• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35643
+
-

به رنگی که هرگز ندیده‌ایم

امروز؛ ال‌کلاسیکوی بدون مسی، بدون رونالدو

به رنگی که هرگز ندیده‌ایم

امروز ساعت18:45نخستین ال‌کلاسیکو در 3957روز اخیر بدون حضور کریستیانو رونالدو که به یوونتوس رفته و مسی که به‌دلیل شکستگی دست مصدوم است در نیوکمپ برگزار می‌شود. از سال2000تاکنون، رئال و بارسا در 37ال‌کلاسیکو با حضور رونالدو، مسی یا هر دو به مصاف هم رفته‌اند که حاصلش 130گل بوده یعنی 51/3گل در هر بازی. در ال‌کلاسیکوهای بدون آنها میانگین گل 46/2گل بوده است. در آخرین ال‌کلاسیکوی بدون این دو ستاره، اینیستا و اسنایدر هافبک‌های 2 تیم مو داشتند و پراید 5میلیون تومان بود. برخی هواداران دوآتشه امروزی 2تیم، به‌ویژه نوهواداران بارسا آن زمان طرفدار تیم‌هایی مثل منچستر، میلان، یووه یا لیورپول بودند. حالا بدون این‌دو بازیکن همه نگاه‌ها به 2 شماره9 دو تیم یعنی سوارس و بنزما خواهد بود که اولی 6بار و دومی 9بار در این بازی‌ها گل زده‌اند.

   این بازی حکم اخراج یا ابقای لوپتگی-سرمربی رئال- را خواهد داشت. روزنامه‌های ورزشی ایتالیایی با قاطعیت اعلام کرده‌اند که تماس‌های اولیه رئال با آنتونیو کونته برقرار شده و اگر هر نتیجه‌ای غیر از یک برد درخشان در زمین حریف رقم بخورد، لوپتگی جای خود را به کونته خواهد داد که اخیرا با چلسی تسویه‌حساب کرده است. بازیکنان از لوپتگی حمایت می‌کنند اما عملکرد آنها در این بازی نشان خواهد داد که لوپتگی ماندنی است یا خیر. کورتوا هم از روزنامه ال‌پایس شکایت کرده چون این نشریه از قول او گزارشی منتشر کرده بود که او از شنیدن اینکه مربیان سابقش در چلسی یعنی مورینیو و کونته ممکن است سرمربی رئال شوند ترسیده و دوست دارد مارتینس -سرمربی بلژیک- جانشین لوپتگی شود.
   رئال شاید به یک قدمی بارسا برسد، شاید دهم شود. اگر رئال برنده شود به یک امتیازی بارسا می‌رسد و اگر ببازد اختلافش با صدر به 7 می‌رسد و شاید به رده دهم لالیگا سقوط کند. لوانته، سوسیه‌داد و ختافه یا بتیس (که به مصاف هم می‌روند) اگر بازی‌هایشان را ببرند می‌توانند بالاتر از رئال قرار بگیرند.

   کهکشانی‌ها در ۴بازی اخیر خود در نیوکمپ شکست‌ناپذیر بوده‌اند با 2برد و 2تساوی. این روند از دوم آوریل ۲۰۱۶ با برد رئال شروع شد و تا آخرین ال‌کلاسیکوی نیوکمپ در‌ ماه مه که با تساوی ۲-۲ خاتمه یافت، ادامه داشت. رئال بیش از 1300روز در نیوکمپ بدون شکست بوده. آخرین شکست مادرید در نیوکمپ باخت 2-1با آنچلوتی در ال‌کلاسیکوی لالیگایی در 22مارس2015بود. سپس در 4دیدار با زیدان در نیوکمپ، 2 برد و 2 تساوی برای رئال به‌دست آمد. رئال در 5 ال‌کلاسیکوی آخر 9گل زده و 7گل دریافت کرده.
   قیمت بلیت‌های این بازی به ارقام شگفت‌انگیزی رسیده؛ 200تا400 یورو تقریبا معادل 3 تا 6میلیون تومان.   سایت‌های شرط‌بندی رئال را بازنده ال‌کلاسیکو می‌دانند. شانس برد بارسا 1به 94/1است، شانس برد رئال 1به 75/3. شانس تساوی نیز 1به 78/3است.
   کمپانی Mediapro (غول رسانه‌ای اروپا) 300میلیون یورو برای تغییر نام نیوکمپ به‌مدت 20سال ارائه کرد که توسط باشگاه بارسلونا رد شد.
   2112میلیون یورو، ارزش مالی این ال‌کلاسیکو خواهد بود. 1143میلیون یورو ارزش مالی بارسا با 23بازیکن و 969میلیون یورو ارزش مالی رئال با 24بازیکن.
   آمار ال‌کلاسیکوهای لالیگا؛ 176بازی، 72برد رئال، 34مساوی، 70برد بارسا، 285گل زده رئال، 282گل زده بارسا.
   میانگین سنی تیم مهمان کمی کمتر است. 9/25سال میانگین سنی رئال‌مادرید و 1/26سال میانگین سنی بارسلوناست. مودریچ ال‌کلاسیکو با 33سال و وینیسیوس با تنها 18سال مسن‌ترین و جوان‌ترین بازیکنان بازی امروز هستند.
   کاپیتان راموس از زمان پیوستن به رئال در سال 2005هیچ‌کدام از ال‌کلاسیکوهای لالیگا را از دست نداده است. او مجموعا در این 26ال‌کلاسیکو 4گل نیز زده است.
   در 11سال اخیر و از زمان پیروزی 1بر صفر تیم شوستر مقابل بارسا؛ به‌ جز زیدان همه مربیان رئال، نخستین ال‌کلاسیکویشان را باختند. زیدان هرگز در نیوکمپ نباخت. او در 4حضور در زمین بارسا 2برد و 2مساوی کسب کرد.
   موندو پیش‌بینی کرده که ترکیب اولیه بارسا همان ترکیب بازی با اینتر که برنده شد، خواهد بود یعنی رافینیا به‌جای مسی در سمت چپ بازی می‌کند و سیستم هم  2-4-4 است درست مثل رئال که آنها هم با همین سیستم بازی می‌کنند مگر آنکه آسنسیو به‌جای ایسکو در ترکیب اولیه قرار بگیرد. در غیاب کارواخال هم ناچو و واسکس نسبت به اودریوسولا شانس بیشتری برای بازی در دفاع راست دارند.

   رئال در سال‌های اخیر شانسی که داشته این بوده که ستاره‌های حریف مقابل این تیم مصدوم می‌شوند. از مصدومیت مسی که بگذریم باید از مصدوم شدن صلاح در فینال لیگ قهرمانان در دقیقه30یاد کنیم و همینطور مصدومیت و خروج کاستا در فینال2014و فصل قبل در نیمه نهایی که ویدال به‌علت مصدومیت بازی بایرن و رئال را از دست داد. در همان بازی، نویر مصدوم شد تا اولرایش در ترکیب قرار بگیرد و سوتی بدهد. روبن، بواتنگ و ژاوی مارتینس هم در جریان بازی مصدوم شدند. سال قبلش هم لواندوفسکی و هوملس به‌علت مصدومیت بازی رفت مرحله یک چهارم مقابل رئال را از دست دادند. در مقابل یووه نیز برناردسکی، بن‌عطیه و کوادرادو بازی رفت را از دست دادند و دیبالا به‌علت محرومیت بازی برگشت را از دست داد. مقابل پی‌اس‌جی در یک هشتم نیز نیمار بازی برگشت را از دست داد. در مرحله گروهی نیز دله الی بازی برگشت با رئال را از دست داده بود. آرتور ملو هم در فینال جام جهانی باشگاه‌ها بین گرمیو و رئال نتوانست بازی کند.

   خبر دیگری که مرتبط با این بازی است اینکه اینفانتینو- رئیس فیفا- با برگزاری بازی‌های لالیگا در آمریکا مخالفت کرد. پیش از این قرار بود دیدار بارسا با خیرونا در آمریکا برگزار شود. فیفا گفته بازی‌های داخلی هر لیگ باید در همان کشور انجام شود.

   این نخستین تقابل لوپتگی و والورده به‌عنوان سرمربی در ال‌کلاسیکو است اما آنها رویارویی‌های دیگری هم داشته‌اند. در لیگ قهرمانان15-2014، لوپتگی به‌عنوان سرمربی پورتو به مصاف والورده به‌عنوان سرمربی بیلبائو رفت که در بازی رفت پورتو 1-2و در بازی برگشت 2 بر صفر تیم والورده را برد. آنها 2 بار هم به‌عنوان بازیکن به مصاف هم رفته‌اند؛ یک‌بار در فصل 92-1991که لوپتگی در لوگرونس بود و ارنستو در رئال. در آن زمان سرمربی فعلی رئال مادرید دروازه‌بان فیکس تیمش بود و سرمربی بارسا زوج خط حمله بیلبائو. هر کدام‌یک برد کسب کردند.

   هیچ مربی اسپانیایی از سال 1977در ال‌کلاسیکوهای لالیگا در نیوکمپ نتوانسته بارسلونا را شکست دهد،آخرین بار لوئیس مولینی مربی اسپانیایی، بارسا را با نتیجه 3-2در نیوکمپ شکست داد.

   رئال مادرید برای 89مین بار در نیوکمپ به مصاف بارسا می‌رود. رئال فقط 20بار برنده شده که از این بردها فقط 6بارش در زمانی بوده که رئال در جدول پایین‌تر از بارسا بوده است؛ آخرین بار در فصل 16-2015که رئال در نیوکمپ 2 بر یک پیروز شد و دومین شگفتی بزرگ به فصل 03-2002برمی‌گردد که رئال6 امتیاز از بارسا عقب بود اما در نیوکمپ با نتیجه 1-4پیروز شد؛ سومی در فصل 71-1970که بارسا،3 امتیاز بیشتر داشت اما رئال یک بر صفر برد؛ در فصل 44-1943رئال، 2امتیاز کمتر داشت و در هفته26، 2 بر یک پیروز شد؛ در 58-1957رئال یک امتیاز کمتر 2 بر صفر برنده شد؛ در 84-1983هم با یک امتیاز کمتر 2بر یک برد.

   رئال از 13 بازی قبلی در نیوکمپ روند قابل‌قبولی داشته: 4 برد، 4 شکست و 5تساوی. رئال در 238ال‌کلاسیکو 95بار پیروز شده که تکراری‌ترین پیروزی با نتیجه 2 بر یک بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید