• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35620
+
-

چشم‌های گرم و جاده‌های مرگ

در نیمه نخست امسال 85 نفر در تصادفات رانندگی در جاده‌های استان کشته شدند

راه
چشم‌های گرم و جاده‌های مرگ

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:

 آمار تلفات جاده‌ای در نیمه نخست امسال با کاهش همراه بوده است، اما مسئولان استان همچنان در تلاشند که آمار تلفات را به حداقل برسانند. آنچه مسلم است بیشترین تصادفات برون‌شهری منجر به فوت در جاده‌های استان ناشی از خواب‌آلودگی و واژگونی است. یزد در مرکز و شاهراه مواصلاتی کشور قرار گرفته و از استان‌های شاخص گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود. همین موضوع موجب تردد زیاد در جاده‌های استان می‌شود؛ جاده‌هایی کویری که تصادفات زیاد در آن را می‌توان ناشی از یکنواختی مسیرها دانست.

مهم‌ترین دلیل تصادفات جاده‌ای، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در مسیرهای طولانی جاده‌ای است و بر اساس گفته‌های کارشناسان، در هر 50 کیلومتر از یک جاده باید یک مجتمع بین‌راهی وجود داشته باشد. بنابراین وجود مجتمع‌های بین‌راهی ارتباط تنگاتنگی با کاهش تصادفات خواهد داشت.
در حالی که برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر یا برخورد وسایل نقلیه با عابر پیاده هم بخشی از تلفات جاده‌های برون شهری را شامل می‌شود، بیشترین تلفات ناشی از واژگونی به دلیل سرعت زیاد و خواب‌آلودگی است.

عمده تصادفات جاده‌های برون‌شهری از ساعت 8 تا 10 شب و 8 تا 10 صبح اتفاق می‌افتد. با توجه به این‌که استان یزد از محورهای مواصلاتی است و رانندگان برای رسیدن به هدف از توقف و استراحت پرهیز می‌کنند و تعداد مجتمع‌های بین‌راهی و توقفگاه‌ها نیز کافی نیست، خواب‌آلودگی باعث بروز حوادث و تلفات جانی در جاده‌های استان می‌شود.


نقش مجتمع‌های بین‌راهی در کاهش تلفات 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان این‌که در نیمه نخست امسال شاهد کاهش تلفات جاده‌ای در راه‌های برون‌شهری هستیم می‌گوید: تلاش همکاران در پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و حضور مستمر گشت‌های جاده‌ای قطعا در ایمنی جاده‌ها اهمیت دارد، اما مجتمع‌های بین‌راهی نیز نقش بسزایی در این کاهش دارند.
«محسن صادقیان» می‌افزاید: به این ترتیب، نمی‌توان از نقش بسیار مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی در کاهش خواب‌آلودگی و برطرف کردن خستگی راننده و افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها گذشت. 
وی ادامه می‌دهد: امروز با وجود 2 مجتمع خدماتی بین‌راهی در ورودی و خروجی استان در محور اردکان – نایین شاهد کاهش تلفات جاده‌ای در این محور هستیم.

صادقیان تاکید می‌کند: کویری بودن یزد، واقع ‌شدن آن در مرکز کشور و محل عبور مسافرت‌هایی که مبدأ و مقصد آن استان‌های دیگری است باعث شده رانندگان در جاده‌های این استان خسته و دچار خواب‌آلودگی شوند.
وی می‌افزاید: با داشتن جاده‌ای استاندارد نیز احتمال وقوع حادثه وجود دارد و آنچه در جاده باید انجام شود این است که جاده آن‌قدر بخشنده باشد تا اولین اشتباه راننده آخرین اشتباه او نباشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد بر ضرورت افزایش ایمنی جاده‌های استان با احداث توقفگاه‌ها و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی تاکید می‌کند و می‌افزاید: باید تدابیری برای جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه اندیشیده و اجرا شود.
صادقیان با اشاره به این‌که احداث مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی راه‌‌حل کاهش تصادفات ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است اظهار می‌کند: این مجتمع‌ها باید بتوانند خدمات رفاهی بین‌‌راهی شامل پمپ‌ بنزین، رستوران، پارکینگ، فروشگاه و سرویس‌های بهداشتی را به مسافران جاده‌‌ای ارائه دهند.


سهم خستگی در تلفات جاده‌ای

دبیر شورای ترافیک استان یزد اعلام می‌کند: در نیمه نخست امسال 124 تلفات شامل 85 کشته در جاده‌‌های برون‌شهری هستیم که کاهش 5/2 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
«محمد منتظر» ادامه می‌دهد: 6 مورد از تصادفات جاده‌های برون‌شهری استان مربوط به موتورسیکلت، 7 مورد تصادف برون‌شهری با عابران پیاده و بقیه مربوط به واژگونی بوده است.
وی با تاکید بر این‌که بیشترین فوتی در محور مهریز- انار و انار- مهریز وقوع یافته است می‌افزاید: نحوه برخورد و بروز تصادفات در جاده‌های برون‌شهری 18 مورد مربوط به برخورد وسیله به وسیله و 57 مورد واژگونی، 7 مورد برخورد وسیله نقلیه با عابر و 3 مورد نامعلوم بوده است.
منتظر می‌گوید: امسال با کاهش 8/9 تصادفات در جاده‌های استان مواجه بودیم که از این حیث در جایگاه هفتم کشور قرار داریم، در حالی که متوسط کشوری تصادفات 7/1 درصد رشد داشته است.
وی بیشترین ساعت بروز تصادفات برون‌شهری را 8 تا 10 شب و 8 تا 10 صبح بیان می‌کند و می‌افزاید: بیشترین آمار فوتی جاده‌های برون‌شهری مربوط به فروردین بوده است.

دبیر شورای ترافیک استان به نقش مجتمع‌های بین‌راهی در کاهش تصادفات و تلفات برون‌شهری تاکید می‌کند و می‌افزاید: چندین موافقت اصولی برای ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی صادر شده است، اما برخی هنوز موفق به دریافت زمین نشده‌اند و برخی نیز زمین گرفته‌اند و اقدامی برای ساخت صورت نداده‌اند.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر، قرار است 10 توقفگاه بین‌راهی با خدماتی از جمله روشنایی، پارکینگ، استقرار پلیس و نیروهای هلال احمر ایجاد شود که 2 مورد آن امسال در دستور کار است.
منتظر می‌گوید: با ساخت این توقفگاه‌ها در سال جاری و مشاهده بازتاب آن در کاهش تصادفات، قطعا ادامه ساخت آنها در دستور کار استان قرار خواهد گرفت.

دبیر شورای ترافیک استان با تاکید بر این‌که تصادفات جاده‌های برون‌شهری عمدتا به شکل واژگونی ناشی از سرعت زیاد و خواب‌آلودگی است می‌افزاید: با توجه به این‌که یزد از محورهای مواصلاتی است، بسیاری از رانندگان برای رسیدن به مقصد شتاب دارند و به دلیل طولانی بودن مسیر و خستگی، شاهد واژگونی خودروها هستیم.
منتظر اظهار می‌کند: خستگی راه و نبود مجتمع‌های بین‌راهی و توقفگاه‌ها این حوادث را رقم می‌زند و اگر مجتمع‌های بین‌راهی افزایش پیدا کند، قطعا راننده توقف می‌کند و بعد از استراحت با ضریب ایمنی بیشتری به مسیر ادامه می‌دهد.


ضرورت شناسایی سرمایه‌گذاران توانمند 

«محمد منتظر» دبیر شورای ترافیک استان بر ضرورت جلب مشارکت بخش خصوصی توانمند برای ساخت مجتمع‌های بین‌راهی تاکید می‌کند و می‌افزاید:  متقاضیانی که موافقت اصولی را دریافت کرده اما هنوز اقدامی نکرده‌اند باید خلع ید شوند و برای سرمایه‌گذاران قوی و توانمند مجوزهای جدید صادر شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید