• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35616
+
-

حضور پررنگ عشایر در اقتصاد ایلام

مدیرکل امور عشایر ایلام: از جمعیت عشایری استان حمایت می‌کنیم

اقتصادی
حضور پررنگ عشایر در اقتصاد ایلام

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:

عشایر ایران کمتر از 2 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اقتصاد آنان بر پرورش دام استوار است. آنها نقش موثری در اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور ایفا می‌کنند.

این جمعیت با در اختیار داشتن بیش از 24 میلیون واحد دامی و 38 درصد مراتع کشور بیش از 20 درصد گوشت قرمز، 5 درصد محصولات کشاورزی و 35 درصد صنایع‌ دستی کشور را تولید می‌کند و نقش مهمی در تولید محصولات دامی و لبنی دارند.
عشایر استان ایلام نیز بخش مهمی از بار اقتصادی کشور را به دوش می‌کشند. تولیدات دامی، صنایع دستی و گیاهان دارویی آنها نه تنها بخشی از نیاز داخلی استان را تامین می‌کنند، بلکه به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شوند.

در این میان، دولت نیز موظف است عشایر را در زمینه‌های مختلف مورد حمایت قرار دهد تا هم رفاه نسبی لازم را داشته باشند و هم تولیدات اقتصادی‌شان لطمه نبیند.


نقش عشایر در اقتصاد استان

یک کارشناس اقتصاد به همشهری می‌گوید: با توجه به اهمیت کار عشایر در زمینه‌های دامداری، کشاورزی و صنایع‌ دستی، این قشر می‌تواند یک رکن و نماد باشد.
«مهرداد زینلی» ادامه می‌دهد: عشایر ایلام سالانه با تولید گوشت قرمز و فراورده‌های دامی، محصولات کشاورزی و صنایع ‌دستی نقش برجسته‌ای در اقتصاد و اشتغال این استان ایفا می‌کنند.
وی می‌افزاید: حمایت از عشایر و ارائه خدمت به آنها می‌تواند عملکرد و نقش آنها را در تولید مواد غذایی و رشد اقتصادی جامعه دوچندان کند. 

این کارشناس اقتصاد در ادامه به وجود مرز مهران به عنوان یک ظرفیت در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: مرز مهران نقش مهمی در صادرات و افزایش تولیدات عشایر دارد. 
زینلی اظهار می‌کند: همچنین ارائه تسهیلات با نرخ سود کم‌ و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با جامعه عشایر بر تولیدات آنها تاثیرگذار است.


تاثیر عشایر در اقتصاد کشور

مدیرکل امور عشایر استان نیز می‌گوید: عشایر ایلام سالانه 7900 تن گوشت، 25 هزار تن شیر، 465 تن روغن حیوانی و انواع صنایع‌دستی تولید می‌کند که تاثیر بسیاری در اقتصاد کشور و صادرات دارد.
«علی سلیمی» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که اقتصاد مقاومتی را اتکا به اقتصاد داخلی معنی می‌کنند عشایر با اتکا به تولید خود بدون وابستگی به غیر محقق‌کننده اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام حمایت از تولید داخلی عنوان می‌کند: برای تحقق شعار حمایت از کالای داخلی، عشایر باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند. چراکه آنها بانی تولید داخلی هستند.
سلیمی ارائه تسهیلات به عشایر برای تکمیل زنجیره تولید، خرید دام و تولید و پرواربندی را برای اجرای شعار حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل می‌داند و می‌گوید: امسال اعتبارات خوبی به عشایر استان ایلام پرداخت شده است و با استفاده از تسهیلات داده شده عشایر استان ایلام توان ایجاد اشتغال پایدار و تقویت بنیه تولید بیشتر و افزایش سرمایه خود را پیدا می‌کنند.


تولیدات سالانه 

سلیمی در ادامه با بیان این‌که 1736 خانوار عشایری در این استان با جمعیت 60 هزار نفر در قالب 12 ایل و 32 طایفه در 95 کانون توسعه هدایتی و حمایتی سکونت دارند، توضیح می‌دهد: عشایر ایلام سالانه 371 تن کشک و 1570 تن پشم تولید می‌کنند.وی با اشاره به این‌که ارزش اقتصادی صنایع‌ دستی تولیدی عشایر ایلام 17 میلیارد تومان در سال است، اضافه می‌کند: ارزش اقتصادی جامعه عشایری استان در طول سال درمجموع در همه زمینه‌ها حدود 350 میلیارد تومان است.

مدیرکل امور عشایری ایلام با اشاره به این‌که عشایر ما در استان در کنار دامداری مبادرت به کشت محصولات کشاورزی می‌کنند، می‌گوید: جامعه عشایر ما با وجود خشکسالی، ریزگردها و سایر مشکلاتی که در استان وجود دارد همواره نقش تولیدی خود را حفظ کرده‌اند.


تامین نیاز‌های عشایر 

مدیرکل امور عشایری ایلام تهیه و ارائه 14 هزار تن علوفه، تامین 320 هزار تن آرد و اختصاص 7 میلیارد و 450 میلیون ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده برای تامین نیازمندی‌های عشایر استان ایلام را از جمله اقدامات این اداره‌کل برمی‌شمرد.

سلیمی می‌گوید: بیمه افراد، بیمه محصولات، تضمین خرید محصولات، تامین آب مورد نیاز و مرمت و بهسازی راه ارتباطی عشایر از دیگر اقدامات اداره‌کل امور عشایر استان هستند.
وی به تولیدات گیاهان دارویی توسط عشایر استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: سالانه 10 تن گیاهان دارویی عشایر استان به مراکز پزشکی و درمانی ارسال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید