجه کرده، به‌نظر می‌رسد گران شدن مصالح میخ آخر را بر تابوت ساخت‌وساز زده و آخرین امیدهای باقیمانده برای بهبود وضع تولید مسکن را ناپدید کرده است.

مصالح چقدر گران شده؟

در فصل تابستان امسال، گروه ایزوگام، قیرگونی و آسفالت بیشترین میزان افزایش قیمت را تجربه کرده و میانگین قیمت‌ها در این گروه 93.6درصد نسبت به فصل بهار رشد کرده است که البته فقط 1.3درصد از کل هزینه‌های ساخت یک ساختمان را شامل می‌شود. در این فصل، میانگین قیمت‌ها در گروه آهن، میلگرد و پروفیل در و پنجره و نرده 45درصد نسبت به فصل بهار افزایش یافته و از آنجا که 18.42درصد از کل هزینه‌های مربوط به نهاده‌های یک ساختمان مسکونی را شامل می‌شود، بیشترین تأثیر را بر هزینه‌های ساختمان داشته است. طبق برآوردهای مرکز آمار ایران، بیشترین ضریب اهمیت در شاخص نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی، به گروه آهن‌آلات تعلق دارد و پس‌ از آن گروه سیمان، بتن، شن و ماسه با ضریب 14.71درصد، اثرگذارترین گروه در این شاخص است. گروه سیمان و بتن در تابستان امسال 10.3درصد نسبت به فصل بهار و 17.5درصد نسبت به تابستان سال قبل رشد قیمت داشته است. پس‌ از آن گروه‌های سنگ، چوب، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی هر کدام بیشترین اثرگذاری را بر شاخص کل داشته‌اند. در فصل تابستان امسال گروه سنگ نسبت به بهار امسال و تابستان سال قبل به‌ترتیب 7.4و 14.2درصد، گروه چوب به‌ترتیب 64.3 و 43.2درصد، گروه تأسیسات مکانیکی 44.3و 37.9درصد و گروه تأسیسات برقی به‌ترتیب 45.8و 35درصد نسبت به بهار امسال و فصل تابستان سال قبل افزایش قیمت داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید