• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35715
+
-

عبور سهل و ممتنع وزیران از مجلس

مجلس
عبور سهل و ممتنع وزیران از مجلس

یک جلسه غیرمعمول در مجلس که نمونه‌اش در روزهایی که مجلس درگیر لایحه بودجه است، دیروز برگزار شد؛ جلسه‌ای که از بعدازظهر شنبه آغاز شد و تا پاسی از شب برای بررسی صلاحیت 4گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه‌های «اقتصاد»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «صنعت، معدن و تجارت» و بالاخره «راه و شهرسازی» ادامه یافت. کار بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند و محمد شریعتمداری گزینه‌های پیشنهادی اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ساعت 6 بعدازظهر ادامه یافت. حسن روحانی که برای دفاع از وزیران خود به مجلس رفته بود، گفته بود: «امروز«الذی انقض ظهرک» است و بار اجرایی امروز آنقدر سنگین است که اگر متکی به خدا و عشق اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) نباشیم، پشت را می‌شکند» و اینگونه از نمایندگان مجلس خواسته بود به دولت و این وزیران پیشنهادی کمک کنند. فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد در موقعیتی سهل و ممتنع برای رأی گرفتن از مجلس گیر کرده بود. عبور او از مجلس سخت بود از آن جهت که شرایط ویژه اقتصادی وزیری استخوان خردکرده و شناخته‌شده می‌طلبید و برای همین مخالفان با سیلی از سؤالات به استقبال دژپسند رفته بودند که مثلا برنامه او برای مبارزه با بانک‌ها، رفع موانع تولید و بالا بردن تولید ناخالص ملی (GNP) چیست؟ و اینکه در جنگ اقتصادی که پیش رو داریم چه آرایش جنگی خواهیم گرفت؟ اما عبور دژپسند از گدار مجلس به یک تعبیر می‌توانست آسان باشد؛ چه اینکه برخی نمایندگان معتقد بودند در چنین شرایطی نباید یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور خالی بماند و باید اقتصاد را سکانداری باشد که این کشتی طوفان‌زده را با همکاری قوای دیگر هدایت کند. اینچنین هم بود که دژپسند وقتی برای دفاع از خود پشت تریبون رفت نطق را بر همین تعامل و همیاری قوا سوار کرد و گفت که ادعای معجزه ندارد مگر با تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه. او به دارایی‌های دولت تکیه کرد و گفت: «آیا می‌دانید سرمایه گرانقدری به نام دارایی‌ها و اموال مازاد دولتی داریم که ارزش دفتری آن 7 هزار هزار میلیارد تومان است؛ اگر فقط 20درصد آن قابلیت نقدشوندگی داشته باشد می‌توان از آن به‌عنوان اهرمی برای تحریک بخشی از اقتصاد استفاده کرد».

کار محمد شریعتمداری سخت‌تر از دژپسند بود؛  وزیری که مغضوب فراکسیون امید مجلس قرار گرفته بود از آن جهت که انتظار داشتند رئیس‌جمهور برای معرفی شریعتمداری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظر اعضای فراکسیون و مخصوصا محمدرضا عارف، رئیس این فراکسیون را جویا شود که نشده بود.

شریعتمداری به واسطه اتفاقاتی که در دوران وزارتش در صنعت،  معدن و تجارت در حوزه خودروسازی و اعطای رانت واردات خودرو رقم خورده بود محبوب فراکسیون ولایی (اصولگرایان نزدیک به پایداری) هم نبود و در فراکسیون سوم مجلس یعنی مستقلین و طیف نزدیک به لاریجانی هم کمترین آرا را کسب کرده بود. به این ترتیب او برای دفاع از خود باید روی موج مبارزه با فساد سوار می‌شد تا نشان دهد در اتفاقاتی که در دوران وزارتش در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت رقم خورد کمترین نقش را داشته است. اینچنین هم بود که در نطقش که به بخش دوم مجلس و بعد از ساعت 6 بعدازظهر موکول شده بود، اعلام کرد اگر یک مورد فساد را ببیند حتما به مراجع قضایی معرفی می‌کند و به‌عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنود در یک وزارتخانه پست مدیرعاملی خرید و فروش می‌شود، تنش می‌لرزد.

 وزیر بعدی رضا رحمانی بود؛ وزیری که مجلس را می‌شناخت و سابقه حضورش در مجلس می‌توانست کار را برای او آسان کند اما میراثی که در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در روزهای التهاب اقتصادی به‌جا مانده بود و سابقه‌ای که رحمانی در مجلس از تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی به‌جا گذاشته بود ،کار را برای او سخت کرده بود؛ با این حال قابل پیش‌بینی بود که او از مجلس عبور خواهد کرد. اصولگرایان اعلام کرده بودند فراکسیونشان در رأی دادن به رحمانی آتش به اختیار عمل می‌کنند. طیف نزدیک به لاریجانی بیشترین همراهی را با رحمانی نشان داده بودند و امیدی‌ها هم که نظر موافقشان را با او اعلام کرده بودند. محمد اسلامی دیگر گزینه روحانی برای وزارتخانه چهارم یعنی راه و شهر‌سازی‌ بود که مجلس با انتشار یک نامه، پالس مثبت به جایگزین عباس آخوندی را صادر کرد. دیروز در صحن 176نماینده از عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی تقدیر کردند و این یعنی وزارتخانه را برای ورود وزیر بعدی آماده کرده بودند.

رئیس‌جمهور: در زمینه مسکن بدهکار مردم هستیم

رئیس‌جمهور که برای دفاع از وزیرانش به مجلس رفته بود، با بیان اینکه ده‌ها ساعت روی هر یک از وزرایی که معرفی شده، فکر، مطالعه و مشورت کرده، گفت: البته استخاره هم در این هفته‌های اخیر با ما همراه نبود. بعضی‌ها را به‌کار دعوت کردیم، گفتند استخاره ما بد آمده است. استخاره با ما همراه نبود.

 بعضی از دوستان را دعوت به‌کار کردیم، قبول داشتند کار کنند، اما صدایشان لرزان بود و کمی با تردید صحبت می‌کردند و می‌گفتند امروز با این شرایط و مشکلات، چگونه کار کنند؟ که متوجه شدم با این صدای لرزان نمی‌توانند در این شرایط، بار را بر دوش بگیرند.

رئیس‌جمهور که برای دفاع از وزیران پیشنهادی به مجلس رفته بود، در سخنرانی خود هدف از ایجاد مشکلات اقتصادی و جنگ روانی را مأیوس‌کردن ملت از آینده دانست و با بیان اینکه دولت با تمام توان معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از مشکلات عبور می‌کنیم، تصریح کرد: در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همه باید کنار هم آمریکا را به زانو در‌آوریم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه بر این مشکلات می‌دمند تا افکار مردم را با تبلیغات دروغین تسخیر کنند و رسانه‌های بیگانه به دروغ به مردم ایران می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که در آن زندگی می‌کنند، افزود: من از شما و ملت ایران در برابر تبلیغات آمریکا و صهیونیست‌ها می‌پرسم که آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست؟ آیا بهداشت و درمان به‌طور نسبتی جزو ارزان‌ترین کشورها نیست؟ آیا انرژی یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یک قیمت متعادل و ارزان نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل‌ونقل که یک مقدار به کمک بیشتر دولت و مجلس نیاز دارد، در یک شرایط معتدل نیست؟

 روحانی با اشاره به وظیفه سنگین وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکل مسکن در کشور، افزود: از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی، نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم از ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: البته در بسیاری از نیازمندی‌ها به‌ویژه آنهایی که حقوق ثابت دارند، با مشکل مواجهند و حل این مشکل وظیفه ماست و نمی‌توانیم به مردم‌ بگوییم که چون فشار آمریکاست، پس ما کاری نمی‌توانیم بکنیم.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: این پاسخ پذیرفته نیست. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون در فروش نفت مشکلاتی وجود دارد، در اداره کشور ناتوان هستیم. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون از لحاظ روابط بانکی و تعاملات مالی با دنیا مشکلاتی داریم، پس نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم از ما می‌خواهند و وظیفه داریم کشور را اداره کنیم.

روحانی با بیان اینکه البته مردم باید واقعیت‌ها و شرایط کشور را به خوبی بدانند، تصریح کرد: در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می‌کنم، با وحدت، یگانگی، اتحاد، استقامت و ایستادگی ملت، بی‌تردید نه در زمان چندان طولانی بلکه در زمان کوتاه، از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه متأسفانه الان از تورم‌ تک‌رقمی عبور کردیم، تأکید کرد: ولی حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم. مهار تورم برای ما امکان‌پذیر است و این روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت.

روحانی با اشاره به اینکه اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم، بانکی که باید راه‌حل مشکلات اقتصادی باشد می‌تواند یکی از معضلات اقتصادی باشد، تصریح کرد: این نکته را در محضر ملت ایران و نمایندگان مطرح می‌کنم. همه می‌گویند رشد نقدینگی به‌عنوان یک معضل و به‌عنوان یک مشکل است. نقدینگی به‌عنوان یک مشکل در کشورمان همیشه بوده است. قبل از انقلاب اگر حساب کنید از سال 41تا سال 57، به‌طور متوسط رشد نقدینگی بالای 25درصد بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز وزیر راه و شهرسازی بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، گفت: به‌عنوان رئیس‌جمهور خدمت شما عرض می‌کنم و در برابر مردم می‌گویم در زمینه مسکن، دولت بدهکار مردم است. ما باید مسئله مسکن را حل کنیم. رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز همه وزرا پشت این تریبون به مردم قول بدهند و به مردم بگویند چه کار خواهند کرد و به مردم بگویند، در ماه‌های آینده چه گره‌هایی را باز می‌کنیم و نمایندگان محترم هم در نطق‌هایتان بگویید این وزرا باید چه کار بکنند و چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید