• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35849
+
-

واکنش مثبت بورس به ترمیم کابینه

شاخص کل بورس تهران دیروز در واکنش به رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی، یک درصد رشد کرد

یک روز بعد از رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی، شاخص بورس یک درصد رشد کرد و از مرز 180هزار واحد عبور کرد.
به گزارش همشهری، بعد از چند هفته نزول، دیروز یک‌بار دیگر شاخص کل بورس تهران رشد کرد و به افزایش امید‌ها در تالار شیشه‌ای منجر شد. با این حال، هنوز نسبت به تداوم روند صعودی بورس شائبه‌هایی وجود دارد و بازار سهام عمدتا در انتظار انتشار کامل گزارش‌های 6ماهه عملکرد شرکت‌های بورس است. با این حال، دیروز بازار سهام در واکنش به رأی اعتماد مجلس به 4وزیر جدید یک‌بار دیگر رشد کرد و در مجموع با یک درصد رشد معادل 1784واحد افزایش یافت و از مرز 180هزار واحد عبور کرد. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که این رویه صعودی درصورتی قادر به تداوم خواهد بود که مقدار سود شرکت‌های بورس در روز‌های آینده افزایش یابد و این افزایش مقدار سود از طریق گزارش‌های عملکرد 6ماهه شرکت‌ها قابل شناسایی است. تا اینجای کار اما برخی گزارش‌های دریافت‌شده از شرکت‌های بورس نشان می‌دهد با وجود افزایش سود، مقدار فروش در شرکت‌های بورس کاهش یافته و این موضوع بر نگرانی‌ها نسبت به تداوم صعود بورس دامن زده است. به بیان دیگر، براساس گزارش‌های ماهانه، شرکت‌ها عملا کاهش چشمگیری در فروش محصولات‌شان از نظر مقداری داشته‌اند. به‌عنوان مثال، در یکی از مهم‌ترین گزارش‌های منتشر‌شده شرکت‌های بورس مشخص شد که روند کاهش مبلغ فروش شرکت ملی مس تحت‌تأثیر مشکلات ناشی از صادرات همچنان ادامه دارد و صادرات کنسانتره مس عملا متوقف شده و این شرکت در 3‌ماه گذشته عملا نتوانسته هیچ محصولی در این بخش صادر کند.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس در گزارش مشابهی به مشکلات ناشی از صادرات اعتراف کرده است. گزارش‌های مهر‌ماه شرکت‌های تولید‌کننده سرب و روی هم نشان می‌دهد که فروش چندان مناسبی وجود نداشته است.
این رویه در مورد شرکت‌های دیگر ازجمله شرکت‌های صادرات‌محور اتفاق افتاده و موجب شده استقبال بازار نسبت به سهام این شرکت‌ها نسبت به گذشته کمتر شود در نتیجه به‌نظر می‌رسد بازار در روز‌های آینده به سمت سهامی خواهد رفت که از مشکلات ناشی از صادرات رنج نبرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید