• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 3 آبان 1397
کد مطلب : 35395
+
-

علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن

علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن


هر سال با سرد شدن هوا در نیمه‌دوم سال اخبار ناگواری بخش قابل‌توجهی از صفحه حوادث روزنامه‌ها را به‌خود اختصاص می‌دهند؛ اخباری مبنی بر مرگ‌ومیر و مسمومیت شهروندان ناشی از انتشار گاز منوکسیدکربن. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو بر اثر نصب نادرست وسایل گرمایشی در هوا منتشر می‌شود. استنشاق این گاز منجر به مسمومیت و در بلندمدت خفگی یا همان مرگ خاموش می‌شود. برای کمک به آسیب‌دیدگان احتمالی با این گاز بهتر است با علائم مسمومیت آشنا شوید.

سردرد، شکم‌درد، حالت‌تهوع، استفراغ، سرگیجه، گلو‌درد و سرفه‌های خشک ازجمله علائم شایع گاز‌گرفتگی هستند. این علائم درصورت سوختن ناقص مواد حاوی کربن، انتشار آن در فضا و ترکیب شدن آن با اکسیژن بروز می‌کنند. چنانچه فرد برای مدت طولانی در معرض نشت گاز قرار داشته باشد، علائم مسمومیت شدیدتر شده و به‌صورت تنگی‌نفس، گیجی و خواب‌آلودگی و افزایش ضربان قلب دیده می‌شود.

هنگام مواجهه با فردی که دچار مسمومیت شده و چنین علائمی دارد، خیلی سریع او را به فضای باز منتقل کنید تا در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. یقه پیراهن، کمربند و هرچیزی که راه تنفسش را تنگ کرده است باز کنید. اگر کپسول اکسیژن در دسترس داشتید حتما از آن استفاده کنید در غیراین صورت بدون از دست دادن زمان با شماره 115تماس و از مأموران اورژانس
کمک بگیرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید