• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3574
+
-

نمایندگان در گفت‌وگو با همشهری روایت کردند

شرح ناآرامی‌ها در نشست سه‌ساعته مجلس با مسئولان امنیتی

مجلس
شرح ناآرامی‌ها در نشست سه‌ساعته مجلس با مسئولان امنیتی

فرزانه آیینی/ خبرنگار:

بیش از 250نماینده با وجود حضور در حوزه‌های انتخابیه‌شان دیروز به مجلس بازگشتند تا در نشستی محرمانه با مسئولان امنیتی کشور شرح ناآرامی‌های یک هفته اخیر کشور را بشنوند و در جریان چرایی و چگونگی شکل‌گیری اعتراضات خیابانی روزهای گذشته قرار بگیرند.

سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، عبدالرضا رحمانی فضلی  وزیر کشور، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا وسیما مهمانان این جلسه محرمانه بودند. دستاورد این جلسه که قریب به 3ساعت به‌طول انجامید به کام نمایندگان خوش نیامد و آنها مباحث ارائه شده در این نشست غیرعلنی را تکراری و دست دوم دانستند.

لابی نمایندگان با وزرا برای آزادی بازداشتی‌ها

جمعی از نمایندگان شبانه و جمعی دیگر صبح زود به قصد حضور در این نشست محرمانه از حوزه‌های انتخابیه‌شان راهی بهارستان شدند؛ به همین دلیل جلسه‌ای که قرار بود رأس ساعت 8صبح رسمیت یابد کمی دیرتر برگزار شد. ساعت از 8گذشته بود و نمایندگان یکی یکی در صندلی‌هایشان جای می‌گرفتند و مسئولان دعوت شده هم با همراهان‌شان وارد صحن بهارستان می‌شدند. عقربه‌های ساعت به 9نرسیده بود که با ریاست علی لاریجانی جلسه رسمی شد. او در آغاز از اینکه مسئولان مذکور درخواست هیأت رئیسه را برای ارائه گزارش به مجلس پذیرفته بودند تشکر کرد و در لزوم اهمیت برگزاری این جلسه سخن گفت. گرداگرد وزرای اطلاعات و کشور به‌خاطر مراجعه نمایندگان شلوغ بود و سبب بی‌نظمی جلسه شده بود. آن‌طور که هدایت‌الله خادمی به همشهری خبر داده نمایندگان با مراجعه به وزرا پیگیر وضعیت بازداشت‌شدگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان بودند و از آنها برای تسهیل روند آزادی‌شان وعده می‌گرفتند.

گلایه صریح علوی از علی عسگری

لاریجانی با دعوت نمایندگان به نظم از وزیر اطلاعات خواست در جایگاه ناطقان قرار گیرد و شرحی از روند و ریشه ناآرامی‌ها ارائه کند. محمود علوی، وزیر اطلاعات از ریشه‌های ماجرا و چگونگی شکل‌گیری موج نارضایتی‌ها که به «نه به گرانی‌ها » شهره شده‌اند، گفت. مضمون سخنان وزیر اطلاعات به گفته یکی از نمایندگان چنین بود که رخ دادن این اعتراضات دور از ذهن نبوده چرا که بحث القای احساس گرانی‌ها به مردم به‌صورت سازمان یافته از سوی برخی جریانات منتقد دولت از پرصداترین تریبون‌ها شنیده می‌شود. گلایه وزیر اطلاعات از روندی که احساس امنیت روانی مردم را نشانه گرفته بودند چنان بود که انگشت اتهامش را به سمت صدا و سیما نشانه گرفت و تأکید کرد صدا و سیما هم در این رویه بی‌تأثیر نبوده و گزارش‎های هدفمندی که درباره بزرگنمایی گرانی برخی کالاهای مصرفی تهیه می‌کرده است روی احساس مردم از افزایش گرانی‌ها تأثیر داشته است. او در همین راستا به گزارش‌های بخش‌های مختلف خبری صدا وسیما درباره افزایش قیمت تخم مرغ اشاره کرد و نسبت به رشد این رویه از علی عسگری آشکارا گلایه کرد.

علی عسگری: شورای تأمین گفت دست نگه دارید

گلایه علوی از صدا و سیما البته از سوی ریاست سازمان صداوسیما بی‌پاسخ نماند و او هم در نوبت گزارشش از رویه صدا و سیما سخن گفت: روند صدا وسیما در پوشش اخبار براساس اخبار روز و نیاز‌های مردم است و صداوسیما قصد عملکرد جناحی یا گروهی ندارد و رویکرد سازمان ملی است . به گفته یکی از نمایندگان، عسگری درباره علت تأخیر پخش گزارش‌های اعتراض‌ها در رسانه ملی گفت: عزم ما در صدا وسیما پوشش اخبار بود اما بحث اعتراض‌های خیابانی را در جلسه شورای تأمین که طرح کردیم به ما گفتند فعلا دست نگه دارید تا ما به شما اعلام کنیم.

معترضان، اقشار کم درآمد جامعه بودند

دیگر مسئولی که برای ارائه گزارش پشت تریبون رفت رحمانی فضلی بود. او گزارشی بلند بالا از سیر اعتراض‌های روزهای اخیر در کشور را به همراه آمار و ارقام به نمایندگان ارائه کرد. رحمانی‌فضلی پنجشنبه گذشته در سمنان گفته بود: تعداد افرادی که در تجمعات حضور داشتند بیشتر از 40هزار نفر نبود. به گفته نماینده ایذه، رحمانی‌فضلی خبر داده که اعتراض‌کنندگان اقشار کم‌درآمد جامعه بودند که شرایط معیشتی و تشدید گرانی‌ها آنها را نگران کرده بود. خادمی به همشهری خبر داد که وزیر کشور وعده داده مسیر آزادی بازداشت‌شدگان 17تا 25ساله ناآرامی‌های اخیر را تسهیل کند. توضیحات رحمانی فضلی درباره روند اعتراض‌ها با گزارش سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی درباره دامنه حضور معترضان و سبک اعتراض‌ها کامل‌تر شد. سردار سلامی نیز از نگاه سپاه پاسداران درباره ریشه‌یابی و چگونگی شکل‌گیری اعتراض‌ها و سوءاستفاده مخالفان خارج از کشور نظام از این جرقه اعتراضی، دیگر گزارشی بود که به سمع مجلس رسید.

گزارش 7نماینده به مهمانان بهارستان

در پی توضیحات مسئولان حاضر 7نفر از نمایندگان ازجمله علی مطهری فرصت سخنرانی به‌دست آوردند و از آنچه در روزهای گذشته و درخلال اعتراضات به آنها گزارش شده بود، سخن گفتند، از آمارهای متفاوتی که درباره بازداشتی‌ها ارائه می‌شود گرفته تا بحث مسدود شدن شبکه‌های مجازی، ریشه یابی پیوستن گروه‌های سنی 16تا 25سال به تجمعات اعتراضی و... مهم‌ترین مباحثی بودکه در سخنان نمایندگان خطاب به مقامات امنیتی- اطلاعاتی کشور ارائه شد.  به گفته نماینده ایذه، نطق نمایندگان وجه مشترکی داشت وآن این بود که گزارش جدیدی از سوی مهمانان امنیتی بهارستان به آنها ارائه نشده و هرچه اعلام شد نقل اطلاعاتی بود که در روزهای اخیر در رسانه‌ها و صدا و سیما منتشر شده بود. پایان‌بخش جلسه سه ساعته مجلس هم سخنان علی لاریجانی بود. آن‌طور که بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه خبرداده رئیس مجلس در این جلسه با تشریح فضای فعلی کشور خواستار توجه به مسائل داخلی شد و بر لزوم ایجاد وحدت در جامعه تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید