• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35827
+
-

زائران خاکسار، خادمان دلباخته

دبیر ستاد اربعین در مرکزی:‌ بیش از 18 هزار نفر از طریق کنسولگری عراق مستقر در اراک برای دریافت ویزای اربعین ثبت‌نام کردند

اربعین
زائران خاکسار، خادمان دلباخته

آوا صادق|  اراک- خبرنگار:

این روزها به هر شهری که می‌روید بوی اربعین به مشام می‌رسد. چند سالی است در اربعین سید و سالار شهیدان خیل مشتاقان اهل بیت(ع) با کوله‌بار عشق و ارادت و پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند تا سفیر ارادت ایرانیان به امام سوم شیعیان باشند. امسال نیز مراسم اربعین و پذیرایی از زائرانی که راهی کربلا می‌شوند، مانند سال‌های گذشته با شور و نشاط خاصی در استان در حال برگزاری است. 


12 کمیته استانی

دبیر ستاد اربعین در استان مرکزی به همشهری می‌گوید: 12 کمیته استانی زیرمجموعه ستاد اربعین که متشکل از کمیته امنیتی و انتظامی، اطلاع‌رسانی و مستندسازی، امداد و نجات، اطلاعات، حمل‌ و ‌نقل سوخت، مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه و... هستند، به منظور خدمت‌رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی در استان تشکیل شده‌‌اند. «محسن امیدی» با اشاره به اینکه 12 کمیته اربعین با مسئولیت فرمانداران در شهرستان‌های استان تشکیل شده و فعالند، بیان می‌کند: استان مرکزی همه بضاعت و توان خود را به ‌کار گرفته و با بهره‌‌گیری از تمامی امکانات برای خدمت‌رسانی باکیفیت به زائران اربعین حسینی آماده شده است. 

وی می‌افزاید: بر اساس آمار، برای این رویداد بزرگ و اجتماع عظیم مذهبی بین‌المللی تاکنون بیش از 18 هزار نفر به منظور دریافت ویزای اربعین در استان ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که کنسولگری عراق برای نخستین بار با تلاش استانداری مرکزی برای صدور ویزا در اراک مستقر شده است. 

دبیر ستاد اربعین استان مرکزی با اشاره به اینکه کمیته بهداشت و درمان برای برپایی بهداری صحرایی در شهر مهران تلاش خود را به ‌کار گرفته است، ادامه می‌دهد: در این راستا بیش از 100 میلیون تومان دارو تهیه شده است تا به زائران خدمات درمانی و پزشکی ارائه شود. همچنین 300 دستگاه اتوبوس برای رساندن زائران از مرز مهران به شهر «کوت» پیش‌بینی شده است. 

امیدی یادآور می‌شود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در ایام اربعین حسینی 43 میلیون وعده غذا در موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی استان مرکزی در داخل کشور و همچنین مسیر نجف به کربلا برای زائران حسینی فراهم شده است. 


نمایش اتحاد و آزادی‌خواهی 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز اظهار می‌کند: مکتب عاشورا درس‌های ارزشمندی در رابطه با کمال و سعادت بشریت می‌آموزد. این فرهنگ ناب عاشوراست که می‌تواند بشر را از انحراف‌ها و گمراهی‌‌های عصر حاضر نجات دهد. امام حسین(ع) کشتی نجات بشریت است و کسانی که بر این کشتی سوار شوند هرگز گمراه نخواهند شد. 
«آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی» با تاکید بر اینکه همایش اربعین حسینی اتحاد و آزادی‌خواهی را به نمایش می‌گذارد، می‌گوید: مردم شیعه و سنی، عرب و عجم و کرد و فارس و حتی اقلیت‌های مذهبی در سراسر جهان در آیین اربعین حسینی حضور پیدا می‌کنند و این دعوت را لبیک می‌گویند و عاشقانه همراه می‌شوند. 

وی می‌افزاید: اتحاد، اقتدار و ارادت به اباعبدالله الحسین(ع) پیام مهم راهپیمایی بزرگ و بی‌نظیر اربعین حسینی است؛ حرکت و تجمعی بزرگ که نظیر آن با این گستردگی و عظمت در هیچ نقطه از جهان یافت نمی‌شود. 
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان مسئول در ستاد اربعین حسینی استان مرکزی باید در خدمت‌رسانی باکیفیت به زائران حسینی تمام تلاش خود را به‌ کار گیرند و با جدیت پیگیر باشند، بیان می‌کند: دستگاه‌های انتظامی و امنیتی نیز باید برای ایجاد نظم کامل در راهپیمایی اربعین تلاش و بهترین شرایط را برای زائران حسینی در این ایام فراهم کنند. 


تلاش برای ارائه خدمات بهتر به زائران
 
استاندار مرکزی نیز در این زمینه تاکید می‌کند: ستاد اربعین استان تمام تلاش خود را به‌ کار گرفته است که همچون سال گذشته خدمات شایسته به زائران ارائه دهد و کیفیت خدمات را نسبت به سال قبل بهبود ببخشد. در این راستا دفتر موقت کنسولی را به منظور سهولت گرفتن ویزا در استان دایر کردیم. 

«سید علی آقازاده» ادامه می‌دهد: به منظور توزیع عادلانه خدمات، تمرکز کمک‌های نقدی و غیرنقدی اهمیت بسزایی دارد. همچنین به دلیل گرانی‌ها، موکب‌داران باید در مدیریت مصرف با کمترین هزینه بهترین خدمات را به زائران حسینی ارائه دهند. وی راهپیمایی اربعین حسینی را نمایشی از عظمت شیعه که همه ادیان نیز در آن شرکت می‌کنند، می‌داند و می‌افزاید: بیش از یک‌سوم زائران اربعین حسینی از استان مرکزی عبور می‌کنند که تدابیر لازم برای حفظ امنیت آنها اندیشیده شده است. 


جلوه عاشقانه راهپیمایی اربعین حسینی 

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی استان مرکزی می‌گوید: همایش بزرگ، عظیم و عاشقانه اربعین حسینی قطعا موجب تقویت بیشتر ایمان، دستیابی به معرفت دینی، افزایش بصیرت و التزام عملی به ارزش‌های اسلامی می‌شود و راهپیمایان را با سیره و منش خاندان اهل بیت(ع) آشنا خواهد کرد. «حجت‌الاسلام صفر قربانپور» با اشاره به اینکه از اهداف کلان این همایش بزرگ و معنوی درس انسانیت و آزادگی و زنده ماندن فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت است، بیان می‌کند: مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین فرصتی مناسب برای ارتقای دین و اتحاد‌آفرینی و تبیین و ترویج اهداف حقیقی عاشوراست. وی ادامه می‌دهد: رویکرد ستاد اربعین در استان مرکزی تبیین و پیام‌رسانی به جمعیت مخاطب، زائرین و خدمت‌گزاران است. این رسالت باید از روش‌های مختلف به صورت چهره به چهره و بخشی هم از طریق رسانه‌ها و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین انجام شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید