• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3576
+
-

جزئیات طرح جدید ترافیک در شورای شهر بررسی می‌شود

محسن هاشمی: طرح ترافیک فعلی تا فروردین 97 ادامه خواهد داشت

شورا
جزئیات طرح جدید ترافیک در شورای شهر بررسی می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش دیروز پیش از شروع سی‌وششمین جلسه علنی این شورا از وقوع 2زلزله سخن گفت که یکی زمین را به لرزه درآورد و دیگری جامعه را. به گفته هاشمی، این هشدارها نه آنقدر کوچک بود که حس نشود و نه آنقدر بزرگ بود که پیامدهای سختی داشته باشد، اما تلنگری بود مبنی بر اینکه ما هم باید تهران را در برابر زلزله مقاوم بسازیم و هم مدیریت جامعه را کارآمد کنیم. به گزارش همشهری، محسن هاشمی همچنین در آستانه نخستین سالگرد درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: شاید امروز بیش از هر زمان دیگری خلأ ایشان در فضای متلاطم جامعه احساس می‌شود.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، هاشمی، نماد عقلانیت نظام بود؛ عقلانیتی که ضرورت‌های جامعه و نیازهای مردم را با مصالح نظام و مبانی اسلام پیوند می‌زد و برای بن‌بست‌ها، راه برون‌رفت طراحی می‌کرد و از تهدیدها فرصت می‌ساخت.

 محسن هاشمی که بعد از گذشت یک ساعت از شروع جلسه، اداره جلسه را به ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا سپرد، هنگام ترک صحن در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان درباره طرح جدید ترافیک پاسخ داد.

وی ضمن تأیید کلیات این طرح گفت: بیش از 120هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک وارد می‌شوند که در طرح جدید تلاش خواهیم کرد تعداد این ورودی‌ها کاهش پیدا کند.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه طرح ترافیک فعلی تا فروردین‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: بیش از 20سال است که طرح ترافیک فعلی در حال اجراست و آلودگی هوا هم کاهش نیافته و عملا گویی طرح ترافیک اجرا نمی‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در مورد ممنوعیت طرح‌های شناور نیز گفت: صدور مجوزهای شناور اقدام مناسبی بود اما متأسفانه به‌صورت مناسب از آن استفاده نمی‌شد و کارت‌های شناور به‌صورت غیرقانونی در اختیار افرادی قرار می‌گرفت.

به گفته هاشمی، هنوز به‌صورت رسمی طرح ترافیک جدید به تصویب نرسیده و باید مسیرهای قانونی برای تصویب این طرح طی شود و شورای شهر تهران و شورای‌عالی ترافیک باید طرح جدید را به تصویب برسانند تا اجرایی شود.

البته کلیات این طرح مورد تأیید شوراست، اما در جزئیات آن همچنان باید مسائل مختلف مورد بحث و بررسی قرار‌گیرد.

 

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در مصاحبه با خبرنگاران از هم‌عقیده‌بودن شورای شهر و شهرداری در بحث طرح ترافیک جدید سخن گفت و افزود: روالی که تا به امروز ادامه داشته و سال‌هاست تحت یک روال مشخصی اجرا می‌شد، دیگر کارآمد نیست و نیاز به اصلاح دارد. وی در مورد یکی از ایراداتی که به طرح فعلی ترافیک وارد است، گفت: این طرح یک فضایی را برای رانت فراهم کرده اما در طرح جدید بناست که وضعیت مقداری متفاوت باشد؛ یعنی فضای اخذ مجوز سالانه تبدیل شود به عوارض روزانه‌ای که بر مبنای ضرایب محاسبه خواهد شد. به‌گفته وی، باید کلیات طرح و پیوست‌های اجتماعی، ترافیکی و زیست‌محیطی آن به شورا ارائه شود تا شورا بتواند نظراتش را درباره کلیت طرح با دقت بیشتری مطرح کند.

 

 

پیوست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برای ساخت‌وسازها

یکی دیگر از دستورات جلسه دیروز بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری به تدوین پیوست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در پروژه‌های بزرگ عمرانی بود. اما یک فوریت این طرح که از سوی احمد مسجدجامعی ارائه شده بود، رأی نیاورد و قرارشد به‌صورت عادی بررسی شود.

نظر مسجدجامعی این بود که باید در ساخت‌وسازهای شهری به بحث زلزله هم دقت لازم شود. مسجدجامعی در این‌باره گفت: جایکا به‌عنوان نهادی که در این موضوع تخصص داشته و برنامه‌های مدیریت بحران را تدوین کرده تأکید می‌کند که اگر پیش‌بینی‌ها رعایت شود می‌توان خسارات ناشی از وقوع زلزله را تا 90درصد کاهش داد که متأسفانه این بخش از صحبت‌های جایکا همواره مغفول مانده است.

وی گفت: علاوه بر ساختمان‌ها، فضاهای بازشهری که درهنگام وقوع زلزله می‌تواند آماده پذیرش اسکان شهروندان باشد نیز از امکانات و تجهیزات لازم نظیر آب سالم آشامیدنی و مواد غذایی یا چادر برخوردار نیست و باید برای این مهم نیز تدارکات لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران هم که در جلسه حاضر بود، از اینکه امروز پروژه‌ها بدون اینکه پیوست مدیریت بحران داشته باشند، به سرعت در شهر ساخته می‌شوند، انتقاد کرد. احمد صادقی به ساخت پل‌های تک‌پایه یا اعطای مجوز به مدارس غیرانتفاعی غیرمقاوم انتقاد داشت و آن‌را نشان‌دهنده بی‌توجهی به پیوست‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل دانست که همواره ریسک شهر را بالا می‌برد.

 

 

‎ساماندهی یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای

دیروز طرح دوفوریتی ساماندهی یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای تهران هم از سوی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا مطرح شد. به گفته محمد علیخانی، پارک‌های حاشیه‌ای و بعضا دوبله خودروها در حاشیه خیابان‌ها مشکل در تردد، کندی حرکت و در نهایت آلودگی هوا را موجب می‌شوند.

وی افزود: پارک‌های حاشیه‌ای اساسا از نظر اقتصادی، پارکینگ‌های عمومی شهر را نیز متضرر می‌سازند. از سوی دیگر با توجه به طرح بازنگری ترافیک که در حال ارسال به شوراست، باید به فکر ساماندهی پارک حاشیه‌ای بود.

به گفته علیخانی، این طرح منجر می‌شود تا 2600نیروی شهرداری که دچار ناکارایی شده‌اند نیز به‌کار گرفته شوند و از تحمیل 11میلیارد تومان خسارت روزانه به شهرداری تهران جلوگیری شود. یکی دیگر از تأکیدات علیخانی 15هزار پارکومتر شهر بود که در عمل از رده خارج شده‌ و موجب بروز مسائل مرتبط با پارکبان‌ها شدند که خیابان را به مردم اجاره می‌دادند. به گزارش همشهری، دوفوریت این طرح نیز به تأیید اعضای شورای شهر رسید.

 

 

 

   پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات

 

ناهید خداکرمی دیروز در نطق پیش از دستور خود به اعتراضات مردمی یکی دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: طی این اعتراضات حوادث تلخی نیز اتفاق افتاد و تعداد زیادی از شهروندان تهرانی ازجمله دانشجویان دستگیر و زندانی شده‌اند.

بدیهی است با خاطره تلخی که مردم، والدین و بستگان این عزیزان از کهریزک و سرنوشت روح‌الامین‌ها دارند، بسیار نگرانند که مبادا یک قاضی و یک نیروی خودسر دیگر یا یک هم‌سلولی اراذل و اوباش اشتباه کند و خدای ناکرده اتفاقی غیرقابل بازگشت حادث شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که طبق اصول 19، 20 و 27 قانون اساسی مردم از حقوق برابر برخوردارند و حق دارند تا اعتراضات خود را به‌صورت فردی یا راهپیمایی مسالمت‌آمیز بیان دارند، یک گروه هر زمان که اراده کنند از این حق استفاده می‌کنند و به خیابان می‌آیند درحالی‌که سایر گروه‌ها از این حق محرومند و نه دیده می‌شوند و نه صدایشان شنیده می‌شود و همواره با وجود اعتراضات مسالمت‌آمیز، در معرض تهدید قرار دارند.

ناهید خداکرمی از رئیس شورای شهر تهران خواست که با جدیت پیگیر سرنوشت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر باشد و به‌نحو احسن شرایط حضور خانواده‌های بازداشت‌شدگان را در شورای اسلامی شهر تهران فراهم کند.

وی درعین حال از اعضای شورای شهر تهران هم خواست تا به اتفاق به میان جوانان، اصناف، دانشجویان، معلمان، کارگران و سایر اقشار بروند، سخن آنان را بشنوند و باب گفت‌وگو میان مدیران خسته و محتاط دهه اول انقلاب را با جوانان پرشور امروز بازکنند.

 

 

 

شورای تهران فردا جلسه ندارد

فردا جلسه علنی شورای شهر به مناسبت نخستین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار نمی‌شودو قرار است اعضای شورای شهر در مراسمی که به همین مناسبت روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت داشته باشند. 

 

محمد علیخانی/ عمران و حمل‌ونقل (رئیس):

 

 اعتراض من مربوط به تصرف غیرقانونی اردوگاه شهید میرحسینی در منطقه22 تهران است چون طبق اخبار واصله این اردوگاه در دوره مدیریت جدید شهرداری تهران به همراه اموال داخل آن به‌صورت غیرقانونی تصرف شده است. از شهردار تهران می‌خواهم گزارشی از اقدامات به عمل آمده برای رفع تصرف مذکور به شورای اسلامی شهر ارائه کند. 

 

حجت نظری/ فرهنگی و اجتماعی:

 

 عمارت مستوفی‌الممالک متعلق به اواخر دوره ناصرالدین شاه در تملک اداره پست و درحال تخریب است درحالی‌که اداره پست باید ملزم به مرمت این بنا شود.  به گفته نظری، 10سال است که این خانه در نوبت مرمت قرار دارد اما همه اقدامات ناقص رها شده و اداره پست حتی مسئولان میراث فرهنگی را هم به‌منظور رسیدگی به داخل این بنا راه نداده است.

 

محمدجواد حق‌شناس/ فرهنگی و اجتماعی (رئیس):

 

 هفدهم دی‌ماه سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی است اما متأسفانه دو یادگار باقیمانده از او در تهران این روزها حال خوشی ندارند. خانه پدری تختی که می‌توانست موزه و جاذبه گردشگری باشد به تریکوبافی تبدیل شده و در معرض تخریب است. همچنین زورخانه پولاد که تختی در آنجا به ورزش می‌پرداخت تبدیل به انبار شده است که می‌تواند طی هماهنگی با دستگاه‌های مسئول تبدیل به فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی شود.

 

محمد سالاری/ معماری و شهرسازی (رئیس):

 

 کمیسیون تلفیق هفته گذشته در راستای بودجه97 دولت تصمیم گرفت آموزش و پرورش مجاز باشد تا تمام املاک خود را بدون پرداخت عوارض تغییر کاربری بدهد. این موضوع یکی از بدترین تصمیمات ممکن بوده است. بنده تذکر می‌دهم چون در غیر این صورت این بار آموزش و پرورش برای کسری بودجه خود به شهرفروشی متوسل می‌شود. هم‌اکنون تهران یک میلیون و 100هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد 200هزار نفر در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند. در 70درصد موارد این مدارس در منازل مسکونی با قدمت 30سال به بالاست درحالی‌که مدارس باید در فضاهای ایمن باشند تا هنگام بحران بتوان از مدارس به‌عنوان محل‌های ایمن استفاده کرد. از شهرداری تهران و ریاست شورا درخواست می‌کنم نسبت به استحکام بنای مدارس غیرانتفاعی اقدام کنند.

 

شهربانو امانی/ عمران و حمل ونقل:

 

 با توجه به وقایع و اعتراضات اخیری که در تهران اتفاق افتاده پیشنهاد می‌کنم جلسه غیرعلنی داشته باشیم و از مقامات کشوری و لشکری دعوت کنیم تا ابعاد مختلف تقاضای بحق مردم را واکاوی کنیم. در 40سال اخیر مطالبات بحق مردم و اعتراضات درست آنها براساس قانون اساسی هنوز پاسخ داده نشده. انتظار داریم آقای روحانی نسبت به دولت قبل تفاوت داشته باشد و مردم بتوانند تجمعات قانونی خودرا داشته باشند. 

 

محسن هاشمی/ رئیس شورا:

 

 در پاسخ به شهربانو امانی: در این‌باره شخصا با وزیر کشور صحبت‌هایی داشته‌ام.

 

احمد مسجدجامعی/ فرهنگی و اجتماعی:

 

 با توجه به سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی پیشنهاد می‌کنم از آنجایی که تختی کارمند شرکت راه‌آهن بود و در باشگاه راه‌آهن نیز رشد کرد و از طرفی چون ساختمان راه‌آهن نیز بنای میراثی است، می‌توانیم این مکان را به موزه‌ای از آثار به جا مانده از پهلوانان ایران زمین از پوریای ولی تا تختی اختصاص دهیم.  

این خبر را به اشتراک بگذارید