• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35820
+
-

نقدی بر طرح پیش‌فروش لوازم خانگی

پریسا اشرفی|  البرز-خبرنگار:


پیش‌فروش ملی لوازم خانگی در حالی با مجوز ستاد تنظیم بازار آغاز شد که تاکنون فقط یک شرکت موفق به حضور در این طرح شده؛ این در حالی است از همان روزهای ابتدایی اجرای این طرح، انتقادات زیادی به آن مطرح شد و حتی برخی این طرح را بی‌شباهت به پیش‌فروش خودرو ندانستند. همچنین به نظر می‌رسد نیاز بازار لوازم خانگی ایران با حضور یک شرکت پوشش داده نمی‌شود و باید حضور گسترده‌تری در آن به وجود آید.

یک کارشناس اقتصادی فعال در حوزه لوازم خانگی می‌گوید: تمام وجوه این طرح به طور کامل دیده نشده است. نامشخص بودن سازوکار شبکه خدمات پس از فروش، شکل‌گیری بازار ثانویه و سفته‌بازی، خرید و فروش حواله‌های پیش‌فروش، بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات وارداتی با توجه به شرایط تحریم و ‌خدشه‌دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل از نقاط ضعف این طرح است.

«علی صادق‌نژاد» می‌افزاید: اجرای طرح پیش‌فروش نمی‌تواند موثر باشد؛ البته در صورتی که اجرای چنین طرحی ضرورت پیدا کند، تمامی تولیدکنندگان انجمن صنایع لوازم خانگی ایران باید آن را بررسی کنند و  به اجرای آن نظر دهند. همچنین ارائه چنین طرح‌هایی از سوی بخش خصوصی به کمیته تنظیم بازار آن هم قبل از بررسی، قابل قبول نیست.

وی ادامه می‌دهد:  استقبال از این طرح، زیاد بود اما این نگرانی وجود دارد که با اجرای چنین طرح‌هایی، فضای روانی بازار، ملتهب شود؛ چراکه حجم نقدینگی سرگردان در کشور چند صد هزار میلیارد تومان است و برخی افراد جامعه برای حفظ ارزش پول خود و کسب درآمد حاضرند پولشان را صرف خرید هر کالایی کنند که احتمال گران شدن آن می‌رود.

صادق‌نژاد اضافه می‌کند: در این شرایط، اجرای طرح پیش‌فروش لوازم خانگی، همان آثار و پیامدهای طرح‌های پیش‌فروش خودرو را به دنبال خواهد داشت. در طرح‌های پیش‌فروش خودرو، میلیون‌ها نفر به سایت خودروسازان مراجعه کردند و در چند دقیقه، چند هزار خودرو به فروش رفت اما این طرح نتوانست التهاب و گرانی در بازار خودرو را مهار کند و بیشتر با تهییج جامعه موجب گردش نقدینگی سرگردان شد.

وی در پایان می‌گوید: به نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی با اجرای گسترده طرح‌هایی مثل پیش‌فروش خودرو دچار حمله نقدینگی سرگردان شود که نتیجه آن، گران‌تر شدن لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید مردم و دور شدن این کالاها از دسترس متقاضیان واقعی باشد؛ بنابراین این طرح‌ها ممکن است چنین پیام‌هایی به مردم بدهد که گویا قرار است از چند ماه آینده در بازار لوازم خانگی، کمبود شدید ایجاد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید