• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35821
+
-

طرح مصوب برای بافت تاریخی آلاشت وجود ندارد

اشکان جهان‌آرای| ساری-خبرنگار:

شهرداری‌ها متولیان اصلی نظارت بر ساخت‌وساز و اجرای طرح‌های عمرانی در شهرها هستند. در آلاشت که تاریخی و فرهنگی بودن بافت آن مدنظر دوستداران میراث فرهنگی قرار دارد، این وظیفه از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل برنامه‌هایی برای حفظ بافت تاریخی این شهر کوهستانی در حال انجام است. در یکی از این برنامه‌ها که مربوط به تعریض یکی از کوچه‌های آلاشت بود، انتقادهایی به وجود آورد که در نهایت این کار متوقف شد. در این‌باره با «عبدالکریم پهلوان» شهردار آلاشت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.


چرا تعریض کوچه «شهید اصغری» آلاشت توسط شهرداری متوقف شد؟

مایل به ایجاد تنش در شهر نیستیم. هر اقدامی که انجام می‌شود، برای توسعه شهر است. فعلا با توجه به برخی انتقادها کار متوقف شده، اما استانداری در نامه‌ای به شهرداری تأکید کرده که برابر طرح هادی کار کنیم و فقط در محدوده موزه مردم‌شناسی از میراث استعلام بگیریم.

این اختلافات ریشه در قانون و مصوبات دارد؟

اختلاف نظری بین میراث فرهنگی، استانداری و شهرداری وجود دارد. البته هیچ یک از این نهادها و مسئولانشان مخالف حفظ بافت باارزش نیستند. میراث فرهنگی می‌گوید 90 درصد شهر مشمول ضوابط و مقررات بافت تاریخی است. از طرفی آلاشت طرح مصوب ندارد. مشاور انتخاب شده و در حال مطالعه است که امیدواریم زودتر این مطالعات به سرانجام برسد و طرح مصوب برای بافت تاریخی-فرهنگی آلاشت تعیین شود.

از نظر شهرداری ساخت‌وساز باید چگونه انجام شود؟

استانداری در 2 نامه به شهرداری نوشته فقط برای اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت‌وساز در محدوده موزه از میراث فرهنگی استعلام شود و برای بقیه مناطق انجام اقدامات برابر ضوابط ملی ساختمان باشد، اما میراث فرهنگی می‌گوید فقط 10درصد بافت این شهر تاریخی-فرهنگی نیست. از سوی دیگر شهروندان در همه جای بافت درخواست‌هایی برای دریافت خدمات دارند. مخالف حفظ بافت نیستیم، اما باید همه چیز در مسیر مشخص قانونی و بر اساس برنامه‌های مصوب باشد. سال 84 بخش‌های زیادی از آلاشت به عنوان بافت فرسوده اعلام شد که به تأیید شورای عالی هم رسید. بعدها گفته شد بافت تاریخی-فرهنگی است، اما مصوبه‌ای وجود ندارد. 

بالاخره راهکار چیست؟

نه شهرداری بافت را می‌خواهد از بین ببرد و نه مسئولان سایر سازمان‌ها. اما باید همه در کنار هم به اتفاق نظری درباره بافت شهر برسیم. هم میراث فرهنگی اعتبار برای حفظ بافت بگذارد و هم مردم در این زمینه همکاری کنند. اگر قرار است بافت را حفظ کنیم باید به نقطه مشترکی برسیم که نیازهای شهر در آن دیده شده باشد و از طرف دیگر حفظ بافت مد نظر قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :