• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35828
+
-

پای لنگ سوارکاری زنجان

رئیس هیات سوارکاری استان از مشکلات ورزش سوارکاری می‌گوید

ورزش
پای لنگ سوارکاری زنجان

زهرا هادیلو| زنجان - خبرنگار :

هیات سوارکاری از جمله هیات‌های نوپا در استان زنجان است؛ تا جایی که تاریخ تاسیس آن به 12 سال قبل برمی‌گردد. این هیات به دلایل متعددی که بعد از تاسیس از سر گذارنده است هنوز نتوانسته کارنامه درخشانی را از خود به جای بگذارد. سال 86 بود که اولین قهرمان در رده نوجوانان در مسابقات پرش اسب از زنجان مدال آورد، بعد از آن این رشته ورزشی با افول مواجه شد و تنها در چند مسابقه به صورت جسته و گریخته شرکت کرد و مقام‌هایی را نیز از آن خود کرد. تا این‌که «عرشیا نجفی نیا» سوارکار 12 ساله زنجانی توانست در بازی‌های المپیک جوانان 2018 بوئنس آیرس، یکی از 3 سوارکار برتر شود. «رحیم حسنی» رئیس هیات سوارکاری استان زنجان است که در گفت وگو با همشهری در مورد وضعیت این ورزش سخن می‌گوید. 


اعتبار کم

رئیس هیات سوارکاری استان زنجان در پاسخ به این سوال که شما از ورزشکاران چه حمایتی می‌کنید؟ می‌گوید: با توجه به وضعیت موجود هیات عملا کار خاصی نمی‌تواند در این مورد انجام دهد.اگر می‌بینید که عرشیا نجفی نیا توانسته به مقام قهرمانی برسد با همت خود و کمک فدراسیون بوده است. هم اکنون اعتباری که ما از اداره کل ورزش و جوانان گرفته‌ایم بسیار اندک است.حسنی می‌افزاید: امسال 30 میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم که صرف تسویه بدهی‌هایی شد که برای برگزاری مسابقات پرداخته بودیم. هر مسابقه‌ای که بخواهیم برگزار کنیم هزینه‌ای معادل 5 تا 10 میلیون تومان برای ما دربردارد.

وی به امکانات ورزشی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: کسی که بخواهد به صورت حرفه‌ای وارد این رشته شود نیاز به اسب دارد و از آن‌جا که قیمت اسب و نگهداری آن بالاست تعداد کمی از افراد حاضر می‌شوند به این رشته ورزشی وارد شوند. در حال حاضر 120 نفر در استان زنجان به عضویت هیات درآمده‌اند.

رئیس هیات سوارکاری استان اضافه می‌کند: قیمت اسب از 5 میلیون تومان تا یک و نیم میلیارد تومان است و کسی که می‌خواهد سوارکار حرفه ای شود و در این رشته به مقام قهرمانی برسد باید 10 اسب داشته داشته باشد. عرشیا نجفی نیا نیز چند اسب داشت و برای این که به موفقیت برسد مجبور بود هر هفته برای تمرین به تهران رفته و زیر نظر مربیان حرفه ای اموزش ببیند.حسنی به هزینه نگهداری اسب اشاره می‌کند و می‌گوید: هزینه نگهداری اسب زیاد است و ماهیانه یک تا 3 میلیون برای صاحب اسب هزینه در بردارد.


وعده ای که عملی نشد

رئیس هیات سوارکاری استان زنجان در ادامه به وعده‌ای که در دولت دهم برای ساخت محلی برای مسابقات کورس داده شده بود، اشاره و اظهارمی کند: این موضوع را بارها پیگیری کرده‌ایم اما با توجه به تعدد پروژه‌های نیمه کاره فعلا جایی برای ساخت این محل وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: محل سرپوشیده‌ای در زنجان وجود ندارد و به همین دلیل سوارکاران در فصل‌های سرد سال تمرین نمی‌کنند، هر چند در کمتر شهری می‌توان چنین محلی را پیدا کرد.


کمبود مربی

یکی از مسائلی که در حوزه سوار‌کاری وجود دارد، کمبود مربی است، حسنی در این مورد بیان می‌کند: تعداد مربیان در این بخش بسیار کم است، چرا که آخرین آزمون مربیگری در سال 84 برگزار شد و طی آن 9 نفر توانسته‌اند کارت مربیگری اخذ کنند اما بنا داریم امسال آزمون دیگری برگزار کنیم و امیدواریم تعداد مربیان را به 29 نفر افزایش دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت هیات در شهرستان‌های دیگر به چه شکلی است؟ می‌گوید: در ابهر تعداد ورزشکاران زیاد است اما کسی مقام قهرمانی ندارد. در خرم‌دره نیز بزرگ‌ترین باشگاه اسب سواری دایر است اما متاسفانه فعالیت چشمگیری را مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس هیات سوارکاری استان ادامه می‌دهد: ما علاقه داشتیم که هیات را در شهرستان طارم فعال کنیم اما متاسفانه کسی داوطلب برای مدیریت این کار نشد. در ماه‌نشان نیز فعالیتی در این زمینه وجود ندارد.


باشگاه‌های دور

ناتوانی در خرید اسب، زیاد بودن هزینه‌های نگهداری از آن، دور بودن باشگاه‌های اسب سواری از شهر از جمله موانعی است که علاقه‌مندان به این رشته ورزشی با آن مواجهند. هم اکنون در استان زنجان 12باشگاه اسب سواری فعال است و روزانه به فعالان سوارکاری خدمات ارائه می‌دهند. حسنی در این مورد اظهار می‌کند: بیشتر باشگاه‌ها در خارج از شهر قرار دارند و همین موضوع باعث شده است که بانوان کمتر به باشگاه‌ها بیایند، هر چند در آزمون مربیگری که برگزار خواهد شد شاهد حضور چند نفر از بانوان نیز هستیم.


گران‌ترین و ارزان‌ترین اسب

«علی جوادیان» یکی از باشگاه‌داران اسب در زنجان درباره قیمت اسب می‌گوید: در ایران گران‌ترین اسب از نژاد هلندی با نام فریزیناست که 200 میلیون تومان قیمت دارد. اسب‌های ترکمن هم قیمتی بین 15 تا 30 میلیون تومان را دارا هستند. در این میان اسب‌های نژاد عرب هم که از زیبایی خاصی برخوردارند بین 20 تا 100 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

از نظر جوادیان نگهداری از اسب بسیار کار سخت و طاقت‌فرسایی است و باید مدام آن را مورد پایش قرار داد. وی در این زمینه بیان می‌کند: اسب با تمام زیبایی و توانایی که دارد حیوان شکننده‌ای است، تا آن‌جا که با یک بیماری ساده کولیک(دل پیچه) جانش به خطر افتاده و در کمتر از چند ساعت از پای در می‌آید. تهیه خوراک اسب، ورزش در 3 نوبت و شستن اسب به صورت هفتگی از جمله شرایط نگهداری این حیوان به شمار می‌رود.جوادیان هزینه نگهداری اسب را در هر ماه یک میلیون تا 2 میلیون تومان برآورد می‌کند.این باشگاه‌دار اسب در زنجان ادامه می‌دهد: هم اکنون مسابقات پرش به صورت دوره‌ای در باشگاه انجام می‌شود و افراد تحت اموزش در مسابقات استانی شرکت کرده و مقام کسب می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید