• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3552
+
-

طرح انگلیسی برای تحریم سپاه

انگلیس نخستین کشوری بود که بانک مرکزی ایران را در سال 90تحریم کرد

سیاست خارجی
طرح انگلیسی برای تحریم سپاه

کمتر از یک‌ماه بعد از سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران، نمایندگان مجلس این کشور پیشنهادی را مطرح کرده اند که در صورت عملی شدن می‌تواند بدعتی خطرناک علیه ایران پایه‌گذاری کند.

جمعی از اعضای پارلمان انگلیس از امبر راد، وزیر کشور انگلیس خواستند تا سپاه پاسداران ایران را تروریستی اعلام کرده و مقامات این کشور را تحریم کند.

ایسنا گزارش داده که 69نماینده از این درخواست حمایت کرده‌اند که 30نفر از آنها عضو حزب کارگر، یعنی اپوزیسیون انگلیس به شمار می‌آیند.

این نمایندگان انگلیس پس از آن این درخواست را مطرح کردند که مدعی شدند سپاه پاسداران در جریان اعتراض‌های هفته گذشته در تهران معترضان را سرکوب کرده است.

رسانه‌های آمریکایی شهریور امسال از احتمال قرارگرفتن سپاه در لیست گروه های تروریستی آمریکا خبر دادند اما مهر‌ماه زمانی که ترامپ استراتژی جدید خود را اعلام کرد صرفا از برنامه اش برای وضع تحریم علیه سپاه خبر داد.

آمریکا در آن زمان قانون کاتسا یا همان قانون مقابله با ایران، کره شمالی و روسیه را تصویب کرد اما ترامپ بعد از هشدار شدیداللحن فرمانده سپاه، تاکنون از تحریم فراگیر سپاه و قراردادن نام سپاه در لیست نهادهای تروریستی خارجی موسوم به اف تی او خودداری کرده است.

سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده بود که اگر آمریکا سپاه را تحریم کند باید پایگاه های خود را تا شعاع 2000کیلومتری ایران دور کند.

انگلیس در سال 1390خط‌شکن تحریم بانک مرکزی ایران شد. تحریم مهم‌ترین بانک ایران در شرایطی بود که مجلس آمریکا 3هفته بعد از انگلیس و با وجود مخالفت باراک اوباما، رئیس جمهور وقت این کشور طرح مشابهی را علیه بانک مرکزی ایران گذراند. 

در آن زمان این تحریم، خشم عمومی را در ایران به دنبال داشت؛ به شکلی که مجلس ایران هم اقدام به تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس کرد و یک هفته بعد از تصویب طرح ضدایرانی بود که جمعی از دانشجویان خشمگین اقدام به تسخیر سفارت انگلیس کردند؛ اقدامی هیجانی که مقامات عالی رتبه ایران ازجمله مقام معظم رهبری نسبت به آن انتقاد کردند.

حمله به سفارت انگلیس باعث شد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه وقت این کشور دیپلمات‌های ایرانی را اخراج و روابط دوجانبه را قطع شده اعلام کند و این شرایط حدود 4سال ادامه داشت تا اینکه در جریان سفر فلیپ هاموند، وزیر خارجه سابق انگلیس به تهران سفارت این کشور بازگشایی شد.

یک‌ماه قبل هم بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در سفری رسمی که می‌توان آن را نخستین سفر دوجانبه یک وزیر خارجه این کشور به ایران بعد از حدود 3دهه ارزیابی کرد، به تهران آمد. حمید بعیدی‌نژاد بعد از آن سفر گفته بود، سفر جک استراو برای شرکت در مذاکرات هسته ای و سفر فلیپ هامون برای بازگشایی سفارت انگلیس بوده و به همین دلیل سفر جانسون نخستین سفر یک وزیر خارجه انگلیس به ایران با دستور کار متنوع به شمار می‌رود.

با این حال نماینده انگلیس در سازمان ملل، جمعه شب در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات اخیر ایران، جانب آمریکا را گرفت و با ادبیات نسبتا تند از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و حالا طرح نمایندگان این کشور علیه سپاه می‌تواند روابط ایران و انگلیس را دوباره به سردی بکشاند.

 

 

 

 کمیته امنیت پارلمان انگلیس: ایران به دنبال نمایش قدرت است

 

کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس گزارش سالانه خود را که مربوط به سال 2017است، منتشر کرد که در آن به موارد متعددی که اطلاعات انگلیس با آن مواجه است از جمله روسیه، چین، کره شمالی و ایران اشاره شده است.

این کمیته در گزارش خود، ایران را یکی از اولویت‌های ستاد ارتباطات دولتی (ICE، یک سازمان اطلاعاتی در انگلیس) در طرح پوشش اطلاعات انگلیس عنوان و اعلام کرد که پرسنل این سازمان روی موضوع ایران کار می کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: انگیزه‌های ایران علیه انگلیس مبهم‌تر از روسیه و چین است.

همچنین ستاد ارتباطات دولتی تاکید دارد که ایران در تلاش برای نمایش قدرت است.

کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس در گزارش خود آورده است: نگرانی اصلی این آژانس در ارتباط با ایران در حوزه مقابله با اشاعه (هسته‌ای) است.

این خبر را به اشتراک بگذارید