• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3603
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار :

کودکی بر تخت شاه

مظفرالدین شاه، یکی از بزرگ‌ترین سوءتفاهم‌های دودمان قاجار در ایران، در چنین روزی در سال 1285در سن 53سالگی در تهران درگذشت. ایران در دوره سلطنت او، رسما وارد عصر دمکراسی شد با این حال قضاوت تاریخ از زمامداری او، خوشایند نیست. او، آخرین گزینه در میان فرزندان ناصرالدین شاه برای ولایتعهدی بود و وقتی به ناچار به‌عنوان جانشین پدرش انتخاب شد، 44سال آزگار صبر کرد تا روی تخت طاووس بنشیند. مظفرالدین شاه را بسیار دمدمی‌مزاج، ترسو، مضحکه‌پسند، ساده‌لوح و از نظر فکری یک کودک توصیف کرده‌اند. همین صفات درونی اوست که اوضاع ایران در دوران سلطنتش را توجیه می‌کند. درباریان و نزدیکان به مظفرالدین شاه، عالم به روحیات درونی او، با فشار آوردن و تشرزدن عملا هر کاری که دلشان می‌خواست می‌کردند و وضع کشور، به‌مراتب نسبت به دوران ناصرالدین شاه، پسرفت داشت. رابطه با خارجیان هم در تمامی موارد، عملا به نفع بیگانگان بود و انواع امتیازها در این دوران به خارجی‌ها واگذار شد. در دوران همین شاه بود که بحرین با حمایت انگلیس علم جدایی برافراشت و کشورهای بیگانه، ادعای مالکیت بر جزایر ایرانی را مطرح کردند.

با همه بدنامی، مظفرالدین شاه به‌خاطر امضای فرمان مشروطه، جایگاهی ویژه در تاریخ ایران دارد. او در انتهای عمر و در شرایطی که وضع جسمانی مناسبی نداشت، فرمان مشروطه را امضا کرد. براساس این امضا، نخستین دوره مجلس شورای ملی در دوران او افتتاح شد. او 10روز قبل از مرگ، نخستین قانون اساسی را که توسط همین مجلس نوشته شده بود، امضا کرد. مظفرالدین شاه آخرین شاه ایران است که در ایران درگذشته است.

تصویری از فهرست شهرهایی که در عصر مظفری (دوران صدارت عین‌الدوله) دارای تلگرافخانه بوده‌اند. این تصویر از سالنامه سال ۱۳۲۳-۱۳۲۲قمری/ ۱۲۷۹- ۱۲۸۰ شمسی برگرفته شده است و علیرضا محمودی روزنامه‌نگار آن را منتشر کرده است.

96 درصد ازدواج‌های دانشجویی ماندگار است

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرده که تنها 4درصد ازدواج‌های دانشجویی به طلاق منجر شده است.

سوژه روز

زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان برای همتای ترکیه‌ای‌اش مولود چاووش‌اوغلو چای ترکی سرو می‌کند. آلمان و ترکیه بعد از 2سال پرتنش، برای عادی‌سازی روابط گام‌های جدی برداشته‌اند. این تصویر، به خوبی نشان می‌دهد دو طرف تا چه حد در گرم کردن روابط جدی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید