• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35906
+
-

وزیران جدید؛ در نخستین روز کاری

دیروز 4 وزیر جدید دولت در حوزه اقتصاد پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس سر کار رفتند

وزیران پیشنهادی دولت به مجلس رفتند و همگی رأی اعتماد گرفتند و دیروز نخستین روز کاری خود را با حضور در ساختمان وزارتخانه و دیدار با معاونان، مدیران و کارکنان آغاز کردند. در این میان فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نخستین ابلاغیه وزارتی خود را نیز منتشر کرد و از همه خواست از درج آگهی و ارسال پیام تبریک و گل به مناسبت انتصاب او خودداری کنند. از سوی دیگر محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز خود را با برگزاری جلسه با شرکای اجتماعی آغاز کرد و دیداری با نمایندگان حوزه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی ترتیب داد تا از همین ابتدا وعده سه‌جانبه‌گرایی را عملی کرده باشد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ترجیح داد روی پله‌های بلند برج دادمان با جمعیت انبوه معاونان، مدیران و کارکنان ارشد خود عکس یادگاری بگیرد و همانجا گوشزد کند که فرضیه‌های معمول در حوزه راه و مسکن باید بازنگری و بازمهندسی شوند زیرا ثابت کرده‌اند قادر به حل مشکلات نیستند.

در این میان، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها کسی است که دیروز هم مطابق روزهای قبل پا به همان وزارتخانه قبلی گذاشت و روز را با همان همکاران همیشگی‌اش آغاز کرد؛ منتها این بار نه به‌عنوان معاون وزیر که در کسوت بالاترین مقام این وزارتخانه.

رحمانی در حاشیه دیدار با معاونان، رؤسای سازمان‌ها و کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصلاح و تکمیل برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی را که از قبل در این وزارتخانه وجود داشته از سیاست‌های خود برشمرد که باید در کنار برنامه‌های اجرایی جدید در دستور کار قرار بگیرند. دیروز نخستین روز کاری وزرای جدید دولت بود و به‌نوعی نمایانگر نحوه برخورد آنها با حوزه‌های تحت امر.

4گام بلند برای خروج از وضعیت موجود



فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین ابلاغ وزارتی خود برای تحقق عملی و نهادینه‌سازی فرهنگ پرهیز از اسراف با صدور اطلاعیه‌ای از مدیران ستادی، بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه و همچنین سایر نهادها و بخش خصوصی خواست از هرگونه درج آگهی، ارسال پیام تبریک و گل به مناسبت انتصاب او به سمت وزارت خودداری کنند.

به گزارش همشهری، دژپسند در نخستین روز وزارت خود در یک مصاحبه رادیویی از هدفگذاری‌های انجام‌شده برای اجرای 4 برنامه کلی به‌منظور خروج اقتصاد از وضعیت فعلی سخن گفت و نخستین برنامه را توجه به تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی در اقتصاد عنوان کرد. او بهبود فضای کسب‌وکار اقتصادی از طریق تسهیل شرایط گمرکی را دومین هدفگذاری دانست و گفت: سومین کار این است که بتوانیم سیاست‌های خصوصی‌سازی را همانطور که در اصل ۴۴ آمده پیاده کرده و درنهایت در چهارمین برنامه، با الکترونیک کردن و ساماندهی مشخص، با فساد مقابله کنیم زیرا فساد، اقتصاد را زمینگیر می‌کند.
او همچنین از افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی نام برد.

ترمیم مزد کارگران البته با سه‌جانبه‌گرایی



محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین روز کاری خود با نمایندگان حوزه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی دیدار کرد. او صیانت از اشتغال موجود و کمک به واحدهای تولیدی مشکل‌دار را از مهم‌ترین اقدام‌هایی عنوان کرد که باید انجام شوند و ایجاد رونق در زمینه تولید و خدمات را بهترین راهکار برای عبور از گرفتاری‌های کنونی دانست. شریعتمداری وعده داد که شورای‌عالی کار هفته آینده برای بررسی وضعیت معیشت کارگران تشکیل جلسه دهد. او همچنین از تشکیل جلسه‌ای درباره اساسنامه تأمین اجتماعی در هفته آینده خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه دیروز، با تأیید عقب‌ماندگی مزد کارگران اعلام کرد: امکان ترمیم دستمزد کارگران وجود دارد. او درباره برنامه خود برای افزایش مزد و ارتقای معیشت کارگران، گفت: به‌طور طبیعی یک برنامه پیشنهادی داریم، اما چون از روز اول وعده کردم که در تمام تصمیمات به‌طور سه‌جانبه پیش برویم، بنابراین می‌خواهم که این موضوع در نخستین جلسه شورای‌عالی کار مطرح و سپس جمع‌بندی شود. شریعتمداری عقب‌ماندگی مزد کارگران را تأیید کرد اما گفت که فاصله ۸۰۰‌هزار تومانی مزد کارگران با هزینه سبد معیشت باید بررسی شود. او درباره احتمال‌ترمیم مزد کارگران افزود: امکان ترمیم مزد کارگران در شرایط فعلی اقتصاد، دور از انتظار نیست، این واقعیتی غیرقابل‌انکار است و امیدواریم در جهت تحقق این هدف گام برداریم.

باید فرضیه‌ها را بازمهندسی کرد



وزیر راه و شهرسازی در نخستین روز کاری خود از تغییر رویکردها و ساختارهای مدیریتی سخن گفت و اولویت وزارتخانه متبوع خود را ارتقای رضایت مردم از اقدامات و عملکردها عنوان کرد. محمد اسلامی، دیروز در مراسم استقبال معاونان، مدیران و کارکنان وزارت راه و شهرسازی، افزود: اگر انتظارات نمایندگان مجلس و مطالبات رئیس‌جمهوری درخصوص این وزارتخانه را در کنار یکدیگر قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که وضع موجود نیازمند آسیب‌شناسی است. به عقیده اسلامی، در شرایط کنونی، فرضیه‌های قبلی در حوزه راه و مسکن پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و باید برای به‌روزرسانی این فرضیه‌ها، آنها را مورد بازنگری و بازمهندسی قرار دهیم تا از شرایط فعلی عبور کنیم. به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور در مراسم رأی اعتماد مجلس به وزیر جدید راه و شهرسازی اعلام کرد که دولتش در حوزه مسکن به مردم بدهکار است و برای گشایش در حوزه تولید مسکن ارزان وعده‌هایی داد.

تأمین مایحتاج عمومی مردم در اولویت



وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین دیدار با کارکنان وزارتخانه، مهم‌ترین اولویت‌های ایام آتی این وزارتخانه را مباحث تنظیم بازار و تأمین مایحتاج عمومی اعلام کرد و گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته، ذخایر استراتژیک کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. رضا رحمانی همچنین با برشمردن اولویت‌های کاری و برنامه کوتاه‌مدت خود تا پایان سال گفت: برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی را که از قبل در وزارت صنعت وجود داشت اصلاح و تکمیل کردیم و برای روزهای آینده نیز برنامه‌های اجرایی مدونی درنظر گرفته‌ایم. او با اشاره به ضرورت توجه به بخش تولید افزود: حفظ وضع موجود، اشتغال‌زایی صنعتی به‌ویژه تولیدات حساس و ضروری و کالاهایی که در زنجیره تولید قرار دارند و نیز تأمین مواداولیه و ملزومات تولید از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دوره است.

رحمانی همچنین توسعه بخش معدن را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و درباره حوزه صادرات نیز گفت: صادرات، موتور و پیشران اقتصاد کشور است و در این حوزه با تنظیم سازوکارهای مربوطه می‌توانیم از موقعیت پیش‌آمده برای رشد صادرات و توسعه کشور استفاده کنیم. وزیر صنعت، بر رشد و توسعه استارتاپ‌ها و صنایع دانش‌بنیان نیز تأکید کرد و افزود: زحمت نسل چهارم صنعت بر دوش جوانان است و باید از توانمندی آنها استفاده شود زیرا این نسل موجب ایجاد واحدهای صنعتی جدید و قابل‌رقابت در عرصه جهانی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید