• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35824
+
-

راهیان دیار عشق

تاکنون حدود 2 میلیون زائر از مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان و مرز مهران در ایلام راهی عتبات‌ عالیات شده‌اند

گزارش
راهیان دیار عشق

فردا روز عاشقی از راه می‌رسد و کسانی که دلشان می‌تپد برای دیدار یار، در روز موعود به دیدار او می‌رسندتا مراسم عزاداری چهلمین روز شهادت امام‌حسین (ع) را در کنار بارگاهش برگزار کنند.

 به گزارش همشهری، اعزام زائران اربعین که از اول ماه صفر از مرزهای سه‌گانه کشور آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و خیل عظیم زائران از سراسر کشور در این روزها از مرزهای «شلمچه» و «چذابه» در خوزستان و «مهران» در استان ایلام راهی عتبات عالیات می‌شوند تا در روز اربعین حسینی در جوار امام حسین(ع)باشند.از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از یک میلیون زائر از مرز مهران و بیش از 700 هزار نفر از مرزهای چذابه و شلمچه به مقصد عتبات‌ عالیات عبور کرده‌اند. طبق پیش‌بینی مسئولان، تا پایان ایام اربعین بیش از 3 میلیون نفر از مرزهای سه‌گانه کشورمان تردد خواهند کرد.

با توجه به افزایش آمار زائران در ایام اربعین سال جاری در مقایسه با سال گذشته، خدمات رفاهی و امنیتی مرزها نیز بیشتر و بهتر از قبل شده است به طوری که امسال مرزهای سه‌گانه تردد زائران هوایی پایش می‌شود.


پایش هوایی مرزها 

فرمانده هواناجا از کنترل و پایش هوایی مرزهای سه‌گانه کشور که زائران اربعین حسینی(ع) در آنها تردد می‌کنند با استفاده از سیستم‌های پهپادی خبر داد.
سردار خلبان «حسینعلی مستاجران» درباره تمهیدات هواناجا برای برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: هواناجا امسال با تجهیزات جدید و بهره‌برداری کامل از توان رزمی و عملیاتی خود در کنار پلیس‌های تخصصی در خدمت زائران حسینی(ع) است.

وی گفت: تمام تجهیزات این پلیس اعم از هواپیما، بالگرد، سیستم‌های پهپادی پروازی و زمینی برای اجرای مأموریت‌های مختلف در ایام راهپیمایی بزرگ اربعین به کار گرفته شده‌اند.
مستاجران افزود: هواناجا بر اساس مأموریت‌های محوله همواره در طول سال به نوعی در حالت آماده‌باش است اما همزمان با آغاز راهپیمایی اربعین حسینی (ع) حالت آماده‌باش فوق‌العاده به خود می‌گیرد و خلبانان و افسران آن در مأموریت‌های مختلف نقش ایفا می‌کنند.

فرمانده هواناجا بیان کرد: هواناجا در مأموریت‌های امنیتی، کنترل و پایش هوایی مرزهای سه‌گانه و مدیریت ترافیک نقش ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: با ارتش و سپاه نیز تعامل و همکاری خوبی داریم، اگرچه امکانات و تجهیزات موجود نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پاسخگوی مأموریت‌های محوله و پیش‌بینی‌شده است.


تردد یک میلیون زائر اربعین از مرز مهران 

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای ایلام نیز گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون یک میلیون و 141 هزار و 500 زائر اربعین از طریق مرز بین‌المللی مهران راهی عتبات عالیات شده‌اند.«نورالله دلخواه» با اشاره به این‌که موج ورود زائران به کشور هم آغاز شده است، به ایرنا گفت: تمهیدات لازم برای تسهیل ورود زائران اربعین از گذرگاه مرزی مهران اندیشیده شده است.

وی افزود: روزانه به طور متوسط 6 هزار زائر از این مرز به شهرهای مقدس کربلا و نجف در کشور عراق سفر می‌کنند ولی در ایام منتهی به اربعین نزدیک به 3 میلیون زائر از این مرز برای سفر به عتبات عالیات تردد می‌کنند.
مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای ایلام ادامه داد: تدارک کافی برای تامین وسایل نقلیه عمومی برای جابه‌جایی زائران عتبات عالیات قبل از برگزاری کنگره بزرگ اربعین دیده شده است. در این خصوص از ظرفیت سایر استان‌ها مانند سال‌های گذشته استفاده می‌شود. به گفته این مسئول، پایانه مهران از 96 گیت خروجی برخوردار است که امکان تردد در تمام آنها وجود دارد.


عزاداری در لرستان

مردم لرستان نیز همزمان با عزاداران حسینی در سراسر کشور، در ایام اربعین به عزاداری می‌پردازند. مردم استان در تمامی شهرها، با حضور در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) می‌نشینند. همچنین موکب‌های مستقر در استان در این ایام آماده پذیرایی از تمامی زائران است. عزاداران لرستانی در حالی در این ایام نوای لبیک یا حسین سر می‌دهند که آئین باشکوه پیاده‌روی بزرگ 82 کیلومتری مسیر نجف تا کربلا که از آن به عنوان بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان یاد می‌شود، با حضور میلیون‌ها عاشق دلسوخته اهل بیت (ع) از اقصی نقاط دنیا در کربلا برگزار می شود.

در این ایام تا پایان ماه صفر، مراسم عزاداری در بیت امام‌جمعه خرم‌آباد برگزار نیز می‌شود. مراسم عزاداری اربعین حسینی، رحلت پیامبر گرامی اسلام، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در بیت آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان برگزار می شود.این مراسم از روز سه‌شنبه به مدت ۱۰ شب و پس از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.


تردد 700 هزار زائر از مرزهای خوزستان

همچنین، مدیرکل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای خوزستان درباره آمار تردد زائران اربعین حسینی از 2 مرز چذابه و شلمچه گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۶۴۲ هزار و ۹۶۰ نفر از این 2 مرز عبور کرده و راهی عتبات‌ عالیات شده‌اند.
«غلام‌عباس بهرامی‌نیا» در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: از این تعداد ۵۶۹ هزار و ۴۶۰ نفر ایرانی و بقیه اتباع غیرایرانی بوده‌اند.
وی درباره آمار تفکیکی تردد از مرزهای خوزستان گفت: از اول صفر تاکنون ۱۹۸ هزار و ۹۲۶ نفر از مرز چذابه تردد داشته‌اند که ۱۹۳ هزار و ۳۰۱ نفر ایرانی و 5۶۲۵ نفر اتباع غیرایرانی بوده‌اند.
بهرامی‌نیا درباره مرز بین‌المللی شلمچه نیز تصریح کرد: همچنین در مدت مشابه، ۴۴۴ هزار و ۳۴ نفر از مرز شلمچه تردد کرده‌اند که از این میان ۳۷۶ هزار و ۱۵۹ نفر ایرانی و ۶۷ هزار و ۸۷۷ نفر اتباع غیرایرانی بوده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید