• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35615
+
-

هیجان بازار سرمایه زیر سایه دلار

با ورود نقدینگی‌های جدید و صعود مجدد شاخص، اوضاع به روال چند هفته پیش یعنی روزهای صعودی بازار بازخواهد‌گشت

بورس
هیجان بازار سرمایه زیر سایه دلار

شهره امیری| کرمانشاه- خبرنگار:


بازار سرمایه در حالی روزهای صعودی خود را پشت سر گذاشت که توانسته بود با ارتقای 100 واحدی شاخص کل در سال جاری نسبت به آخرین روز معاملاتی سال گذشته خود را به 195 هزار واحد برساند. اما با کاهش نرخ دلار شاهد نزول شاخص کل بازار سرمایه به کانال 170 هزار واحد بودیم. رفته‌رفته بازار با یک اصلاح در قیمت‌ها و کاهش جو احساسی سهامداران به کانال 180 هزار واحد بازگشت. این مساله جای نگرانی ندارد، چراکه با 2 اتفاق روبه‌رو هستیم؛ اول این‌که بازار سرمایه به فاز استراحت و اصلاح خود وارد شده است و مساله دیگر این است که یک موج هیجانی موقت از سوی سرمایه‌گذاران مبتدی بر عرضه‌های این بازار حاکم شده است و با ورود نقدینگی‌های جدید و صعود مجدد شاخص اوضاع به روال چند هفته پیش یعنی روزهای صعودی بازار بازخواهد گشت. 


دلار و بازی بازار

در معاملات هفته پیش گروه بانک، پالایشگاه و شیمیایی‌ها جایگاه اول بازار را از آن خود کردند، در حالی که شاهد کاهش نرخ دلار در بانک مرکزی و بازار آزاد بودیم. تصور سهامداران این بود که با توجه به کاهش نرخ ارز، ارزش سهامی که در ارتباط مستقیم با کالاهای وارداتی یا صادراتی هستند، از این کاهش قیمت تاثیر می‌پذیرند؛ اما غافل از این‌که هنوز نرخ هیچ سهمی حتی به زمانی که نرخ دلار 4200 تومانی بود در روزهای اوج شاخص کل هم نرسیده است. 

رشد بازار سرمایه امسال بر مبنای افزایش نرخ دلار از حدود 4 ماه پیش با دلار 7 هزار تومان صورت گرفت و تا زمانی که نرخ دلار به 19هزار و 100 تومان رسید، شاهد اوج گرفتن شاخص کل بودیم. با کاهش نرخ دلار شاخص بازار سرمایه هم روند کاهشی داشت، اما همزمان با کاهش جذابیت بازار ارز و طلا و شکل‌گیری صف‌های فروش، افزایش جذابیت بازار سرمایه و درخواست‌ها برای ورود به بورس در کارگزاری‌ها را شاهدیم، به طوری که میزان صدور کدهای سهامداری در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال نزدیک 5/2برابر افزایش یافت. رکوردشکنی‌های پی‌درپی شاخص و افزایش سوددهی شرکت‌های بورسی از یک‌سو و کاهش یا توقف بازدهی بازار‌های دیگر مانند ارز و طلا از سوی دیگر سبب شده شاهد حرکت موج بزرگی از سرمایه‌گذاران به سوی بازار سرمایه باشیم.


صعود مجدد شاخص در راه است

یک اقتصاددان با اشاره به نزدیک شدن شاخص بورس به مرز 200 هزار واحد و افت شدید نرخ ارز به همشهری می‌گوید: همزمانی این 2 مساله باعث شده نقدینگی‌های جدیدی روانه بازار سرمایه شود و صف‌های درخواست صدور کد سهامداری در مقابل کارگزاری‌ها شکل بگیرد. این موج جمعیتی برای ورود به بازار سرمایه را می‌توان با 2 دیدگاه منفی و مثبت تحلیل است.

 «مینو یزدانی» در ادامه می‌افزاید: دیدگاه ما این است که نقدینگی‌های سرگردان وارد این بازار می‌شود و صعود مجدد شاخص و همراه ارزندگی سهام را در پی خواهد داشت، اما آنچه خطرناک است و رویه منفی برای این بازار دارد، ورود افراد بی‌تجربه و بی‌دانش به بازار سرمایه است که بدون تحلیل‌ گذشته شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش می‌کنند و با شنیدن یک خبر سیاسی یا اقتصادی سهام‌های بازار سرمایه را دچار صف عرضه می‌کنند و سبب نزول شاخص کل می‌شوند. 


ورود نقدینگی‌ها و رفتارهای هیجانی ‌ 

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به امکان رفتارهای هیجانی ورودی‌های جدید به بازار سرمایه می‌گوید: اجتناب از کاهش ارزش پول و عطش برخورداری از بازده‌های بالا باعث شد افراد جدیدی با سطوح مختلف سواد مالی و سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه وارد شوند که ویژگی آنها به طور مشخص رفتار هیجانی است. این خصیصه نوسانات اخیر در بازار سرمایه را رقم زد. ورود نقدینگی‌ جدید به بازار سرمایه عاملی برای صعود شاخص و افرایش حجم و ارزش معاملات بود.

«رسول احمدی» ادامه می‌دهد: التهابات پیش آمده در بازارهای موازی ارز و سکه باعث شد مردم برای حضور در بازار سرمایه ترغیب شوند اما این بازار در کنار روند رو به رشد خود، با رفتار هیجانی تازه‌واردان روبه‌رو شد. 
به گفته این تحلیلگر، برخی از صنایع از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و معدنی از عوامل بنیادین و افق کسب‌و‌کار خوبی برخوردارند اما طی چند روز گذشته در برخی بخش‌ها با رشد هیجانی روبه‌رو بوده‌ایم و این مساله بیم مواجهه با مشکلاتی را در ذهن کارشناسان ایجاد کرده است. 

احمدی ادامه می‌دهد: مراجعه به نهادهای مالی و پردازشگری اطلاعات، رجوع به مشاور و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها مهم‌ترین فاکتور‌های کنترل ریسک هستند.  وی با اشاره به شرایط لازم برای اطمینان مردم به بازار‌های پول و سرمایه یادآور می‌شود: طبق تعاریف بانک جهانی، برخورداری از زیرساخت‌های مالی مناسب مانند شفافیت، فعالیت موسسات رتبه‌بندی اعتباری، سامانه‌های انتقال و تسویه وجوه، ارتقای سطح فرهنگ اعتباری سرمایه‌گذاران و سامانه وثایق، لازمه بازارهای پول و سرمایه است.

این تحلیلگر با تاکید بر ضرورت هدایت نقدینگی به بازار سرمایه می‌افزاید: در صورتی که فکری به حال مهار نقدینگی نشود و سازوکارها و نهادهای مورد نیاز در بازار دیده نشود، می‌تواند آثار نامناسبی به همراه داشته باشد اما هدایت نقدینگی به بازار سرمایه بدون فرهنگ‌سازی نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که به منظور پیشگیری از این موضوع باید زیرساخت‌های یادشده را تقویت کرد. 


رشد معاملات تالار کرمانشاه

«زهرا دفتری» مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز با اعلام میزان معاملات هفته گذشته می‌گوید: در هفته گذشته ارزش معاملات تالار منطقه‌ای کرمانشاه 24 درصد افزایش داشته است که شامل 943هزار و 307 سهم و حق تقدم به ارزش 987هزار و 709میلیون ریال بوده است. 


صنایع فعال کرمانشاه در بازار سرمایه 

با پایان یافتن هفته صنایع پتروشیمی کرمانشاه در بازار اول تابلوی اصلی بورس با قیمت پایانی هر سهم بهار ارزش 6717 ریال معامله شد که نسبت به قیمت قبل از اصلاح بازار تغییر محسوسی نداشت. در پایان هفته پیش شرکت سیمان غرب نیز در بازار اول تابلوی فرعی بورس با قیمت پایانی حدود 5553 ریال معامله شد که درست 2 هفته پیش این سهام با ارزش 5400 ریال هر سهمش را به فروش رساند که نسبت به سال پیش تغییر قابل توجهی داشت.   از 2 سال گذشته تا امروز شرکت قند بیستون هم در بازار معاملات توافقی پایه فرابورسی هر سهمش به ارزش 800 ریال به فروش می‌رفت اما خبر رسید علیرغم تلاش در بازار فرابورس پذیرش نشده است. گویا این شرکت در تلاش است که در صورت احراز شرایط لازم قابل ابقا در تابلوی بازار پایه وارد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید